Frågor man vågar ställa

Detta låter rimligt!

Sistnämnda tror jag är A och O egentligen, så vilken outfit ger bäst förutsättningar i snön?

Kängor känns givet, men då är man åas perfekt utrustad för att trevligt kliva åt sidan utan att få snö i skorna.

Foppatofflor borde ge tillräckliga psykopat-vibbar för att få helt fritt fram i snön, men blir nog väldigt blött och kallt om fötterna...

Sent from my XQ-AT51 using Tapatalk

Vilken outfit som säkerställer att man slipper kliva ut i snön? Jag tror det handlar om blicken och målmedvetenheten i stegen.

Har man foppatofflor så är man ändå redan blöt om fötterna så det kan väl kvitta om man kliver ut i snön.
Men säg att man har nåt aningen mindre skituselt, som ett par sneakers så kan man helt enkelt peka på skorna, ursäkta sin dumhet och fråga snällt ifall den andra möjligen kan kliva ut i snön med sina kängor.

Vilken outfit som säkerställer att man slipper kliva ut i snön? Jag tror det handlar om blicken och målmedvetenheten i stegen.

Har man foppatofflor så är man ändå redan blöt om fötterna så det kan väl kvitta om man kliver ut i snön.
Men säg att man har nåt aningen mindre skituselt, som ett par sneakers så kan man helt enkelt peka på skorna, ursäkta sin dumhet och fråga snällt ifall den andra möjligen kan kliva ut i snön med sina kängor.
Är man, som jag, rätt klädd är det inget problem. Folk som "hävdar sin rätt i spåret" har i regel en defekt hjärna och bör således få vinna denna löjeväckande seger.
Å andra sidan kan de som inte har vett att klä sig efter väder gott få kliva ut i snön.

För övrigt tror jag inte jämställdheten gäller här utan "female privilige". Såå, den som är mest i kontakt med sin kvinnliga sida får stanna i spåret.

/Gentleman

En något aktuell fråga jag stötte på idag.
För oss här nere i söder är det på sin höjd ett problem 1 dag om året, men hur resonerar andra som är mer vana vid det här?

Att bestämt fortsätta rakt fram i spåret och vid behov tackla och sedan rejält mula personen ordentligt känns givet, men kanske inte om det är en pensionär t.ex?
Om det är ett barn i åldern 10-20 så givetvis bör man mula lite extra då dessa sällan kan kriga emot ordentligt, samtidigt känns det rätt självklart att dessa går undan för en innan man krockar?
Hur ska jag som skåning agera när jag besöker orter norrut, var går gränserna för hur man ska agera i spåret?
Jag förstår inte frågan... Varför kör man inte en fet BMW som sig bör?

(måste man ut i terränglådan, så används adekvata skodon och man kan vada fram i snövallen om så behövs)

Vars köper man fordonslack på hink/burk?
Alltså INTE sprayburkar utan sådant man sprayar själv med kompressor.

Kan förstås gå till en billackerare men det känns som en omväg. De borde ju rimligtvis köpa sina grejor på någon hemsida också men jag kan inte hitta den.

Kan förstås gå till en billackerare men det känns som en omväg. De borde ju rimligtvis köpa sina grejor på någon hemsida också men jag kan inte hitta den.

Jag har beställt från billackering.eu några gångar. Vet inte om dom är bäst och/eller billigast men jag har fått prylarna i alla fall.

Billackering.eu
Tipro.se
Bilfarg.se

Egentligen tror jag att försäljning av vissa lacker - ex. 2k på både sprayburk o lösvikt bara får ske till företag (med rätt utbildning) - så säger man åtminstone på Lackman här i Göteborg. Troligen något EU-hittepå, men så länge det finns att köpa hos några handlare så fixar man lackning själv om det inte skall vara superfinish

Last edited:
Inte helt samma standard men ska pensla om traktorn och klev helt sonika in hos färghandlaren och fråga om någon kunde det här med färg. Han sa att det är en mekanlack jag efterfrågar och kunde få den i valfri kulör. Har för mig att det var Alcro och Jotun dom använde till detta, plocka på mig en bunt kulörbitar.. ska titta på det när jag är hemma och det är ljust någon gång.

Jag målade min gamla Porsche med sträcklack och blev förvånad över resultatet.

Ja, det var en 924...

Är det någon som haft med företaget Sharkspeed att göra?
Mer specifikt - är det rentav någon som har köpt deras löjligt billiga skyddsväst o kan ge ett utlåtande?
Länk: https://sharkspeed.se/tacticalsafetyjacket
Ytterligare en variant: https://sharkspeed.se/level2safetyata

Onekligen blandade omdöme om man googlar företaget (bla på trustpilot).
Skulle behöva en ny skyddsjacka o de låg jävligt bra till i pris så här när det är halvskralt i kassan...

Är det någon som haft med företaget Sharkspeed att göra?
Mer specifikt - är det rentav någon som har köpt deras löjligt billiga skyddsväst o kan ge ett utlåtande?
Länk: https://sharkspeed.se/tacticalsafetyjacket
Ytterligare en variant: https://sharkspeed.se/level2safetyata

Onekligen blandade omdöme om man googlar företaget (bla på trustpilot).
Skulle behöva en ny skyddsjacka o de låg jävligt bra till i pris så här när det är halvskralt i kassan...
Känns väl inte som den mest seriösa firman. Men har hårdtestat deras ryggskydd iaf.d
Det var modellen innan 3Dfoamet. Slog runt i 100km/h landa på ryggen o kana minst 50 meter utan att skada mig?. Så de fyllde sin funktion trots att det var billigt

Känns väl inte som den mest seriösa firman. Men har hårdtestat deras ryggskydd iaf.d
Det var modellen innan 3Dfoamet. Slog runt i 100km/h landa på ryggen o kana minst 50 meter utan att skada mig?. Så de fyllde sin funktion trots att det var billigt
Tack för input!
:Bugar
Var det deras skyddsvästar du hade på dig då (de jag länkade till i mitt inlägg) eller var det ett renodlat ryggskydd?

Måste man(valfri man) inte ha en sån här?
PC080150.jpg

Jag har utforskat internet alltifrån de som är lyriska till de som skjuter en fjäder efter ett par klyv. Tänker dock bekväm användning till mindre bitar, säg 15cm diameter och nedåt där vedklyven blir frånsprungen av yxan med råge och även inte tungt att hantera. Fjädrar och sprintar från amerikanskt fulatål bör även gå att uppdatera till hederligt svenskt dito.

Måste man(valfri man) inte ha en sån här?
PC080150.jpg

Jag har utforskat internet alltifrån de som är lyriska till de som skjuter en fjäder efter ett par klyv. Tänker dock bekväm användning till mindre bitar, säg 15cm diameter och nedåt där vedklyven blir frånsprungen av yxan med råge och även inte tungt att hantera. Fjädrar och sprintar från amerikanskt fulatål bör även gå att uppdatera till hederligt svenskt dito.

Till mindre bitar behöver man inte några "spräckare", man behöver en bra klyvyxa med en form som spräcker bra.

Till mellanstora bitar torr och lättspräckt ved kan dom göra skillnad (du vet den där typen av ved som säger "pop" och hoppar isär en halvmeter så fort yxan träffar, som alla klyver på YouTube)

Til stora vridvuxna knotiga jävla bitar behöver man en hydraulklyv med rejäl hydraulik.

Av någon anledning matar YouTube mig med klipp på folk som klyver ved, och en sak kan du vara säker på, oavsett vilken yxa dom har så lägger dom bara upp klippen där det går som bäst, ingen lägger upp klippen där yxan suger fast i en surklabb och sedan kräver 15 minuter svordommar....

Okie Dokie:

Till mindre bitar behöver man inte några "spräckare", man behöver en bra klyvyxa med en form som spräcker bra.

Till mellanstora bitar torr och lättspräckt ved kan dom göra skillnad (du vet den där typen av ved som säger "pop" och hoppar isär en halvmeter så fort yxan träffar, som alla klyver på YouTube)

Til stora vridvuxna knotiga jävla bitar behöver man en hydraulklyv med rejäl hydraulik.

Av någon anledning matar YouTube mig med klipp på folk som klyver ved, och en sak kan du vara säker på, oavsett vilken yxa dom har så lägger dom bara upp klippen där det går som bäst, ingen lägger upp klippen där yxan suger fast i en surklabb och sedan kräver 15 minuter svordommar....

Okie Dokie:
Det är väl då det är dags ta fram släggan ? Och slå på yxan ?
Kilar är också bra att ha ...

Varför blir det alltid ca 4dl spolarvätska kvar i dunken efter man stumfyllt behållaren i bilen?

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D