Frågor man vågar ställa

I mina ögon väldigt udda. Det kom för några år sedan typ blåkläder som tog fram en kilt som arbetskläder.
De enda jag sett använda på byggen är riktiga fåntrattar som tror att de är fräcka
Har ett par kunder som bär just sån kilt. Just de individerna är trevliga, prestigelöst och vettiga.

Inbillar mig att det är som att bära hatt. Vissa tycks det passa naturligt...

Jag siktade in mig på 5.11 kilten. Luftigt och skönt lär det ju vara iaf. Men det tar nog ett tag att vara avslappnad i plagget.

Har ett par kunder som bär just sån kilt. Just de individerna är trevliga, prestigelöst och vettiga.

Inbillar mig att det är som att bära hatt. Vissa tycks det passa naturligt...

Jag siktade in mig på 5.11 kilten. Luftigt och skönt lär det ju vara iaf. Men det tar nog ett tag att vara avslappnad i plagget.
Sjukt bekväma kilt arna, men vi får ej använda dessa på Peab, det kan vara kränkande.

Sjukt bekväma kilt arna, men vi får ej använda dessa på Peab, det kan vara kränkande.
Vissa arbetsgivare hänvisar till att byxorna är skyddskläder. De godkänner ej heller shorts eller piratbyxor.

Kränkande? Att dra det kortet är ju bara dumt i de fall kilten är eget val och shorts är ok. Ogillar att man med sånt resonemang urholkar sånt på en arbetsplats som är skarpt kränkande, tänk mobbing och härskartekniker exempelvis. Är allt kränkande så blir det som sagan om pojken som ropade på vargen.

Det vet ju alla att det är sportläget på kepsen. skärmen agerar spoiler
För tydlighetens skull så hade han skärmen i nacken. Alltså inte vänt kepan ut och in.
Jag är livrädd för de där åldringarna på elcykel. De har fått ett nytt fartfönster på velocipeden, men verkar varken vara införstådda med skyldigheter eller risker för vare sig dem eller oss runtomkring.

Mardrömmen är att någon ramlar och skadar sig och så är man den ende på plats...

Är det någon som varit med om att det blivit stopp i en bromsslang?

Jag har precis en sån hoj inne och tror aldrig jag sett nåt liknande förut.
På bilar har jag sett det. En gång funkade det som backventil. Det bromsade när det skulle, men släppte inte trycket.

På bilar har jag sett det. En gång funkade det som backventil. Det bromsade när det skulle, men släppte inte trycket.

Den här är nog stopp i andra riktningen, jag kopplade på en bromscylinder istället för ena oket och då bromsade det andra oket och jag tror att det försvann vätska uppåt till bromscylindern också men jag är inte helt säker jag noterade bara att mycket bromsvätska försvann.

Har jag också varit med om, innergummit i slangen släpper och bildar en "klaff" som funkar som en backventil mot den relativt klena kraft tätningen har när den drar tillbaka kolven.

Jag trodde det var oket som var fullt med rost och plockade loss det för att byta och upptäckte att då gick kolven att trycka tillbaka för hand, så det blev återmontering av oket med en begagnad slang som fanns i garaget

Tror du på på det ockulta? Inte?
Varför går så många på bio för att se Harry Porter filmer? Varför läser så många ”Dagens horoskop ”?
Varför går så många till spågummor/ gubbar? Om det är inget annat än humbug?
Nej !
Men igår satt jag på gården med hunden liggande tittande på mig. Då dyker det upp en katt 10 meter bort bakom hunden. Den står alldeles stilla och ser på oss. Och det dröjer inte mer än några sekunder så tar hunden och vrider huvudet så den ser katten.
Varför ?
För hunden såg på mig att det fanns något bakom hunden av intresse ?
För den hörde katten ?
För den kände lukten av katten ?
Eller ?

När jag gjorde värnplikten fick jag lära mig att aldrig se direkt på en vaktpost jag smyger mig på. Utan se på ett föremål bredvid.
För man känner på sig om någon ser på en.
Bullshit ?

Hur udda anses man vara om man bär det utmärkta sommarplagget kilt istället för shorts?

Tänkte mig en i kaki såhär till värmen.
Udda men en av mina kolleger på ett företag med ca 30 anställda körde med en svart Kilt på fritiden, sommartid.

Last edited:
När jag gjorde värnplikten fick jag lära mig att aldrig se direkt på en vaktpost jag smyger mig på. Utan se på ett föremål bredvid.
Bullshit ?
Ja du, det är ju en bra fråga. Vi testade en gång när jag var ung (många år sedan) att vi alla i gänget stirrade på en annan person i busskön vid hållplatsen bredvid. Vi satt alltså på en buss, bredvid oss (ca 20 m) stod folk i kö. Den vi stirrade på vänder sig åt sidan och tittar rakt på oss. Jag tycker att fenomenet är fascinerande.

- Säkraste är att sänka vakten på avstånd med ljud/ljus-löst vapen o sedan agera på nya situationen, men om man vore tvungen att befinna sig i riskområdet skulle jag aldrig ta blicken från en opponents rörelser ?

Nej !
Men igår satt jag på gården med hunden liggande tittande på mig. Då dyker det upp en katt 10 meter bort bakom hunden. Den står alldeles stilla och ser på oss. Och det dröjer inte mer än några sekunder så tar hunden och vrider huvudet så den ser katten.
Varför ?
För hunden såg på mig att det fanns något bakom hunden av intresse ?
För den hörde katten ?
För den kände lukten av katten ?
Eller ?

Bullshit ?

Det finns saker vi inte kan förklara. Övernaturligt? Jag vete sjutton - det är nog bara det att vi inte kunnat vetenskapligt påvisa vad det rör sig om. Jag har släktingar med vissa förmågor att känna av och drömma saker och veta sånt som de inte ska kunna (och de kan inte själva förklara - de bara vet eller ser saker). Själv är jag helt immun mot den typen av intryck, på gott och ont.

Det finns saker vi inte kan förklara. Övernaturligt? Jag vete sjutton - det är nog bara det att vi inte kunnat vetenskapligt påvisa vad det rör sig om. Jag har släktingar med vissa förmågor att känna av och drömma saker och veta sånt som de inte ska kunna (och de kan inte själva förklara - de bara vet eller ser saker). Själv är jag helt immun mot den typen av intryck, på gott och ont.
Man har ju sett djur bete sig underligt. Som när världens absolut fridsammaste hund går från noll till ursinne mot "något" snett bakom en creepy tant, i tomma intet, mitt i ett rum och hunden var inte benägen att flytta på sig Klart man undrar vad jycken "såg"?

Min tanke ang det "övernaturliga" är att i takt med att vi utvecklat våra hjärnor mer "tekniskt" de sista 500 åren typ så har mycket själslig kunskap gått förlorad, vårt fokus har från att i samklang med naturen leva gått till mer konkreta saker som har setts som viktigare.
Man kan ju förundras över hur mycket som våra förfäder har åstadkommit som vi öht inte fattar idag.....vi är smarta idag, men vi var fan inte dumma i huvvet förr- bara att uttrycken för det har ändrats.

//jj

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...