Frågor man vågar ställa

Betyder det att en prius med krok är en halv bil?
Om nu en Prius med krok fick dra "normal" släpvikt så vore det en hel bil. En sån skulle jag faktiskt kunna tänka mej att hosta upp lite pengar för.
Allvarligt. Prius, hur tänkte du nu? ;-)
Prius är den minst dåliga bil jag kört.
Tyst. Snål. Nytänkande. Snäll. Lättkörd. Förtroendeingivande.

Fast så var det ju det där med kroken... Har ingen krok på nuvarande bil och ångrar ofta att jag inte köpte nåt som faktiskt kan dra släp.

Fråga:
MC reggad som 25KW, strypning sitter på.
Har behörighet A2. Så jag får åka med hojen i ursprungseffekten.
Tar jag bort strypningen är originaleffekten 33KW.
Har reggbesiktning inbokad om en vecka, försäkringsbolaget har redan ändrat bågens effekt till 33KW.
Vad riskerar jag om jag tar bort strypningen redan nu och kör med den fram tills reggbesiktningen? Blir jag mot all förmodan stoppad och de tittar upp faktan om bågen, åker jag på nått då pga att effekten inte överstämmer?
Det handlar alltså inte om det klassiska "köra en för fet hoj för kortet" utan endast köra en hoj som är reggad som lägre effekt hos transportstyrelsen.

Fråga:
MC reggad som 25KW, strypning sitter på.
Har behörighet A2. Så jag får åka med hojen i ursprungseffekten.
Tar jag bort strypningen är originaleffekten 33KW.
Har reggbesiktning inbokad om en vecka, försäkringsbolaget har redan ändrat bågens effekt till 33KW.
Vad riskerar jag om jag tar bort strypningen redan nu och kör med den fram tills reggbesiktningen? Blir jag mot all förmodan stoppad och de tittar upp faktan om bågen, åker jag på nått då pga att effekten inte överstämmer?
Det handlar alltså inte om det klassiska "köra en för fet hoj för kortet" utan endast köra en hoj som är reggad som lägre effekt hos transportstyrelsen.

Polisen kan inte se vilken effekt du har. :såjaponken

Polisen kan inte se vilken effekt du har. :såjaponken

Så långt är jag med, och det är ju ingen större skillnad på 25 och 33 KW.
Polisen förstår jag att de ej kan se, men om de teoretiskt sätt skulle kunna, åkter jag dit på olovlig körning då? Även om jag är behörig för den ökade effekten.

Men tänker om försäkringsbolaget har nått att invända då den ännu inte hunnit bli registreringsbesiktigad? Även om de säger att de inte tar hänsyn till effekt när de sätter priset på försäkringen, (så de inte gör en ko-vädning och yrkar på att den hade fel effekt om det händer nått). Men det kanske är bättre att fråga försäkringsbolaget antar jag.

Om man vill ha en jaguar, går det att ha den som bruksis även vintertid? Svaret är naturligtvis ja men om man inte vill att den skall förvandlas till en rosthög på en nanosekund menar jag.
Frågan kommer sig av att jag eventuellt kan behöva en bil framledes men kommer inte att använda den så ofta och jaggorna får man till en rimlig peng.

Om man vill ha en jaguar, går det att ha den som bruksis även vintertid? Svaret är naturligtvis ja men om man inte vill att den skall förvandlas till en rosthög på en nanosekund menar jag.
Frågan kommer sig av att jag eventuellt kan behöva en bil framledes men kommer inte att använda den så ofta och jaggorna får man till en rimlig peng.
Svaret är ju då självklart att det beror på en hurdan jagga?
En ny sedan, jovars, en antikvitet utan tak, njanå, kanske inte?

Svaret är ju då självklart att det beror på en hurdan jagga?
En ny sedan, jovars, en antikvitet utan tak, njanå, kanske inte?

Främst XJ6 jag tänker på p.g.a prisbilden. Ibland finns det intressanta xjs och xjr också.
Objekten är från årsm. 70-95 ungefär.

Främst XJ6 jag tänker på p.g.a prisbilden. Ibland finns det intressanta xjs och xjr också.
Objekten är från årsm. 70-95 ungefär.

Jaggorna har inte superkvalitet, så jag tror att du bör tänka på dem som oplar.
Kan du tänka dig att åka runt i en åttiotalsopel året runt?
Då kan du åka åttiotalsjagga.

Självklart, men bäst är i så fall att hålla sig till årsmodellerna efter 1994, dvs X300. Sjuttiotalarna är svåra på rosten och är väl även i övrigt inte helt mekfria.

Robusta och bra bilar till rimliga pengar. Har en 92-a själv sedan rätt många år.

Självklart, men bäst är i så fall att hålla sig till årsmodellerna efter 1994, dvs X300. Sjuttiotalarna är svåra på rosten och är väl även i övrigt inte helt mekfria.

Robusta och bra bilar till rimliga pengar. Har en 92-a själv sedan rätt många år.

De senare tycker jag inte är lika coola dock. Så endera chansa på mek eller byta fokus? Hur är det med tillgången på delar?

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra