Frågor man vågar ställa

Hojkul!

Medlem
Gick med
14 Mar 2014
Ort
Sthlm
Hoj
Honda 500 AF
Klart man törs ställa sådana frågor!

Svaret är att det spelar ingen roll vem som gör vad när det gäller politik. Sverige är ändå styrt från andra stater. Jag nämner inte vilket enormt stort land som egentligen styr Sveriges politik...
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Kan man betta på att sillmjölkeoppositionen kommer att lägga sig platt i pandemilagstiftningsfrågan?

Fattar de inte vad det innebär att ge sossar oinskränkt makt? Tror den kommer tillbaka? Tror de att det kommer stanna vid detta?

Vågar man ställa frågor som dessa?

Nu hänger jag inte riktigt med, vilken oinskränkt makt kommer dom att ge Sossarna? (det är förövrigt 4 partier till)

Makt att vid en konstaterad pandemi få gå in med speciallagstiftning som stängning av nattklubbar och max antal på restauranger?

Visst, har foliehatten strypt blodtillförseln till hjärnan så kan man säkert få det till något farligt.

Vad som verkligen är farligt är att låta någon övervaka var det skapas folksamlingar genom (annonymiserad) mobildata, men det gör dom ju redan, utan pandemilagar.

Man skulle kunna tänka sig att det går ett larm så fort en större grupp människor samlar ihop sig och börjar gå mot riksdagshuset i syfte att släpa ut Annie på torget och tvinga henne att äta upp den där skon...
Men det är ingen som har reagerat på att den möjligheten redan finns och används.
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Nu hänger jag inte riktigt med, vilken oinskränkt makt kommer dom att ge Sossarna? (det är förövrigt 4 partier till)

Makt att vid en konstaterad pandemi få gå in med speciallagstiftning som stängning av nattklubbar och max antal på restauranger?

Visst, har foliehatten strypt blodtillförseln till hjärnan så kan man säkert få det till något farligt.

Vad som verkligen är farligt är att låta någon övervaka var det skapas folksamlingar genom (annonymiserad) mobildata, men det gör dom ju redan, utan pandemilagar.

Man skulle kunna tänka sig att det går ett larm så fort en större grupp människor samlar ihop sig och börjar gå mot riksdagshuset i syfte att släpa ut Annie på torget och tvinga henne att äta upp den där skon...
Men det är ingen som har reagerat på att den möjligheten redan finns och används.

Tack för input. Jag vill samtidigt ta tillfället i akt och berätta att min foliehatt är vadderad med ett mjukt fluff som även fungerar såväl värmande som ljudisolerande. Shoei vettu!

Hur känns din?

Vill samtidigt passa på att tacka för många slagfärdiga punchlines och närmast odödliga citat. Snott något/några.

Keep it up, bitterschmitt!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tack för input. Jag vill samtidigt ta tillfället i akt och berätta att min foliehatt är vadderad med ett mjukt fluff som även fungerar såväl värmande som ljudisolerande. Shoei vettu!

Hur känns din?

Jag funderar allvarligt på att klä min keps med en mylarfilt och lite luddig stoppning, det är fan myggfritt ute nu (-15c)
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag funderar allvarligt på att klä min keps med en mylarfilt och lite luddig stoppning, det är fan myggfritt ute nu (-15c)

Det kan bli mycket värre , polarvirveln håller på att åka stryk med en SSW - det kan bli kallras och det kan vara länge :rock

https://mobile.twitter.com/judah47

Hoppas det blir fastlåst läge till mars så även södra Sverige fryser till is :yoparty

Var länge sedan vi hade vinter
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Fan folk sitter på nålar nu , det är kan rinna ut i sanden också men det blir iaf en viss effekt från mitten på månaden mot slutet - man får se responsen i vädermodeller inom nån dag :tummenupp
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Var ute och körde en sväng på skånska småvägar igår. Åkrarna var gröna med växtlighet. Helt bisarrt.. Bortsåg man från kylan kändes det som om det var april..
 

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Bortsåg man från kylan kändes det som om det var april..

Sista april 1981. Körde två-hjuligt från jobbet i Uppsala "hem" till Brunna/Vänge i 10 cm snöglopp. Bussar till Östervåla/Hedesunda inställda pga av oframkomliga vägar, inte ens plogbilarna kunde köra. En månad senare "snabbast i Uppland" enligt UNT. :kryckor
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Hej expertisen

Köpte en Mattson-blandare till köket, och har fastnat på detaljen att pressa på själva "pipen" på blandaren.
Man pressar ner den på blandaren, men den ska låsas fast med ett litet clip för att sitta på plats.

Jag har satt dit clipset där jag tror det ska sitta, men det går ju inte trä på pipen eftersom den lilla låsknoppen på clipset inte kan pressas in, eftersom det inte finns någon fördjupning i godset för den.

Någon som är mer vaken än jag o kan förklara vad jag missar här?

clips.jpg kran.jpg instr.jpg
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Den lär väl ska tryckas in "bara" så att plasten flexar och således skapar spänning så att den trycks ut igen när den passerar hålet.

Typ så.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Rena gissningar från min sida, men enligt beskrivningen så ska ploppen sitta rakt in mot väggen och pipen rakt ut från väggen. Det finns ingen "lätt" nedsjunkning i just denna orienteringen? Dvs att det inte funkar med typ 45° rotationsvinkel på den.
Sen är ploppen lätt fasad i "toppen". Kan det annars vara så enkelt att det bara behövs lite VVV? (Vilja, våld och vaselin)
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Upptäckte just nu att på den högra bilden på ritningen är där en minimal liten pil som indikerar att man kanske ska trycka upp "plopp-plasten".
Din blandare är ju upp-och-ner jämfört med ritningen så då ska den ju istället neråt. Går den svarta plastringen närmast godset att trycka ner? Isåfall kanske det finns en försjunkning där som ploppen ska ner till för att kunna flexa in.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Tackar för svaren här ovan, jag hade redan försökt med den lilla knappen innan jag gav upp. Orsaken var att jag inte pressade tillräckligt hårt på den, eftersom det kändes som tvärstopp mot metallröret.
Lite hederligt våld (obs! ej hedersvåld) löste problemet, efter att jag läst era tolkningar här.
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Kan lägga en blänkare på min fråga.
Ska plocka bort ett gammalt staket på befintlig mur. Det gamla staketet har nergjutna stolpar alá stål-rör som måste bort (fel cc-mått, för låga, för rostiga). Det nya tänkte jag ska sitta med stolpskor som limmas/skruvas fast.
Hur opererar jag snyggast/bäst bort de befintliga rören? Kapa av med vinkelslip är ju enkelt, men rören i sig är halv-genomrostade och fyllda med vatten. Hur får man enklast bort vattnet, och vad fyller man igen hålen med?PXL_20210109_103531263.jpg
 
Nyheter
Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Top