Frågor man vågar ställa

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
Råkade visst radera mitt inlägg,klurigt att posta på telefonen.


Min hund är 23kg eurasier, 3 år gammal. Lite osäker på nya människor, går i regel bra ihop med hundar, mycket fart. Går på dagis om dagarna med 25-30 andra hundar. Funkar bra enligt personalen så jag får väl tro de.


Ja jag önskar att jag 100% kunde säga vilken hunds fel det var. Är det min hund så fine, det gör inget, jag vill bara försöka klura ut vafan det var så jag kan hantera det. Det jag vet är att han backar inte, smäller det så är han inte sen att försvara sig.

Din upplevelse låter för övrigt fruktansvärd och extremt oturlig. Hoppas din hund klarade sig bra iallafall.

Jodå, han klarade sig bra, lite skrapsår bara. Får berätta resten av historien också kom jag på. För att ge lite exempel på livet som hundägare.

Vår hund klarade sig med skrapsår i stort sett och deras fick skador. Den stackars vovven blödde en hel del men i övrigt blev det inga bestående men.

Det hela hände när jag inte var i närheten, och eftersom frugan hade hand om en nyfödd med allt vad det innebär tog jag över kontakten med den andre ägaren. Hade hela tiden tänkt föreslå att vi skulle stå för det ekonomiska eftersom den andre stackars vovven fick åka till djursjukhuset, de fick offra arbetstid/fritid osv. Tyckte det var självklart att vi skulle kompensera för detta. Ringde upp vårt försäkringsbolag där de sa att praxis när man inte vet exakt vilken hund som startade bråket är att dela på kostnaden mellan ägarna.
Ringde upp den andra ägaren frågar hur det gått på sjukhuset, hör efter hur han såg på vad som hänt, och får bekräftat vad min fru sagt. Då börjar jag återberätta vad försäkringsbolaget sagt, och innan jag hann fortsätta meningen med ".. men jag tycker vi ska stå för allt" brister det helt i luren. Det gormas utan att jag får en syl i vädret. Det är här citatet om "champion" kommer upp och det avslutas med hot om att polisanmäla oss. Eftersom vi bara några minuter tidigare diskuterat vad som hänt, dvs att det var en olycklig olyckshändelse, så erkände ägaren att de skulle blåljuga i denna anmälan och hävda att vår hund gick till oprovocerad attack. Om vi inte stod för _alla_ kostnader..

Det är något med husdjur som får vissa att bli helt skogstokiga och tappa all sans och vett.
A person may be smart, but people are stupid.

Som konkret tips, från Cesar Millan, så borde ni ha tagit vars en hund och börjat promenera åt samma håll, med säkert avstånd i sidled såklart. Detta för att avdramatisera, så det sista hundarna kom ihåg från incidenten var att de som flockdjur gick tillsammans. Hundpsykologi som gör att de förhoppningsvis kommer ihåg detta istället för att de kom i bråk. Funkar dock bara om båda ägarna är med på det och avdramatiserar det hela.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Jodå, han klarade sig bra, lite skrapsår bara. Får berätta resten av historien också kom jag på. För att ge lite exempel på livet som hundägare.

Vår hund klarade sig med skrapsår i stort sett och deras fick skador. Den stackars vovven blödde en hel del men i övrigt blev det inga bestående men.

Det hela hände när jag inte var i närheten, och eftersom frugan hade hand om en nyfödd med allt vad det innebär tog jag över kontakten med den andre ägaren. Hade hela tiden tänkt föreslå att vi skulle stå för det ekonomiska eftersom den andre stackars vovven fick åka till djursjukhuset, de fick offra arbetstid/fritid osv. Tyckte det var självklart att vi skulle kompensera för detta. Ringde upp vårt försäkringsbolag där de sa att praxis när man inte vet exakt vilken hund som startade bråket är att dela på kostnaden mellan ägarna.
Ringde upp den andra ägaren frågar hur det gått på sjukhuset, hör efter hur han såg på vad som hänt, och får bekräftat vad min fru sagt. Då börjar jag återberätta vad försäkringsbolaget sagt, och innan jag hann fortsätta meningen med ".. men jag tycker vi ska stå för allt" brister det helt i luren. Det gormas utan att jag får en syl i vädret. Det är här citatet om "champion" kommer upp och det avslutas med hot om att polisanmäla oss. Eftersom vi bara några minuter tidigare diskuterat vad som hänt, dvs att det var en olycklig olyckshändelse, så erkände ägaren att de skulle blåljuga i denna anmälan och hävda att vår hund gick till oprovocerad attack. Om vi inte stod för _alla_ kostnader..

Det är något med husdjur som får vissa att bli helt skogstokiga och tappa all sans och vett.
A person may be smart, but people are stupid.

Som konkret tips, från Cesar Millan, så borde ni ha tagit vars en hund och börjat promenera åt samma håll, med säkert avstånd i sidled såklart. Detta för att avdramatisera, så det sista hundarna kom ihåg från incidenten var att de som flockdjur gick tillsammans. Hundpsykologi som gör att de förhoppningsvis kommer ihåg detta istället för att de kom i bråk. Funkar dock bara om båda ägarna är med på det och avdramatiserar det hela.

Skönt att er hund klarade sig fint! Tråkigt när det brister så men det förvånar mig inte alls, man tycker ju att folk skulle klara att sansa sig lite, särskilt i efterhand men nej. Tack för tipset, jag ska ha det i åtanke om det händer igen. Den här gången kopplade vi våra hundar och gick på varsitt håll. Hon släppte lite senare sin hund men jag valde att lämna fältet, inte så sugen på fler incidenter.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Filippinerna är fullt av lösspringande hundar som, kopierar in en hundhistoria från min semester i vintras. Angående just hundägare som är dummare än sina hundar.

Vissa idioter i Filippinerna är ta mig fan dummare än sina hundar. Före lunch var jag ute och joggade och på vägen hem blir jag attackerad av tre hundar som kommer springande ut från en gård. Jag vänder om i sista sekunden och springer mot hundarna varvid dom rädda vänder och springer hemåt, jag vänder och fortsätter hemåt varvid hundarna återigen attackerar mig och samma procedur upprepas ett antal gånger innan jag kommer mig vidare hemåt.
Efter att jag hämtat andan tar jag cykeln tillbaka för att prata med ägarna men jag vill inte gå innanför deras staket pga hundarna, jag ropar och vinkar till ägarna som ligger på sina bänkar och slöar 20m längre bort men dom bara tittar och skiter i mig. Dom har naturligtvis sett vad som hände 15 minuter tidigare.
Pratar med några grannar där och ber dom hälsa att om jag måste försvara mig mot hundarna ute på gatan så kommer jag sparka och när jag sparkar är det inte säkert att hunden överlever.
Eftersom ägarna vägrade prata med mig så cyklade jag vidare till barangai kaptenen. Och berättade ungefär samma sak. han tyckte bara ungefär: "Its up to yo if it attacks you and you kill it." Min tanke var väl att han skulle föra budskapet vidare till ägarna men jag är inte säker på att vi förstod varandra till 100%.

Barangaikaptenen kan väl beskrivas som en slags lokal sheriff. Har sprungit där många gånger tidigare utan att dessa hundar attackerat mig så jag förklarade även att det var första gången så jag hade överseende med hundarna men inte med ägarna som inte vågade prata med mig.

Det var väl ganska klart att jag tyckte en gång är ingen gång men nästa gång får hundarna smaka på svensk fot och där ungefär frågar någon ur barangaikaptenens bemanning:
What if it happends a third time?
Jag svarade: It won't happend.
Och med det svaret skrattade dom lite gott och tyckte ungefär att då var ju saken var löst.

Filippinarna har en lite annan attityd till saker än vi svenskar. :)
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Hundägare är väl allt som oftast dummare än sina hundar.

Jag är bara elakare, inte dummare :fakta (men många hund/barnägare orkar inte uppfostra sina telningar och saknar tyvärr social kompetens)
EochA_hugg.png

MoH2.jpg
 

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Ort
Sjöbo
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss
en på jobbet avlivade sin rottweiler efter att hon blivit attackerad av den .Blir lätt så när man låter den bestämma .Ligger den i sängen och morrar så går mannen i familjen och lägger sej i soffan :va
 

irish

Full gas spar tid
Gick med
21 Jul 2008
Ort
Pinegrove, Scania
Hoj
Husqvarna FE501, Skramlaha R1
en på jobbet avlivade sin rottweiler efter att hon blivit attackerad av den .Blir lätt så när man låter den bestämma .Ligger den i sängen och morrar så går mannen i familjen och lägger sej i soffan :va
Själv tycker jag att man inte bör skaffa hund om man inte vet vad man håller på med. Men man ska definitivt inte skaffa en kraftfull och potentiellt farlig hund om man inte vet vad man håller på med :huvet
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Vad kan ett gångjärn likt detta (nåja) heta/finnas? Alltså järnen vinklade 90° mot varann, om de skulle vara ledade/gå att snurra fungerar nog också om det inte blir rangligt.

gangjarn.jpg
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Hittade denna tillslut, i största laget men smart konstruktion. Möjligheten att ställa längden underlättar en hel del för att passa in till perfektion.

Inte hittat något riktigt facknamn men avsett för gånggrind i vilket fall. Om någon sett mindre storlekar får ni gärna säga till =)

20190411-212218.jpg
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Behöver man avregistrera ett fordon vid export? Kort och gott, samkörs registren eller kan ett chassinummer finnas i två olika EU-länder?
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
Vad är "svarta hål" i rymden bra för egentligen?

Suga i sig en massa bröte o sen sitta o tjura i mörkret. Vad är det för liv? Ungefär som fästingar.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Behöver man avregistrera ett fordon vid export? Kort och gott, samkörs registren eller kan ett chassinummer finnas i två olika EU-länder?

Det finns ingen automatik mellan länderna så man måste anmäla export om man inte vill betala registerhållningsavgift för resten av livet.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Behöver man avregistrera ett fordon vid export? Kort och gott, samkörs registren eller kan ett chassinummer finnas i två olika EU-länder?

Ja, exporten ska registreras.
Om det finns möjlighet att bli upptäckt vid fusk vet jag däremot inte.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Vad är "svarta hål" i rymden bra för egentligen?

Suga i sig en massa bröte o sen sitta o tjura i mörkret. Vad är det för liv? Ungefär som fästingar.

Loophole, dvs ingången till en annan dimension, resa i tiden etc, du har väl sett SF-filmer om detta.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Hittade denna tillslut, i största laget men smart konstruktion. Möjligheten att ställa längden underlättar en hel del för att passa in till perfektion.

Inte hittat något riktigt facknamn men avsett för gånggrind i vilket fall. Om någon sett mindre storlekar får ni gärna säga till =)

20190411-212218.jpg

Kolla runt bland båtgrejer finns la båtbeslagshylla tom på Biltema - då kan du hitta nått 7 dimensionellt gångärn som desutom varierer öppningsvinkeln och synkar det mot månen
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Jo jag har surfat runt en del men inte lyckats hitta något annat färdigt så att säga, samtidigt är konstruktionen inte helt avancerad så kanske blir till att knåpa ihop en i lagom size och pris själv.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Kolla lite... Vet inte om du kan använda dig av något:
https://www.facsrl.com/en/cancelli-ad-anta/cardine-ortogonale-180-gradi.html?limit=all
https://www.tigerlink.com.au/gate-hinges/adjustable-hinges/
https://www.brevettiadem.it/upper-hinges-external-rotation
https://www.velltra.se/produkt/jabo-gangjarn-med-fastplatta-34034/


QUOTE=Brute Force;6414688]Vad kan ett gångjärn likt detta (nåja) heta/finnas? Alltså järnen vinklade 90° mot varann, om de skulle vara ledade/gå att snurra fungerar nog också om det inte blir rangligt.

gangjarn.jpg
[/QUOTE]
 
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top