Frågor man aldrig vågar ställa

Aha men... känslor har dom... för sig själva... det är väl empati de saknar?

Vi får fråga Bonny. :)

Orkar inte heller läsa på, men jag har också för mig det. En person som inte har någon som helst uppfattningsförmåga för andra människors känslor, och som i vissa fall använder denna oförmåga till sin fördel genom att manipulera sig till det denne önskar utan att känna skuld.

Själv är jag överempatisk, så psykopat kommer ingen kunna kalla mig för iallafall. :Bugar
 
Och hur skulle vi funka om vi kunde styra våra känslor? Vi skulle vara en helt annan slags varelse, en skrämmande varelse.

Känslorna har en funktion.

Klart dom har en funktion. Men likväl önskar man ibland. ATT det gick att sätta ett litet roder på dom.

Ett litet bara :brinnerup
 
Alltså, man har en bil man vill rostskyddsbehandla undertill med typ linolja eller nåt.

Anta då att man inte har tillgång till lyft, men väl en traktor med frontskopa.

Finns det då några faror att med traktorn lyfta upp bilen fram till runt 60 graders vinkel för att enklare kunna jobba med undersidan?

Jag tänker då inte främst på faror typ att få bilen över sej utan snarare saker som att bakaxel kanske tar skada av att få nästan hela bilens vikt över sej i "fel" vinkel och sådana saker.
 
Har du hjulen så långt bak att du kan luta så mycket utan att knäcka karossen?

lyft hellre under båda hjulen på en sida med skopan. Sidlutning finns där inte mycket som tar i. Se de som kör på sidan med bil.. you get it
 
Vad heter räjsbussen?

skarmavbild-2014-03-06-kl-23-55-50.png


skarmavbild-2014-03-06-kl-23-56-42.png


skarmavbild-2014-03-06-kl-23-57-35.png
 
Hur gör man när man rostskyddar med linolja? Bara spruta på hejvilt eller?

Jag gjorde såhär:

Åkte till gubbdagis och köpte rostskyddsspruta för tryckluft.

Besökte en rostskyddsfirma och hade med mig en 5L dunk, köpte deras tunnflytande rostskydd som de tappade upp på kran för 50:-/L och fick lite goda råd på köpet.

Tvättade bilen i fråga grundligt och då även undertill naturligtvis, bort med innerskärmar, stänkskydd etc.. Viktigt att få bort all salt/smuts/lera/grus så innan jag spola bilen undertill gick jag loss med borste för frigöra allt synbart "smuts", därefter spola jag rent med moderat högtryck.

Lät bilen torka 2 dygn i rumstemperatur.

Satte en plastpåse över växelspaken/mittkonsolen = vet man med sig fler öppningar bör man täcka även dessa för du vill inte ha rostskyddsdimma i bilen.

Klädde in en lyft i golvpapp, tog på mig blåställ/handskar/arbetsskor/mössa/andningsskydd/täckande skyddsglasögon och en ful mössa.

Rostskyddsbehandla underredet med tunnflytande rostskyddsmedel, jag la på 3-4 lager (var några år sedan så minnet sviker) med 30min mellanrum.

Lät bilen torka i tre dygn i rumstemperatur med golvpapp under.

Montera tillbaka innerskärmar m.m..

Det man kan göra utöver detta är att hålrumsbehandla ex. dörrar, huv/bagagelucka, sparklådor, min skorv var rostskyddsbehandlad sedan tidigare så det fanns redan färdiga hål med plugg för detta men den där jefla slangen för ändamålet fung. dåligt tyvärr. Alltså en slang för att ansluta till rostskyddsprutan, slangen har ett munstycke med tre sidmonterade hål för att ge god spridning av rostskyddsmedlet men funktionen var ungefär som att de var punka på slangen = inget tryck.

Tjockflytande rostskydd då? Det är inge fel att använda men det tunnflytande är det som rostskyddar så att säga, man vill ha tunnflytande rostskyddsmedel med god penetration = tar sig in överallt. Tjockflytande rostskyddsmedel är kort och gott ett slitskydd som läggs över det tunnflytande (när det torkat) för säg en bruksbil med fördelen att det även ljuddämpar kupén lite mer.

Rostskyddsbehandling kommer till sin rätt om man gör den innan rosten hittar dit = direkt från leveranshallen egentligen. Finns dock förståsigpåare/rostskyddsfirmor som tycker det ska gå ett halvår för att porer i lacken ska öppna upp sig eller något liknande hittepå, oklar sanningshalt. O andra sidan är det ganska många procent av bilarna som står i ett halvår eller mer innan de blir sålda som nya.
 
Last edited:
Jag gjorde såhär:

Åkte till gubbdagis.... en otrolig massa grejer....

Är det verkligen vits att rostskyddsbehandla moderna bilar? Min gamla Opel har inte en fläck. Den är 10 år nu snart.

Det är ju inte rosten som knäcker bilarna idag? Väl?
 
Är det verkligen vits att rostskyddsbehandla moderna bilar? Min gamla Opel har inte en fläck. Den är 10 år nu snart.

Det är ju inte rosten som knäcker bilarna idag? Väl?

Helt onödigt , men det får man inte tala högt om i bilbranchen (som jag tjänar mitt levebröd i) inte ens lågpris bilar typ Dacia och dylikt behöver någon tilläggsbehandling
Samt det är ingen vits att kladda på massa skit på sin gamla Mitsubishi Pajero (som är typ helt oskyddade orginal) nu 15 år senare , rosten har redan fått fäste

Spar pengarna och tiden och ta en bärs istället :)
 
Det man rostskyddsbehandlar är det man inte ser så att säga =) Tittar du under din Opel eller för den delen i balkar med kamera (vissa rostskyddsfirmor har den tjänsten) så hittar du mer än en fläck med rost. Den rost man ser, ex. dörrar/luckor är i regel kosmetiskt, rost i karossen är det som ställer till det i slutändan och det är oavsett hurvida fordonet har ram eller självbärande kaross. Rostskadad ram är dock inte heller ngt. gott tecken =)

Ang. hurvida rost knäcker bilar idag är ingen exakt vetenskap utan det går upp och ner så att säga, rent krasst kan man säga att tillverkarna ofta experimenterar en del, fung. det inte "får de skäll" och gör bättre, så kommer de nya modeller och så börjar det om. Väldigt generellt och vissa sköter sig bättre än andra.

Det hänger även till viss del på den svenska importören för vi har ganska extremt väder/väglag här och detta gäller för en ganska liten marknad. Då kan det vara så att generalagenten bestämmer att alla fordon sålda här av deras märke ska få extra rostskyddbehandling och detta kan ske direkt från fabriken eller i hamnen här så att säga.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top