Frågor man aldrig vågar ställa

Hur justerar man självjusterande handbroms?

Muttern under krycken har nästan helt utskruvad. Bromsarmen ligger emot bromsoket. Muttern till krycken skruvas in lite för att fånga in lite slack (men fortfarande så att vajern är slak).

Hur gör man sen för att få handbromsen att ta?

Hävarmen som sitter på bromsoket påverkar ett kugghjul, som påverkar ett länkage som pressar bromsbackarna mot skivan.
Om hävarmen går tillbaka en hel kugg när parkeringsbromsen släpps, så greppar hävarmen tag i nästa kugg och bromsen självjusterar.
Om inte hävarmen går hela vägen tillbaka (kärvar) så rör den sig inte tillräckligt för att byta kugg.

Smörjspray och hammare tills hävarmen går tillbaka helt.
Dra åt bromsen, så kuggar den en kugg.
Brukar behövas upprepning. ety varje kugg gör ganska lite.

Om det nu är den typ av självjustering som jag brottats med.

Där sitter en vridpotensiometer på sladden. Dvs du tar full effekt och sen minskar effekten med ett motstånd. Alltså ingen besparing.



Är det inte en liten transistor i dem som sänker spänningen?
En vridpotensiometer för t.ex. 60W hade ju blivit rätt varm att ha i väggen och borde vara brandfara. Sen är det ju självklart inte hundra procent effektivt, lite spill i form av värme blir det alltid.

Kan man montera spottar som värmer som en svetslåga i det kutterspånsisolerade taket, så kan man lika gärna elda ner huset med en dimmer också.


PS: Gillar inte spotlights.DS
 
Last edited:
Hävarmen som sitter på bromsoket påverkar ett kugghjul, som påverkar ett länkage som pressar bromsbackarna mot skivan.
Om hävarmen går tillbaka en hel kugg när parkeringsbromsen släpps, så greppar hävarmen tag i nästa kugg och bromsen självjusterar.
Om inte hävarmen går hela vägen tillbaka (kärvar) så rör den sig inte tillräckligt för att byta kugg.

Smörjspray och hammare tills hävarmen går tillbaka helt.
Dra åt bromsen, så kuggar den en kugg.
Brukar behövas upprepning. ety varje kugg gör ganska lite.

Om det nu är den typ av självjustering som jag brottats med.

Kan nog mycket väl vara samma typ. Detta blev av när jag bytt ut alla bromsskivor och belägg. Efter det blev handbromsen bak sämre iom att jag var tvungen att skruva in bromskolven sista biten när jag monterade belägg.

Jag är inte ute efter att kunna göra snutvändningar, bara få den från helt värdelös till okej (0,4.... gräns är 1,6).
 
Har bytt bank för ett tag sedan och därmed även bett om förflyttning på mina räkningar som betalas via autogiro.
Eftersom flytton drog ut på tiden har jag avvaktat med att anmäla nytt kontonummer till min arbetsgivare (för lönen) så nu råkade det inte finnas några pengar på det "nya" kontot. Kommer allt att dras dubbelt nästa månad eller måste man kontakta alla som nu inte fick några pengar och be dom dra på nytt eller hur gör man? :va
 
Autogiro; min erfarenhet men inte ett tvärsäkert uttalande: Företagen försöker dra summan fler ggr inom loppet av nån vecka. Sen får du en påminnelse i brevlådan. de drar inte dubbelt nästa lön utan du får lösa denna månad separat om du förstår vad jag menar.
 
Jag frågade inte vem som skulle göra det, utan hur.

Felet många gör är att när handbromsen är dålig så skruvas det järnet på skruven under spaken, och först när den är i botten så frågar man sig vad felet är.

Börja i rätt ände, som Skrotis nämnde, att kontrollera att armen på oket rör sig som det ska och inte kärvar.
När allt är okej där så gör man endast finliret med skruven vid själva handbromsen i kupén.
 
Varför är alla gamla jänke-raggarbilar så ohyggligt fetställda?
Visst jag vet att fet blandning motverkar spikning, men det är väl ändå inget problem på en bil som bara luffar runt på tomgång eller?
Och är det verkligen nyttigt för motorn att gå så fett att den svartryker på alla varvtal?
 
Varför är alla gamla jänke-raggarbilar så ohyggligt fetställda?
Visst jag vet att fet blandning motverkar spikning, men det är väl ändå inget problem på en bil som bara luffar runt på tomgång eller?
Och är det verkligen nyttigt för motorn att gå så fett att den svartryker på alla varvtal?

Okunnighet.

Fast precis alla är inte det, men väldigt många håller jag med om.
 
Jo, varför får man alltid (åtminstonde jag) ett akut behov av att göra 2an efter en kopp kaffe på morgonen. :confused:
 
Jo, varför får man alltid (åtminstonde jag) ett akut behov av att göra 2an efter en kopp kaffe på morgonen. :confused:

Koffeinet gör att dina blodkärl i främst lemmarna, armar och ben, hastigt dras ihop. Blodet tar då vägen till magtrakten och ökar trycket på blåsa och tarm. Detta i kombination med att man legat still och sovit får den effekten du beskriver.

Har jag hört någonstans.
 
Koffeinet gör att dina blodkärl i främst lemmarna, armar och ben, hastigt dras ihop. Blodet tar då vägen till magtrakten och ökar trycket på blåsa och tarm. Detta i kombination med att man legat still och sovit får den effekten du beskriver.

Har jag hört någonstans.

Sådärja, då har jag lärt mig något idag oxå, tack :tummenupp:tummenupp
 
Jag var och kollade på sån där streetracing igår. Jag fattar inte grejen. Bööörn böööörn.....gaasa gaaasa på en jävla raksträcka. Varför? :va
 
Jag var och kollade på sån där streetracing igår. Jag fattar inte grejen. Bööörn böööörn.....gaasa gaaasa på en jävla raksträcka. Varför? :va

För att mäta vem som har störst (läst minst) snorre.

Vem fan som helst klarar av att gasa fullt rakt fram i 20 sekunder, att hantera en håjj snyggt när det svänger är fan så mycket mer manligt.
 
Hur bygger man enklast/lättast en tuta som kan tuta bättre eller lika bra som ett tåg?
Om man köper en dyktub/gasflaska, kan man få in 200 bar i den med en "vanlig" kompressor då?

Har snappat upp följande,

Signalhorn på båt ska visst kännas mer i bröstet samt höras en längre sträcka.

Tågtuta upplevs starkare på nära håll.
 
För att mäta vem som har störst (läst minst) snorre.

Vem fan som helst klarar av att gasa fullt rakt fram i 20 sekunder, att hantera en håjj snyggt när det svänger är fan så mycket mer manligt.

Nja, så enkelt är det inte.
Men när turbopajasarna leker dragrace och startar när det passar, så tycker jag att det är tramsigt.
Men visst skulle man tycka att det var roligt att prova vem som trimmat bäst, om man nu höll på med sånt.
Jag tror inte att min lökbil hävdar sig mot ungtupparna.
http://www.youtube.com/watch?v=Z0cZ3Hpsjug
 
För att mäta vem som har störst (läst minst) snorre.

Vem fan som helst klarar av att gasa fullt rakt fram i 20 sekunder, att hantera en håjj snyggt när det svänger är fan så mycket mer manligt.

Måste man gasa i 20 sekunder ska man nog åka hem och trimma lite till.

Sen krävs det en jävla skill att smälla på bra starter varje gång, dom flesta är uppriktigt sagt kassa på det och skulle tjäna mer på att öva mera än på att lägga ytterligare 10 000 på att trimma.
 
Jag har märkt att om man träffar en intressant tjej på stan, hur fan ska man formulera sig om man lite enkelt vill säga - träffas igen, så jag kan lära känna dig? :P
 
Nyheter
Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

BMW F 450 GS för prisvärda äventyr

BMW presenterade den länge ...

BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

Back
Top