Frågor från någon som tänker köpa en KTM 690

TheReal

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Halmstad
Hoj
KTM 690 (snart)
Hejsan,

Nu är det snart dags att köra! Vädret blir varmare och känslorna slår ut. Broooooom!

Jag är intresserad av att köpa en offroad och har siktet på KTM 690 då jag hört mycket gott om denna hoj. Frågor finns dock så om ni kan hjälpa mig så vore det jättefint.

1. SMC och SMC-R, spelar det någon roll?

2. När ska service göras?

3. Måste man byta kolv ofta som på en Aprilia SXV 550 eller kan man bara tuta och köra?

4. Vilka årsmodeller ska man köpa så man får så lite problem som möjligt?

5. Är det några tillbehör man ska ha till hojen för att göra den bättre eller funkar de bra "out of the box".

Något annat att tänka på?


Mvh,
Per
 

Bergan

Vill ha sommar snart!!!
Gick med
8 Apr 2004
Ort
Karlshamn
Hoj
Yamaha R1 -09
Jag hade en 690 SMC-R -13. Det är en riktigt rolig hoj, bra med pulver.
Jag hade aldrig några som helst problem med min.
Serviceintervallerna är 1år eller 1000 mil. Men 1000 mil känns lite väl långt.
Kolvbyte är inte alls så frekvent som en del andra motarder. Vet inte när det bör göras på dem.

Något du "måste" ha till den är EVO1-kittet. Jag hade akra-slip on, en kugg mindre fram, öppnare luftburk och mappat. :yoparty

Det finns EVO 2-kit också med annan kam o.s.v.. Har dock aldrig kört en som har det.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Du skriver att du vill köra offroad, men är inte 690 Enduro då ett mer passande val än gatversionen smc?
 

TheReal

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Halmstad
Hoj
KTM 690 (snart)
Tjena Impact,

Vad jag menade var att jag är ute efter en offroad-motorcykel som jag kan köra på vanliga vägar, inte att jag ska ut och flänga i skogen. Skulle förklarat mig bättre.
 

C.Castor

Ny medlem
Gick med
4 May 2012
Ort
Partille
Hoj
KTM690E-R -13, Honda CBR600F4 -00, Ossa Tr300i Factory R -14
Har du möjlighet så hade jag tittat på -14 och uppåt.

Jag har en -13 Enduro R och den är inte jättetrevlig att köra väg med. Stökig motorgång som funkar bäst på fullt pådrag.

14 fick lite uppdateringar som skall ha avhjälpt de äldres problem.
Dessutom ger ABS både lägre försäkringspremie och sannolikhet att behöva använda sagd premie.. ;)
 

TheReal

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Halmstad
Hoj
KTM 690 (snart)
Hejsan,

Är SMC och SMC-R samma som Enduro R? Intressant inlägg annars, tack.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Haft en ktm 690 enduro -13. Var faktiskt perfekt. Förvånansvärt bra drag. Perfekt bus/lek/åka till jobbet hoj (om det inte är allt för långt) Du kommer vilja byta sits dock. Fan va hård den va.
Sålde den tyvärr då jag ville upp i skogen, så det fick bli en 450exc -16 istället.
Hade lätt kunna tänka mig en sån igen. Slipon är ett måste då den låter skittråkigt original.
 

TheReal

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Ort
Halmstad
Hoj
KTM 690 (snart)
Säg att jag ska åka och kolla på en KTM 690, vad ska jag kolla på den så jag inte får problem under den närmaste tiden?

Och om den är registrerad som 30Kw, hur går det när man försäkrar den och den inte är det i verkligheten? Är det någon sak man sätter dit som stryper den till 30kw?
 
Last edited:
Gick med
3 Apr 2011
Ort
Skåne
Hoj
Skrot
Säg att jag ska åka och kolla på en KTM 690, vad ska jag kolla på den så jag inte får problem under den närmaste tiden?

Och om den är registrerad som 30Kw, hur går det när man försäkrar den och den inte är det i verkligheten? Är det någon sak man sätter dit som stryper den till 30kw?

Ja, det är "någon sak". Oftast är det en skruv eller annat som hindrar en att vrida fullt på rullen och ibland även någon elkabel som ska flyttas, bryggas eller liknande.

Jag hade en hoj som var reggad på lägre effekt än den hade, jag sa helt enkelt till försäkringsbolaget vad den faktiskt hade och sen var det inte mer med det.
 

Impact

P.i.t.A
Gick med
27 Sep 2007
Ort
Halmstad
Hoj
1090r -17, 990SMT -09
Hej igen!
Skillnaden mellan smc och enduro är fjädringsvägen men framförallt att smc har 17 tums hjul medans enduro har 21/18. Detta gör smc mer kvickstyrd och allmänt "snabbare" på väg men ganska mycket svårare att manövrera när underlaget blir lösare, som på en grusig grusväg..
Jag skulle råda dig att åka till en handlade och säga att du tvekar mellan smc och enduro och önskar provköra, så du får avgöra själv vilket som är mest tilltalande!

Sent from my SM-G930F using Tapatalk
 
Nyheter
Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Distinguished Gentlemans Ride 2024 körs 19 maj

Söndag 19 maj är det dags f...

Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Top