frågor ang. reggning av husaberg?

paprika

fattig men glad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM 660 ´04 & KTM EXC 250´05
Är det så här? Att husaberg fe501 02 är reggade som 11kw från fabrik å 01: bara en del? Och om man köper en som inte är lv-reggade frpn fabrik så går det inte att göra det? Kostar pengar? Men om man kör omkring med den som motard å e-reg? Det måste väl gå bra? Ser lika dan ut och man kan säga att man ska träna/tävla. ?? ?

e-reg har i princip inga fördelar numera. Licensen kostar ca 1000:-/år. Tror bara det finns 2 fall när det är nån vits med e-reg
1) du kör enduro o vill inte ha blinkers o hast.mätare
2) du kan inte lv-regga den t.ex. pga bekymmer med bullernivå eller får inget intyg på att den uppfyller bullernormerna.

Som e-åkare vill jag inte ha e-reggade motarder. Tror det kommer ställa till det för e-åkare; dyrare premier eller slutkört på väg totalt för e-hojar.

Borde vara svårt övertyga nån att man ska träna enduro med lv-däck vid ev poliskontroll. Har ingen aning om nån åkt dit för det nån gång (om man nu har e-lic).
/u

paprika skrev:
Är det så här? Att husaberg fe501 02 är reggade som 11kw från fabrik å 01: bara en del? Och om man köper en som inte är lv-reggade frpn fabrik så går det inte att göra det? Kostar pengar? Men om man kör omkring med den som motard å e-reg? Det måste väl gå bra? Ser lika dan ut och man kan säga att man ska träna/tävla. ?? ?

Nope, går att regga med intyg och strypningar.

Min 02:a är lv-reg med 11 kw på papper, lv-kit och strypningar är dock avmonterat och ligger hemma.

Att köra motard med e-reg är inte att rekommendera.

Så alltså kan man ta en som är e-reggad från början och lv-regga den om man bara fixar den så att den fyller lv-reg kraven?

Spelar ingen roll om den är oreggad eller e-reggad; Du måste iaf visa att hojen uppfyller lv-reg-kraven; Intyg från tillv eller typbesiktiga (tror jag det heter) den.
Vilken effekt f-bolagen går efter i ett sånt fall vet jag inte. Men det kan ju göra STOR skillnad i premie.
/u

Hojarna är förreggade.
Du måste reg.besikta till lv.

Vad bra då är det inte unmöglich att det kommer finnas en till motard på stockholms gator snart :)

Min Husaberg 650 01a var e-reggad när jag köpte den och jag åkte till besikningen å reggbesikta om den till lv utan större problem, försök få tag på någon som jobbar på en bilprovning och besiktar hojar så kanske han/hon är snäll å kollar upp om din hoj går att lv-regga, så gjorde jag innan jag köpte hojen, killen på bilprovningen tog mitt regg nr å kolla upp så alla intyg fanns mm för jag kunde inte få några från husaberg, men alla intyg fanns i deras dator så jag behövde inga bullerintyg eller nått sånt, bara se till att ha alla prylar som man måste ha vid besiktning å åka dit.

Ett tipps försök få ner ljudninvån så mycke du kan, avgasljud, skrammel insugsljud mm då kanske du slipper ljudmätning överhuvudtaget. Lycka till

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti