frågor ang. reggning av husaberg?

paprika

fattig men glad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 660 ´04 & KTM EXC 250´05
Är det så här? Att husaberg fe501 02 är reggade som 11kw från fabrik å 01: bara en del? Och om man köper en som inte är lv-reggade frpn fabrik så går det inte att göra det? Kostar pengar? Men om man kör omkring med den som motard å e-reg? Det måste väl gå bra? Ser lika dan ut och man kan säga att man ska träna/tävla. ?? ?
 
e-reg har i princip inga fördelar numera. Licensen kostar ca 1000:-/år. Tror bara det finns 2 fall när det är nån vits med e-reg
1) du kör enduro o vill inte ha blinkers o hast.mätare
2) du kan inte lv-regga den t.ex. pga bekymmer med bullernivå eller får inget intyg på att den uppfyller bullernormerna.

Som e-åkare vill jag inte ha e-reggade motarder. Tror det kommer ställa till det för e-åkare; dyrare premier eller slutkört på väg totalt för e-hojar.

Borde vara svårt övertyga nån att man ska träna enduro med lv-däck vid ev poliskontroll. Har ingen aning om nån åkt dit för det nån gång (om man nu har e-lic).
/u
 
paprika skrev:
Är det så här? Att husaberg fe501 02 är reggade som 11kw från fabrik å 01: bara en del? Och om man köper en som inte är lv-reggade frpn fabrik så går det inte att göra det? Kostar pengar? Men om man kör omkring med den som motard å e-reg? Det måste väl gå bra? Ser lika dan ut och man kan säga att man ska träna/tävla. ?? ?

Nope, går att regga med intyg och strypningar.

Min 02:a är lv-reg med 11 kw på papper, lv-kit och strypningar är dock avmonterat och ligger hemma.

Att köra motard med e-reg är inte att rekommendera.
 
Så alltså kan man ta en som är e-reggad från början och lv-regga den om man bara fixar den så att den fyller lv-reg kraven?
 
Spelar ingen roll om den är oreggad eller e-reggad; Du måste iaf visa att hojen uppfyller lv-reg-kraven; Intyg från tillv eller typbesiktiga (tror jag det heter) den.
Vilken effekt f-bolagen går efter i ett sånt fall vet jag inte. Men det kan ju göra STOR skillnad i premie.
/u
 
Hojarna är förreggade.
Du måste reg.besikta till lv.
 
Vad bra då är det inte unmöglich att det kommer finnas en till motard på stockholms gator snart :)
 
Min Husaberg 650 01a var e-reggad när jag köpte den och jag åkte till besikningen å reggbesikta om den till lv utan större problem, försök få tag på någon som jobbar på en bilprovning och besiktar hojar så kanske han/hon är snäll å kollar upp om din hoj går att lv-regga, så gjorde jag innan jag köpte hojen, killen på bilprovningen tog mitt regg nr å kolla upp så alla intyg fanns mm för jag kunde inte få några från husaberg, men alla intyg fanns i deras dator så jag behövde inga bullerintyg eller nått sånt, bara se till att ha alla prylar som man måste ha vid besiktning å åka dit.

Ett tipps försök få ner ljudninvån så mycke du kan, avgasljud, skrammel insugsljud mm då kanske du slipper ljudmätning överhuvudtaget. Lycka till
 
Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Back
Top