frågor ang funnybike

bad santa

erkänd fortåkare
Gick med
4 Feb 2005
Hoj
:(
har letat men ej hittat.
någon som vet vad man får ge för ett rullande chassie.
har letat som en dåre efter info om dessa men tydligen letar jag fel då jag inte hittar något.
är turbo något man måste ha för att hänga med i klassen.

Det finns egentligen bara två tillverkare, Track Dynamics och Koenig. http://www.tracdynamics.com/ http://www.koenigeng.com/index2.htm

De flesta kör med ett Koenig LowBoy chassi men ett "gammalt" Trac Dynamics funkar som budget. Räkna med att köra runt 7.40 med bara motor (som Pro Stock gör). Med lustgas och/eller turbo bör du kunna klämma 6.80 om fästet finns. Kör du med en NCRacing turbo-setup och en multistage lockup är du hemma direkt. De flesta siktar på ALLDELES för mycket kusar och landar som en pannkaka det första året/åren. En slider-koppling är inget alternativ, det är lockup som gäller. Speciellt om du ska köra med en heavy duty 4-växlad låda då ettan blir alldeles för lång och slidern brinner upp. Fråga grillmästaren himself, Magnus Larsson, vad han tycker om att ställa in sliderkopplingar.

bad santa skrev:
har letat men ej hittat.
någon som vet vad man får ge för ett rullande chassie.
har letat som en dåre efter info om dessa men tydligen letar jag fel då jag inte hittar något.
är turbo något man måste ha för att hänga med i klassen.

blir ju inga jätte effekter de första året utan man måste ju sikta på att kunna köra jämna repor utan att rammla av hela tiden där av iden att köra utan överladdning.ta ett år eller ett par som läro år.
rekord repor och vinster kommer med tiden.

Med ca 200 hästar på bakhjulet och en hyffsad 60-fotare på 1.15 bör den gå straxt över 8 sekunder (typ 8.10) och 250 km/h på 402. Farten blir lite "klen" trots effekten pga av det breda bakdäcket. Bäst sätt att komma nån vart är att åka som åskådare på race och "pumpa" rävarna på så mycket info du bara kan och vågar (och som de vill släppa ifrån sig). T.ex. Tullinge näst-nästa helg (på SDC) eller Sundsvall helgen därefter.

Enklast att komma iväg bra från startlinjen med feg-hjul ( :D ) är med lustgas, sen sugmotor och mest tålamodsprövande är med turbo.

Ska man börja åka (iaf med stödhjul) är det nog en fördel om man bor i närheten av Malmö där man kan åka klistrat i princip "året runt".

andersbrink skrev:
Med ca 200 hästar på bakhjulet och en hyffsad 60-fotare på 1.15 bör den gå straxt över 8 sekunder (typ 8.10) och 250 km/h på 402. Farten blir lite "klen" trots effekten pga av det breda bakdäcket. Bäst sätt att komma nån vart är att åka som åskådare på race och "pumpa" rävarna på så mycket info du bara kan och vågar (och som de vill släppa ifrån sig). T.ex. Tullinge näst-nästa helg (på SDC) eller Sundsvall helgen därefter.

Enklast att komma iväg bra från startlinjen med feg-hjul ( :D ) är med lustgas, sen sugmotor och mest tålamodsprövande är med turbo.

Ska man börja åka (iaf med stödhjul) är det nog en fördel om man bor i närheten av Malmö där man kan åka klistrat i princip "året runt".

bor en halvtimme från mantorp park :D
köra 8sekunders repor med enbart 200hk är fortare än vad jag trodde.
tullinge kanske man kan dra sig till o kolla på. va på veidec nitrofestival i helgen. den lilla stunden det inte regna :(

Hej
Jag har tagit hem ett chassi från koenig och har ett till på väg hem. Om du är intresserad så kan du skicka ett PM till mig. Pris på chassi 3150 dollar det är med motor fästen, bensintank, tryckluftstank och hjulaxel. Priset är på en Low Boy Funny Bike med motorfästen för en Busa.
Magnus Larsson

Last edited:
Klart du ska bygga funnybike

En av dom ballaste klasserna faktiskt å med utrymme för de mesta i motor å chassie väg Om de bara kunde bli lite fler folk i klassen( inklusive mig själv) :tomten

Mitt bygge stannade av lite i slutet på 90 talet hehe
men nu har ju busamotorn kommit så då blir de å bygga om lite för en sån vill ja ju ha :tummenupp

Dom som kallar weeliebars för fegisar har tamefaan inte provkört nåt dyligt
det är en upplevelse i en klass för sig
Man blir häpen satans va de lämnar av , jag åkte med min gammla 1000 motor
i ett lånat chassie år 2000 tror ja de va. Det blev i å försig bara en blygsam
8.0 /260 repa med 1.19-60 fot men jäklar va kul de va

Här står den å skäms mitt gammla bygge ( har aldrig körts denna)

Ps jag skulle behöva en hel del fräshjälp på detta bygge framöver
så om nån skulle tycka de vore intresant för rimliga pengar så hör av er

Främst motorplåtar å dyligt ( båda sidor) till busa motorn

Bifogat

• Funnybiken 002.jpg
    Funnybiken 002.jpg
    80.6 KB · Visningar: 221
  • Funnybiken 001.jpg
    Funnybiken 001.jpg
    80.5 KB · Visningar: 149
Last edited:
Cool hoj!
Vad säjer reglerna om dubbla motorer? En Bonneville motor räcker ju inte långt

Inte min stil, 2 cyl ska det va, men gärna 2 motorer. :yoparty
Där va en R3 och körde i Malmö, 7.50 var väl rätt ok för att va första gången men dom är tunga som as. Fast han hjula i ettan ;-)

Jupp, 2,3 liter och 200NM i vrid (på tomgång eller så..)

funnybike

Det billigaste är nog att bygga ett eget chassi. Vi har ju byggt vårt själv och det är väldigt bra det går helt rakt. ja ska du hänga med i Funnybike är det nog Turbo som gäller.. eller så är det Lustgas och methanol. Men kompressor och metis hadde inte heller varit fel. med lustgas & mathanol kör dem ju 6.50 runder i USA med Funnybikar.. Hadde varit roligt om det kommit fler Funnybikes till sverige så det blir lite action i det hela. Så nu får nu börja bygga lite tycker jag. // Mackan i 5xM Dragbiketeam

www.freewebs.com/5xM-Dragbiketeam

(Vi körde 7,84sekunder på mantorp med vår Turbo Funnybike) :tummenupp

kul med så mycket svar blir väldigt tagad nu :banana
har ju en kompis som är licens svetsare får övertyga honom om att svetsa ett chassie åt mig :D vad är det för material man ska andvända och hur mycket går åt?

bad santa skrev:
har ju en kompis som är licens svetsare får övertyga honom om att svetsa ett chassie åt mig :D vad är det för material man ska andvända och hur mycket går åt?

4130 CrMo (chrome moly).

Läs reglerna för t.ex. http://www.amaprostar.com/noframe_index.asp
och lägg sen till SVEMO-reglerna så kommer du rätt långt. Kika in även på forumen vid http://www.dragbike.com/ t.ex. http://www.dragbike.com/forum/forum_posts.asp?TID=2594&KW=4130
http://www.stripbike.com/ verkar vara nere eller död för tillfället.

bad santa skrev:

kromolly rör som du köper på Arigo teknik i stockholm / 08 560 320 62

Räkna med mellan 100-150 kr per meter

för ett par tre tusenlappar har du alla rör du behöver

När jag beställde mitt chassi så var Jim Koenig mycket nogrann på min vikt, längd och om hojen skulle turboladdas och isåfall var turbon skulle placeras för att kunna sätta i motorn och placera sittbrunen rätt. Så jag tror inte att det bara är att svänga ihop ett chassi

Bifogat

• ram.jpg
    ram.jpg
    32 KB · Visningar: 197
  • hoj.jpg
    hoj.jpg
    37.3 KB · Visningar: 198
  • ram2.jpg
    ram2.jpg
    34.9 KB · Visningar: 140
Last edited:
Nyheter