Frågor angående jobbet, blanda in facket?

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
KTM Adventure 640
Då SH är en outtömlig källa på kunskap så frågar jag här.

Jag har problem med en mindre grej/grejor på jobbet. Jag jobbar på lager med månadslön och är ansluten till Handels

Problem ett
Lön
Nästa vecka Torsdag och Fredag åker alla på företaget i väg på konferens och eftersom jag är vikarie får jag inte följa med. (Jag vill inte heller) Nu till problemet: Då alla på företaget åker på konferens så stängs företaget och jag får ledigt för de finns ingen att släppa in mig på jobbet. Då vill inte arbetsgivaren ge mig lön för de två dagarna?! Är det rätt?

Problem två
Truckkort.
Jag har väntat i ett halvår på att få truckkort och bråkat med jämna mellanrum om att få de men inget verkar hända. Om jag har förstått de rätt så får man köra truck utan truckkort om man har arbetsgivarens tillåtelse. Men truckkort kan ju vara bra att ha i framtiden… Har jag tagit rätt på att fakta stämmer angående truck körning. Är de värt att blanda in facket i en sån sak som truckkort?

Jag ska ringa till handels på Måndag men då jag är lite nyfiken av mig så undrar jag om de finns nån på SH som kan sånt här. För övrigt så letar jag länkar om regler och liknande som går att begripa, det är en djungel av paragrafer och avtal.

Japp det är enklast att ta det med din avdelning. Vad för vikare tjänst har du? Vad står det på anställningsbeviset under "anställningsform"?

Har du månadslön så ska du väl ha betalt?
Så funkade väl transport sist jag hade ett jobb.

Truckningen tror jag att man måste ha en intern utbildning minst. Bara tillåtelse låter ju vansinnigt faktiskt.

Har du månadslön så ska du väl ha betalt?

Precis som Ricken säger så ska du ha betalt om du är månadsanställd. Annat är om du är timanställd. Problemet med arbetsrätt är att många saker är reglerade i kollektivavtal varför man inte alltid kan säga hur saker och ting är om man inte har läst avtalet.

Truckkort måste man bara ha när man kör för annans räkning, är du anställd på företaget och kör på deras lager sä är det helt ok utan kort, och ja, vansinnigt är det:huvet

Ett rörjobb jag var på i en tunnel hade vi truckar som körde ner rören. De truckförarna hade inte kort, och ville inte ha, eftersom de tar över ansvaret från företaget om de har kort, har de inte det är det företaget som har ansvaret:yoparty Kan ha rätt stor betydelse när de lyfter grejer för hundratals tusen ibland, och med risk för dödsfall om de skulle begå ett misstag! (Var under två meter ifrån tvåtons rör som ramlade flera gånger)

Ang. lönen skulle jag först försöka lirka med chefen om det inte är en grinig fan, går inte det är det facket som gäller! Du har rätt till 8 h/dag, företaget kan inte bara skicka hem dig utan lön, iallafall inte utan fackliga förhandlingar och permittering, men jag tror inte de får skicka hem dig helt utan lön då heller!

Om du är vikarie och timanställd kan nog arbetsgivaren skicka hem dig utan lön dessa dagar, även om det är lite taskigt!

Ang. truckkort skulle jag nog inte bråka så mycket om det. Har själv en gång i tiden jobbat som truckförare på ett sågverk, där hade ingen truckkort trots att vi körde truckar/hjullastare på mellan 14 och 60 ton. Om arbetsgivaren anser att du är lämplig så är det OK att köra.

Visst truckkort kan kanske vara bra att ha i framtiden men samtidigt tror jag att en ev. framtida arbetsgivare tycker att erfarenhet/vana är viktigare än truckkort.

Ang. ansvarsbiten gällande att ha eller inte ha truckkort som Helmetrock skriver om är det inte riktigt solklart. Händer en olycka ligger du iofs bättre till om arbetsgivaren inte försett dig med riktig utbildning men är du vårdslös kan du åka dit ändå (gäller framförallt vid personskada)

trivs du i övrigt och är intresserad av en framtida fastanställning på företaget skulle jag inte hålla på att gå via facket i såna här frågor. Bättre att ta det på ett lugnt och städat sätt med bossen direkt!

Truck är ett motorredskap dvs du måste ha minst traktorkort samt vara fyllda 18 år för att få köra truck på ett jobb.
Dessutom måste du ha din arbetsgivares skriftliga tillstånd samt att arbetsgivaren skall ha förvissat sig om att du besitter tillräckliga kunskaper.
Det är där "truck-kortet" kommer in, det anses vara det gängse sättet för arbetsgivaren att tillse dina kunskaper.

Truckkort måste man bara ha när man kör för annans räkning, är du anställd på företaget och kör på deras lager sä är det helt ok utan kort, och ja, vansinnigt är det:huvet

Från 1:a Juli förra året så kom det en ny lag som förbjuder ALL truckkörning utan giltligt truckkort... har haft mycket tjat om det på mitt jobb...

Jobbar lite med fackliga frågor för hotell och resturang facket. (Färsk på det så har mycket att lära )

Går du ett Vik med schema 40 tim i veckan ska du ha betalt. Får du inte dina 40 tim och att arbetsgivaren inte vill betala dig för de två dagarna ska det förhandlas med facket. Om de ändrar ditt schema måste sånt meddelas två veckor innan ,annars gäller det gamla. ( vet inte om samma gäller för Handels )

Kontakta din fackliga avdelning bums

GIXXERTINA från peters dator

Från 1:a Juli förra året så kom det en ny lag som förbjuder ALL truckkörning utan giltligt truckkort... har haft mycket tjat om det på mitt jobb...

Hur kommer det sig att på de tre jobben jag har haft sedan 1:a juli förra året så har man fått köra truck utan truckkort men med intern utbildning och arbetsgivarens tillstånd?

http://www.av.se/fragorochsvar/truckar/masteman.aspx

Visa den på ditt jobb. :tummenupp

Snabbt citat: "Tillståndet bör lämpligen vara skriftligt och ange för vilka trucktyper det gäller.

Ja gör det så fler arbetsgivare kan göra det killen beskriver. Moget
Ja, så är det ju. :rolleyes:

Till trådskaparen: Herregud, är du helt handikappad? Gå till din chef och kräv den lön du ska ha enligt ditt anställningsavtal. Får du nej söker du ett nytt jobb. Vad ska du med kommunistfacket till? Skaplig löneökning att inte betala till den sekten.

Att vara med i facket ger mindre i plånboken än de två dagarna han nu sitter och tjurar om. Det hade i detta fall lönat sig att inte vara med i facket och acceptera 2 dagars inkomstsbortfall.

Att vara med i facket ger mindre i plånboken än de två dagarna han nu sitter och tjurar om. Det hade i detta fall lönat sig att inte vara med i facket och acceptera 2 dagars inkomstsbortfall.

För att inte tala om möjligheten att förhandla till sig en bättre lön... Alla, såväl arbetsgivare som arbetstagare, förlorar på kollektivavtal.

Hur kommer det sig att på de tre jobben jag har haft sedan 1:a juli förra året så har man fått köra truck utan truckkort men med intern utbildning och arbetsgivarens tillstånd?

http://www.av.se/fragorochsvar/truckar/masteman.aspx

Visa den på ditt jobb. :tummenupp

Snabbt citat: "Tillståndet bör lämpligen vara skriftligt och ange för vilka trucktyper det gäller.

Arbetsmiljölagen anger i 3 kapitlet 3 § att arbetsgivaren skall förvissa sig om att arbetstagarna har tillräcklig utbildning för sina arbetsuppgifter

Den som ger truckföraren tillstånd att köra truck är, som ovan nämnts, arbetsgivaren. Arbetsgivaren är den som har ansvaret att se till att personalen har tillräcklig utbildning för att använda truck i arbetet.

De utbildningsorganisationer som erbjuder truckförarutbildning har utformat en gemensam läroplan. Läroplanen har beteckningen TLP2 och kan anses ligga till grund för en lämplig utbildningsnivå.

När vi ringde o hörde med AV så sa dom att det är ett giltligt "truckkort" som gäller inga dispenser..

Tillstånd är bara att du får köra inom företaget när du klarat en truckförarutbildning...

Det är samma regler som gäller oavsett om man är med i facket eller inte. Vad är det som får dig att tro att arbetsgivare kan göra en massa saker mot anställda som INTE är med i facket? Du måste vara hårt hjärntvättad av din lokala fackliga representant...

Börjar du blanda in facket för två sketna dagar, så är du rätt rökt.
Det ställe som du vikarierar på vill antagligen inte ha kvar dig.
Blir svårt att få annat jobb med det ryktet.
Gör du ett bra jobb så är det lätt att förhandla själv.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT