Frågor angående exjobb och sponsring till exjobb

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Jag läser till maskiningenör (högskoleingenjör) i Halmstad, och nästa vår är det dags för mitt exjobb. Jag skulle behöva ha lite tips om hur man går tillväga med sponsring och sådant... tänkte att det nog finns ganska många här som gjort exjobb.
Ja, som sagt, hur går man tillväga med sponsring? Jag kommer antagligen att göra ett eget mc-relaterat exjobb (ett väldigt roligt hojbygge), och det verkar som jag kommer att få det godkänt av snubbarna på skolan som har hand om det där. Men problemet är att det kommer att kosta lite... Då skulle jag behöva sponsorer som kan hjälpa mig att finansiera motor, växellåda, aluminiumrör, bromsar och en massa annat smått och gott. Hur gör jag enklast? Bara ringa runt till olika företag och fråga om de vill sponsra exjobb? Hur svårt är det att bli sponsrad? Det är ju enklast med pengar, men delar går ju också bra, om det är rätt delar. Om jag blir sponsrad, ska det skattas för senare, eller ses det som gåva eller hur går det till? Jag har ingen aning... På något sätt måste det kanske bokföras eller registreras någonstans?
Och om några företag hjälper mig att finansiera detta mot att de t.ex. kan få ha hojen i sin monter på mässor mm (och en massa reklamplats på hojen), vems hoj är det då? Är det MIN hoj (tänkte regga som amatörbygge), eller vill skolan ta hand om den eftersom jag gör exjobbet på och för skolan, på deras utbildning och med deras maskiner??? Jag vill så klart att det ska vara min hoj...

Alla tips och all info angående detta mottages tacksamt! :)

Det eventuella papperstjafset får du ta hand om själv men sponsa dig på något sätt gör jag gärna !:tummenupp

Kan skaka fram lack, portning, bänkning och lite till om jag tänker efter...

Det eventuella papperstjafset får du ta hand om själv men sponsa dig på något sätt gör jag gärna !:tummenupp

Kan skaka fram lack, portning, bänkning och lite till om jag tänker efter...

:) Trevligt trevligt! Man tackar! Det får du gärna göra :) Är du företagare eller? Fått för mig att du är vass på att lacka, och det är ju bra :) Är du duktig på att porta tvåtakt? Blir stor tvåtakt i nätt chassi.

Är du duktig på att porta tvåtakt? Blir stor tvåtakt i nätt chassi.

Om inte, så tror jag att du ska snacka med VRM Roffe.
Kul med tvåtakt, när alla andra flyr tvåtakten för dess "bristfälliga miljöaspekter" så är det ju kul att någon vill lägga en dimma av oförbränt bränsle och oljerök över landet! :tummenupp

Jag sponsar en påse kanelbullar, om sponsorerna får provköra! :D

Visst, sponsring är ju fint, men nästan all sponsring görs i vinstsyfte, dvs sponsorn vill på något sätt tjäna mer pengar än han sponsrar med.

Kan du hitta bra motiv för en sponsor att sponsra just dig så ökar dina chanser att få spons.

Väldigt få företag sysslar med ren välgörenhet.

Lycka till :tummenupp

Visst, sponsring är ju fint, men nästan all sponsring görs i vinstsyfte, dvs sponsorn vill på något sätt tjäna mer pengar än han sponsrar med.

Kan du hitta bra motiv för en sponsor att sponsra just dig så ökar dina chanser att få spons.

Jag skulle vilja påstå precis motsatsen.
Sponsring är ren välgörenhet i dom allra flesta fall.
Om det står "Börjes videobutik Tjockhult" på en dekal på en motorcykel (som tävlar nationellt), så får inte Börjes videobutik 10 kunder extra på ett helt år.

Möjligen om det är Rossis hoj.

Det är företag förmodligen medvetna om, det är i ännu högre grad ren välgörenhet att köpa reklamplats på det lokala fotbollslagets vattenflaskor, men vad fan, gillar man laget och kan lura staten på lite skatt genom att skänka en slant i firmans namn så...

Kul med tvåtakt, när alla andra flyr tvåtakten för dess "bristfälliga miljöaspekter" så är det ju kul att någon vill lägga en dimma av oförbränt bränsle och oljerök över landet! :tummenupp

Tvåtakt är kul, slängde på motardkit på 300an igår. Trevligt att leka med.

Släng ihop en schysst presentation av ditt turbo-bygge och ev. andra större projekt som du anser kunna ha som referenspunkt. Visa vad företaget kan få ut av att sponsra just dig.
Lättast att få spons på är nog rena delar.

Javisstja, han har ju koll på tvåtakt. Miljöaspekterna ger jag mig inte in på, man kan ju inte täcka allt i ett exjobb :D Och om många skoterförare bränner rundor på stora tvåtaktare så tycker jag att jag också skulle kunna göra det. En mer eller mindre gör inte så stor skillnad. Men om alla tänker så så gör det det, så jag försöker att inte tänka som alla andra. Eller nått...

Det får nog vara en stor påse kanelbullar då :D Men blir det av så blir det gatreggat. Amatörbyggt fordon. Miljöavgiften är borttagen också! 7000 :- att lägga på godsaker istället :)

Nja, det finns många som gjort exjobb och som blivit sponsrade. Och har så många andra fått spons så borde jag också kunna få det. Dessutom borde inte alla som blivit sponsrade kunnat erbjuda så mycket tillbaka. Jag kan iallafall låna ut hojen till företagsmontrar på mässor, dekalerna syns på mc-träffar och i eventuella tidningsreportage mm mm. Det är nog mer än många andra kan erbjuda sponsorerna.

Tackar för lyckönskningarna! :)

Last edited:
Tvåtakt är kul, slängde på motardkit på 300an igår. Trevligt att leka med.

Släng ihop en schysst presentation av ditt turbo-bygge och ev. andra större projekt som du anser kunna ha som referenspunkt. Visa vad företaget kan få ut av att sponsra just dig.
Lättast att få spons på är nog rena delar.

Tvåtakt är mycket kul. 700-800 cc tvåtakt med pipor och 140-150 hk på slangen och gärna neråt 140 kg hade varit skoj. Får se vad det blir :)

Där har du en bra idé, dvs att slänga ihop presentationer av vad jag byggt tidigare. Tackar för den idén :tummenupp Två kitcars, en amatörbyggd bil (och en amatörbyggd mittmotorbil till som snart påbörjas), turbobygget och ombyggnationerna av 1100:an och lite annat smått och gott har jag på mitt samvete.
Ja, rena delar är nog lättast att få, så det gäller att hitta företag som kan bidra med rätt grejor.

Berätta mer!!!

Så mycket vill jag inte berätta, men om jag får bygga detta som exjobb, så blir det eget chassi (rör), litet och nätt, 700-800 cc tvåtakts snöskotermotor (utan variator så klart...:rolleyes: ), egen separat växellåda med torrkoppling (egen och egen, men det blir iallafall växelaxlar från 6-växlad japshoj och eget hus), motor på "fel" håll så att rotationsriktning mm blir rätt, och då blir det mycket annat som också blir rätt. Förgasare framåt, och pipor rakt bakåt under sadeln och cutsen. USD-gaffel mm mm. Amatörbyggt fordon så klart. Gathoj ska det vara! Så ca. 150 hk på slangen, gärna runt 140 kg, och hjulbas nära en 250 rejshoj. Får se om jag lyckas och får bygga. Och kan finansiera mha spons och mycket jobb.

Last edited:
Nice! :tummenupp Me like!

Motroterande alltså?
Men det är nog bara tändningen man behöver tänka på för att vända motorns rotationsriktning annars.

Min spontana tanke är att snacka spons med skoterleverantör eller en skoters-krot samt kanske en MC-skrot.

Nice! :tummenupp Me like!

Motroterande alltså?
Men det är nog bara tändningen man behöver tänka på för att vända motorns rotationsriktning annars.

Min spontana tanke är att snacka spons med skoterleverantör eller en skoters-krot samt kanske en MC-skrot.

Ja, visst låter det som ett trevligt projekt? :) Ja, nu när du säger det så är det nog bara tändning man behöver tänka på för att vända håll. Nya placering av givarna alltså. Lätt som en plätt! :tummenupp :) För och nackdelar med de båda rotationshållen kan man ju fundera på. Jag vet inte....

Jag har tänkt höra av mig till t.ex. Polaris eller/och Ski Doo mfl. Skrotarna kan ju vara bra att höra med också. Det har jag inte tänkt på. Tackar för tipset! Grejorna behöver jag inte vara fabriksnya. Tibnor eller liknande för rör. Sen har man ju täckt det mesta egentligen. Undrar om bilprovningen vill sponsra med att släppa igenom hojen :D

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka