Frågeställningar ang. import av Ducati från Tyskland.

R6_BOS

Ny medlem
Gick med
28 Apr 2006
Hoj
1098 S
Börjar få en jäkla lust på en tvåhjuling igen efter 3 års uppehåll. Funderar på att importera en Ducati 1098 från Tyskland och har läst en hel del i forum och på nätet. Jag planerar att ta färjan ner till Kiel och därefter transportera motorcykeln i släp.

Några frågor som jag inte riktigt fått svar på:
Många av hojjarna jag kollat på har Termignoni slip-on. Blir detta ett problem när fordonet skall registreringsbesiktas i Sverige? Tänker på att den inte då är i ett "standardutförande".

Kollade på en annons på mobile.de där det stod "HU/AU: Neu", vad betyder detta? Har för mig att detta handlar om kontrollbesiktning. I andra annonser står det datum efter HU/AU.

När man väl är i Tyskland och genomför affären, vilket sätt är lättast att betala för motorcykeln?

Tar gärna emot andra tips och råd vad man bör tänka på för att undvika problem med hojen i Sverige.

Fråga säljaren ifall han har orginal rör? Jag har importerat bilar ja den SKA vara orginal. Men sen om du går igenom med avgasrör eller inte beror på bes mannen... antar att det är samma sak som gäller på hojjar

Fråga säljaren ifall han har orginal rör? Jag har importerat bilar ja den SKA vara orginal. Men sen om du går igenom med avgasrör eller inte beror på bes mannen... antar att det är samma sak som gäller på hojjar

Okej, ska slå en signal till säljaren och hoppas han behärskar engelska.

Är även osäker på en en mening i annonsen; "MwSt. nicht ausweisbar". Har försökt leta efter svar på denna mening och har för mig att det handlar om momsavdrag. Är det någon som kan förklara för en dum svenne vad detta egentligen betyder, och om det drabbar mig som köpare. :lol

Okej, ska slå en signal till säljaren och hoppas han behärskar engelska.

Är även osäker på en en mening i annonsen; "MwSt. nicht ausweisbar". Har försökt leta efter svar på denna mening och har för mig att det handlar om momsavdrag. Är det någon som kan förklara för en dum svenne vad detta egentligen betyder, och om det drabbar mig som köpare. :lol

§ 25a (UStG) Das Fahrzeug wurde privat genutzt, so daß die Mehrwertsteuer nicht ausweisbar ist.

Momskedjan är med andra ord bruten och fordonet är inte belagt med någon moms.

Nej avgassystemet spelar ingen roll vid registreringsbesiktningen, det är jag tämligen övertygad om. Det kan dock bli en tvåa på efterföljande kontrollbesiktning. Registreringsbesiktningen handlar ju om fordonets identitet och den ändras ju inte för att det sitter ett annat avgasrör på.

Spank me if i'm wrong..

Det gör inget om det är bytta rör, men det kan tydligen bli problem om denna modifiering står med i fordonets papper. Ju färre ändringar nedskrivna, desto bättre. Minns inte riktigt varför längre men kanske ngn annan?

Mwst betyder som sagt att momsen inte går att dra av, menlöst för privatperson.
Ang. pipor är det som sagt av mindre betydelse, är inte hojen 5 år gammal görs bara en reg. besiktning.
MEN om det står i ditt Brief att det är förändringar på fordonet kan det bli problem.
Har aldrig reggat ett fordon med några ändringar men i princip får du inte byta ut ett skit på ett fordon som är helgodkänt. Dvs kan det problem att tex regga en bil med dtörre fälgar om detta står med.

Är

rören måste vara original har reggat många hojar måste stå ducati på dom annars klarar den inte regbesiktningen samt kolla att bromsljus framlykta blinkers är E-märkta.

Har tagit in två hojar från Tyskland och tre från UK och aldrig haft originalrör på. Men så har det heller inte nämnts i regpappren.

Last edited:
jag har importeret många mc/bil från tyskland o enligt reglarna om helfordons godkännande, gäller från årsmodel 02, MÅSTE hojen vara 100 % org så kvitter det om dom utbyte delar är inskrivit i fahrzugbreif. du får inte ändra något. att sen bes mannen ibland inte bryr sej är en annan femma, men hur kul är det att stå med en mc utan org rör när den inte blir godkänt, org rör är ju inte precis billiga. du hittar alla upgifter om import på transportstyrelsens hemsida. ang betalning jag har altid betalt kontant, hämta ut pengar på forex. är det en handlare går det att betala med typ visa, se bara till att du inte har spär på ditt kort så du inte kan göra så stora betalningar, fråga din bank om det ok du handlar för x antal kronar på kortet det surt o stå i tyskland o det inte fungar, det har hänt.

Tackar för alla svar! synd bara att det råder delade meningar vad gäller originalrör. Har läst på transportstyrelsen och vill inte riskera regbesiktningen, så org.rör måste följa med.

Har en intressant hoj i Eschborn, men i den annonsen står det inget datum för kontrollbesiktning eller avgaskontroll; "HU / AU: Neu". Spelar det någon roll ifall hojen inte är besiktad i Tyskland, eller har jag uppfattat detta helt fel?

om avgasrören är E/CE märkta går det utmärkt att regga dom fick jag som svar från bilprovningen iallafall.

om dom inte är det eller "for track use only" kommer dom underkänna det dock. (tex många pipor från USA)

betalning är väl antingen ta med sig cash (är ju faktiskt inga super-jätte summor det handlar om) eller göra en banköverföring (tar ca 2 dagar).

om hojen är besiktigad eller ej spelar ingen roll, mem den är oreggad (flång ny eller bankörd endast) med 0 ägare måste du skatta och momsa den dock även om det är en äldre modell.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP