Fråga som många skulle vilja ha svar på..

Bj.O.rn

Idolstatus!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ducati 916SPS '98. Inte orginal...
Om man är talanglös och rädd som jag.. hur gör man för att bli snabb dårå?

/B

Bj.O.rn skrev:

/B

Talang får du ju om du övar!
Rädslan är bara att komma över väl...... vad är du rädd för?

750RR

Jag övar och kör men har nått en gräns.. Känner att jag inte kommer blir speciellt mycket snabbare än jag är nu..

Rädlsa har jag för att vurpa, gör ont i såväl kropp, själ som plånbok..

Svar till "var tar jag bort fyra sekunder på Åsen..?"

/B

Ta dig en oel eller en liten whiskeypinne. Brukar hjaelpa mig naer jag aer osaeker och raedd ute pa krogen! Ska nog fungera pa aasen ocksa!

Bj.O.rn skrev:
Jag övar och kör men har nått en gräns.. Känner att jag inte kommer blir speciellt mycket snabbare än jag är nu..

/B

Du har alltså inte hittat genvägen?!

Bj.O.rn skrev:

/B

Om det fanns ett enkelt svar på den frågan vore det värt en hel del. Hur man överträffar sig själv och presterar mer än man trodde var möjligt? Tja, det handlar väl för det första om vilja. Föreslår ett besök på biblioteket eller bokhandeln och avdelningen för positivt tänkande, motivation etc. :tummenupp

Jag vet hur du känner dig, skit i tiderna och kör bara för att det är kul, en vacker dag så hittar du det perfekta spåret och tjoffs så sitter den där :tummenupp

Det kan juh inte vara så svårt. Vi talar väl om en matrialsport?
Så teckna upp ett jättelån och handla en NSR500 eller nått kul.
Iochmed det borde du ha sån press på dig att du i ren förtvivlan kapar ett par sekunder.
:tummenupp

Hitta på något nytt och inovativt som ingen gjort tidigare. Ungefär som han som var först med "skridskostilen" i långfärdsskidåkning. Eller V-form i Holmenkollenhopp. Det går säkert att putsa 10 s om man bara kommer på hur. Bygga down force kanske?

Bj.O.rn skrev:

/B
Titta på Watz, då inser man hur ohyggligt långt från gränserna man själv ligger! Och att det GÅR att köra fortare, med släpp både fram och bak. Fast inte fan kom jag under minuten på Sviestad för det! :(
(Ska vi bilda en klubb för talanglösa överåriga rr-förare? Ja e me'!)

En liknande fråga ställdes nyligen bland besökarna på Colin Edwards site. Jag vidarebefordrar några av de bästa svaren:

"Step #1 Turn the throttle as far as it goes for as long as you can.
Step #2 grab the brake as late as you can, for as short a time as you can, and repeat step 1. It's that easy. Hahahahaha"

"Look its even easier than Birdman said! Hold the throttle on longer than the competition and don't touch the brakes until 2 sec after your competitor."

;)

Bj.O.rn skrev:

/B
Äh, snacka skit. Köp en riktig båge, en riktig ylare. Högre varv ---> bättre varvtider. Varvtal och varvtider står i omvänt proportionellt förhållande till varandra. VARVräknare, VARVtider, du ser själv. :D

Bingo skrev:
Äh, snacka skit. Köp en riktig båge, en riktig ylare. Högre varv ---> bättre varvtider. Varvtal och varvtider står i omvänt proportionellt förhållande till varandra. VARVräknare, VARVtider, du ser själv. :D

:rofl :rofl :rofl

Re: Re: Fråga som många skulle vilja ha svar på..

Mavve skrev:
Talang får du ju om du övar!
Rädslan är bara att komma över väl...... vad är du rädd för?

750RR

Talang får man inte alls av att öva, den föds man med!
Däremot kan man bli förbaskat duktig i allafall om man tränar mycket.
Rädsla samma sak, det är körtimmar som räknas, träna träna, träna.
Fysträna gärna även vid sidan om, det stärker sjävförtroendet även på banan, och gör att kroppen är van att bli trött men att man ändå behåller koncentration. Mycket viktigt med tanke på fartena!
Svårt att komma till en bana och känna sig otränad och slö, var hittar man kaxigheten då :confused:
Böcker finns så klart för ökat självförtoende, men det är körtimmar det hänger på i början! :squid

Torkel är klok. Tänk så här: Kan andra så kan jag. Om Watz kan köra 1.07 på Gelleråsen så kan du också. Häng på någon snabb. Paråk med Watz, Miinin eller Cralle t.ex. :)

Tack för alla fina svar, även om det bara var ett par som var tillräckligt innovativa för att jag ska dom till mig. I sann Boklöv-anda ska jag nu låsa in mig i "think-tanken" å hitta på något nytt, kanske skulle man prova att lägga upp benen på kutsen på rakorna? Ärtsoppa och ventilerad bak på skinnstället? Luffarturbo in i hjälmen?

Det där med varv å varvräknare stämmer, jag hade ingen varvräknare alls under racet på bikeweek.. (det gick mycket riktigt långsamt åsså..)
Ska se till att den visar dubbelt upp mot verkligheten nästa gång..

Visst finns det böcker i ämnet, men jag har fått för mig att Keith Code är Scientolog.. :rolleyes:

Sprit och mod brukar ju hänga ihop, men just det rådet var nog lite väl innovativt..

Fys- eller konditionsträning är lika främmande för mig som att... Ja, jag kommer faktist inte på något som är mer främmande..

Skölds kåpor är inte snabbare än mina, jag har ju likadana ju.. Fast du kanske tänkte på hojen.. En god tanke faktist :D Men jag har provat aset och blev fullständigt livrädd... Åsen runt tog säkert 1:45 eller något sånt på den hojen :eek:

/B

Last edited:
Bj.O.rn skrev:

Skölds kåpor är inte snabbare än mina, jag har ju likadana ju.. Fast du kanske tänkte på hojen.. En god tanke faktist :D Men jag har provat aset och blev fullständigt livrädd... Åsen runt tog säkert 1:45 eller något sånt på den hojen :eek:

/B

Effekt är vad som finns i den och när du kan tygla den så går det nog fort ska du se :D

Bj.O.rn skrev:

/B

Du vet ju svaret redan nu, "feg-Bj.o.rn" (och alla andra oxå för den delen... :D ) Men här kommer svaret ändå:

Gatåka = långsammare
Tävla = snabbare

Så om du bara tog dig i kragen och vågade satsa lite mer än på bara 1 tävling per år, så kommer farten, det vet du ju redan. Kan jag, så ska nog f-n du kunna också. Du har ju mindre "tvättbräda" än vad jag har!! :rolleyes:

Eller ska du bli en Zoman?? :skrämd

Bj.O.rn skrev:

/B

Du tänker helt enkelt för mycket. :D

Skaffa bra sponsor å sluta fundera, dä e bare å ååk. :tummenupp

Får säga som PG Lundmark: "Smärta e bara vekhet som lämnar kroppen..." :crash

Last edited:
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2