Fråga om plastning (gipsjigg, glasfiber, släppmedel)

...sprayburksfärg...

Däremot missade nog jag det med gelcoat (trots att jag också plastat båtar lite grann :skäms), så det ska inhandlas och läggas på emellan (om man måste, annars sparar jag gärna den 5-hunkan.
Sprayfärg tål 99 gånger av 100 inte polyester. Går alltså inte använda.

Gelcoat används som förstalager när man gjuter seriösa glasfiberdelar. Inget för fulmeck på gips...

Du behöver ingen plastfolie imellan när du gjuter gipsen. Den fastnar inte på en blank plastyta. Det är när du gjuter glasfibern du måste ha nått på gipsen för att det inte ska fastna i den porösa ytan...

Jäkla forum som hänger sig när man postar långa välskrivna svar... Kopierar texten för säkerhets skull denna gången!

Ah, så var det ja...
Då är jag nog för trött nu för att komma på något bättre än trycksvärta. Prova.
Eller helt enkelt bara polera med en torr tygtrasa. Det är ju bara gips...
Prova lite och se.

Dal-Mausen

Stort tack till er båda..

Jo, fan jag köttar på gipset direkt på kåpan nu och går och lägger mig.. Så får jag redovisa katastrofens omfattning imorrn :D

Skulle det skita sig får jag väl slipa då.. Måste jag ju ändå göra innan lack så wattefakk -

Tjööör ba´

Nu missade du nog lite.. Jag tänker inte göra en hel form, bara för ungefär halva ena sidan som behöver byggas upp igen.

Läs en gång till......

Glöm gips, gjut av en fin kåpa.
Gjut av den del du behöver laga på din gamla grejer.
Egen form, dyrt, jobbigt och vad ska du ha formen till sen.
Ett vax so är fett och släppmedel.
Ju bättre finish du har på det du gjuter av ju lättare släpper form och du får ett bra resultat direkt.
Jag har gjutit en del och det är ett djävla meck innan allt är klart att sätta dit på hojen.

Han frågade vad han skulle gjuta av den med, han har redan en hel kåpa att gjuta av.

en hel del som du får låna av någon.

Again.. Du missförstår. Jag har som sagt en helt ny kåpa, och ska laga den gamla så att jag får 2 likadana.

Min plan (igen):
Gipset ska jag använda för att göra en hona, som jag då kan lägga utanpå den trasiga kåpan, och plasta mot "jiggen" där det saknas delar. Men genom att göra honan betydligt större än det som saknas, så får jag passformen rätt.

Det var min plan. Vad är det jag ska låna?

Okey jag missade att du hade en del att gjuta av.. gjuta av den med glasfiber och kladda inte med gips.

Okey jag missade att du hade en del att gjuta av.. gjuta av den med glasfiber och kladda inte med gips.

Är det "bättre", eller idiotdumt att göra det med gips?

Eftersom den fina kåpan är flång ny och olackad så är jag lite sådär på att börja vaxa den och kludda precis innan den ska lackas. Men det kanske är obefogad oro?

Ny kåpan vill du inte vaxa eftersom den är olackad, helt rätt.
Formen du gör vill du inte göra i gips för det blir ju, uppenbarligen, strul med att försegla ytan.

Tejpa den aktuella ytan på nya kåpan med packtejp, vaxa och gjut sen din gjutform med polyester och glasfibermatta.

OBS, om du använder biltema eller annan billig packtejp så kommer limmet sitta kvar när du drar bort tejpen sen,
Cheapy´s genomskinliga är ok, deras bruna är kass.
Tänk på att kåpan ska vara obelastad / inte böjd när du gjuter av.

Kolla länken nedan för lite mer avancerad gjutning, lycka till och fråga på..

Last edited:
Ny kåpan vill du inte vaxa eftersom den är olackad, helt rätt.
..........

Om man inte kör med riktigt formvax. Om man kör med formvax och inte sånt skit man köper på macken så går det bra att lacka ytan efter tvätt med aceton eller sprit beroende på vad ytan är i för material.

Gipsform kan fungera men blir sällan bra. Viktigt är att den får torka ordentligt inte bara brinna ihop om man nu vill prova.

1-komponent billack fungerar hur bra som helst i en form/på en plugg om man bara ser till att vaxa ordentligt.

Last edited:
Här är en polyester-glasfibergrej jag gjort.

Form.jpg

Från vänster till höger

Plugg, Form, färdigt säte

Både plugg och form är sprejade med enkomponents svart billack, från OKQ8. Jag
använder riktigt formvax.

Formen fungerar toppen

Både plugg och form är sprejade med enkomponents svart billack, från OKQ8.
Märke?
Har provat åtskilliga olika och dom har lösts upp helt så fort polyester/gelcoat kommit i närheten, och reagerat på samma vis mot bensin. Vissa är mer tåliga mot bensin och kan teoretiskt tåla polyester bättre också...

AutoK och/eller AutoLac. Spelar nog inte så stor roll bara man använder riktigt formvax innan man drar på polyester.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT