Fråga om motorljud.

Stagger Lee

medlem
Gick med
22 Jul 2005
Hoj
-83, Honda CB 1100 F
Hej.

Jag vet att det här är mycket diffust men jag har upptäckt att min hoj börjat låta lite som en dieselmotor, typ "tuckatuckatuckatucka". Detta kom efter att jag sträckt kamkedjan, detta MYCKET noggrant efter instruktionsbok. Nu vet jag inte om det är för att de tystnade så att något annat hörs bättre.

Hur låter ventilknack?

Det hörs bäst när jag kör sakta på låga varv. (hör ju inget annat än ett skönt vrål i farter över 50)

Det knackade till rejält en gång, bara en gång, på 1:an, ca 9000 varv.

Någon sade i förbifarten något om kopplingskorgen.

Och vet man om till exempel ett vevlager håller på att rasa ihop?

Några funderingar?

Tack på förhand.

Hojen är en CB 1100 F och jag är medveten om att "gamla hojjar låter", i synnerhet hondas kamkedjor.

Det sitter en stor fet transmitionskedja i din motor. Ibland blir den så sliten att sträckaren inte räcker till för att spänna den mer. DÅ låter det en hel del. Det är inte livsfarligt att köra med.
1100 har en grövre kedja än på 900. Men kedjan är mycket tyngre och sliter därför mer på spännare osv. Så dom som trimmar 1100 motorer sätter i 900 vev och kedja istället.

Man måste riva hela motorn för att kunna byta den.

Mats

Vevlager knackar i princip hela tiden när du belastar motorn.

Friska lager eller menar du slitna?

Det sitter en stor fet transmitionskedja i din motor. Ibland blir den så sliten att sträckaren inte räcker till för att spänna den mer. DÅ låter det en hel del. Det är inte livsfarligt att köra med.
1100 har en grövre kedja än på 900. Men kedjan är mycket tyngre och sliter därför mer på spännare osv. Så dom som trimmar 1100 motorer sätter i 900 vev och kedja istället.

Man måste riva hela motorn för att kunna byta den.

Mats

Tack. Kan rivningsprojektet vänta till hösten/vintern eller är det dumt att chansa? Låter som att du gjort detta ett par gånger.

/Peter

Last edited:
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti