sandstream
Guest
Har råkat ut för ett par framhjulssläpp den här säsongen som resulterat i krascher. Självklart börjar man fundera lite vad det kan bero på osv.
Två av släppen har berott på att jag gått in med broms för länge i kurvorna.
Vad är det egentligen som sker då? Är fjädringen så komprimerad att den till slut blir helt stel och inte kan röra sig mer eller låser sig framhjulet för att hastigheten minskar och greppet blir sämre (= mindre kraft att bromsa).
Jag har vridit på ganska mycket kompression fram för att hojen inte ska niga och svaja så mycket vid inbromsningarna rakt fram men det kanske hämmar ingångarna i kurvorna?
Som ni märker är jag ingen fena på fjädring så någon kanske kan sprida lite ljus?
Två av släppen har berott på att jag gått in med broms för länge i kurvorna.
Vad är det egentligen som sker då? Är fjädringen så komprimerad att den till slut blir helt stel och inte kan röra sig mer eller låser sig framhjulet för att hastigheten minskar och greppet blir sämre (= mindre kraft att bromsa).
Jag har vridit på ganska mycket kompression fram för att hojen inte ska niga och svaja så mycket vid inbromsningarna rakt fram men det kanske hämmar ingångarna i kurvorna?
Som ni märker är jag ingen fena på fjädring så någon kanske kan sprida lite ljus?