Fråga: husköp!

Bygg en kåk ist. Dels så får du ett precis skräddarsytt hus efter vad du vill ha. En låg elkostnad pga nyutvecklade värmepumpar och 100% bättre isolerade väggar. Det är där elräkningarna försvinner. Likadant med fönstren. Men jag vet ju inte om det huset ni kollade på va relativt nytt? Men så ser min plan i livet ut. Få ett färdigrest hus monterat. Sen fixar man allt utvändigt och invändigt. Du ska bara veta vad pengar snickarföretag tar ut på småskit. Men det är mitt råd iaf. Tror du fixar det även om du inte är snickare.
Mvh Fredrik

Huset vi tänkte på är över hundra år gammalt. Och har en tomt på 24000 kvm. Det är lite tomten som lockar mig ska jag erkänna.
Och sen är jag tyvärr inte alls intresserad av inomhus-fix.
Jag vill inte sätta mig i den situationen för jag vet att jag inte kommer göra färdigt det.

Sen är jag lite orolig över räntan. Den kan väl bara gå upp känns det som.

Ni ska ha råd att ha huset även när räntan blir "katastrofhög" vilket jag tolkar det som att ni inte har.

Det finns fler fiskar i sjön.

Kollar själv lite efter hus och det är bara att inse:
a) räntan ät toklåg så folk lånar som galningar
b) vi har högkonjuktur så folk har lite pengar vid sidan om => kontantinstats till högre lån
c) det budas så att man blir mörkrädd
d) efterfrågan på hus (i skånes västkust) är mycket hög samtidigt som tillgången är medioker (t.o.m. låg)

Husen säljer nästan sig själv nu. var på en visning på ett hus som inte var speciellt lyxigt, men dock mysigt. Utgångspris 2.875Mkr. 65 intresserade par vid visningarna. Maken till mer självbelåten mäklare har jag inte varit med om. o_O

Min masterplan är att lägga cashen på skithög och vänta till räntorna tokhöjs så att husägarna måste sälja samt att köparna inte vågar köpa pga av den höga räntan (och den förmodade lågkonjukturen). Vad tror ni om den? :D

Har även en tanke på att bygga en uthyrningsdel. Har en vän som gjorde på samma sätt och ~4k extra i månaden är alltid välkommet.

Hur menar du då?

Last edited:
Ni ska ha råd att ha huset även när räntan blir "katastrofhög" vilket jag tolkar det som att ni inte har.

Nja. Du ser hur situationen är i mitt första inlägg.:näsblod

Min masterplan är att lägga cashen på skithög och vänta till räntorna tokhöjs så att husägarna måste sälja samt att köparna inte vågar köpa pga av den höga räntan (och den förmodade lågkonjukturen). Vad tror ni om den? :D

Jag har tänkt i samma banor.
Då har man inte lika mycket pengar bundna i huset om man av någon anledning blir tvungen att sälja.

Hur menar du då?

I polarens fall så var det en 2-plansvilla i vilken han byggde dubbla kök/badrum, låste dörren och hyrde ut en hel våning. Tänkte göra något liknande fast i mindre skala. Sovrum+kokvrå räcker långt - har själv bott så under några månader och städade studenter finns det gott om.

Månadskostnaden inkl drift kommer hamna på ca 13500 i månaden.
Jag och sambon har en inkomst på ca 28 000- 30 000 (efter skatt) tillsammans.

FÖR DYRT.... med tanke på eran inkomst.. Det betyder att ni bara har ca 15000 kvar att leva på tillsammans... Har ni barn eller tänker skaffa kan ni ju direkt räkna bort ca 3-5000kr i månaden,

Räkna ihop alla andra räkningar och se vad ni får över då....

Inte kul att försöka leva på 4000kr på 2st personer. Man vill ju liksom lägga undan några slantar i månaden om man vill yt och resa med familjen, och inte bara sitta hemma på tomten i 4 V på semestern.

Tänk på att just nu är det väldigt låga räntor och bådar gott för ett köp. Men det värsta är att alla ekomomer spår att de kommer skuta i höjden vilken skulle resultera i att ni inte kommer ha råd att bo kvar i erat hus.

Ni vill väl inte hamna i programmet lyx fällan...

Mitt råd är ju att spanna vidare och hitta ett som ligger på ca 7000-8000kr i månaden, Och gå inte i fällan som många andra Idioter och säg men det räcker ju att man betalar räntan.. Hmmm Brite... Om något går sönder då i huset som kostar kanske 100 000 papp, Och man inte har de pengarna så vill man ju kunna lånna upp det igen på huset, men om man inte amorterar så blir ju lånen långt över vad huset ens är värt.

Jag själv håller på med ekonomi varje dag på jobbet och man får en helt annan inblick i det hela då.

En annan sak är ju rätt så bra att tänka på med när man ska köpa hus.. BUDGET, att ha en buffert innan man köper ett hus så man kanske kan lösa eller helt slippa TOPP LÅN. Eller bara ha det för att kunna renovera med.

Det har ju blivit så snett i Sverige nu ska ju alla på gatan slå varanndra med prylar, bilar, trädgårdar osv. Varför handla saker på kredit och lån, har man inte pengar till sakerna så har man ju helt enkelt inte det.

LYCKA TILL MED HUS KÖPET.... Och gör som ni känner.....

///Micke

Den är djävulskt smart... haha har tänkt på exakt samma sak. Ser folk som lånar och bygger nya hus som är på tok för vräkiga för de som flyttar in..

Alltså är man 2st personer som tjännar ca 30 000 netto så har man inte råd med ett hus på 200KVM som kostar 2,5mille när våra räntor chock höjs THATS IT....

Så din masterplan är smart får jag lov att säga. Det tråkiga är ju att betala den höga räntan som blir följden av att låna då. Men man kan alltid förhandla räntan med banken om man har lite cash hos dem hehe annars så avslutar man alla konton hos dem bara. De brukar bli rätt så mjuka då :)

///Micke

Huset vi tänkte på är över hundra år gammalt. Och har en tomt på 24000 kvm. Det är lite tomten som lockar mig ska jag erkänna.
Och sen är jag tyvärr inte alls intresserad av inomhus-fix.
Jag vill inte sätta mig i den situationen för jag vet att jag inte kommer göra färdigt det.

En fråga bara är det skog till fastigheten. Det har ju ett värde i sig... Då får man dela på privat och företags ekomomi. Efter som om du har skog så har du ett företag för att kunna avverka och sälja den. Då är det en helt annan femma då har du ju något att ta av och andvända till att amortera på lånet med. Man måste bara tänka på återväxk och framförhållning när det gäller det också. Inte kul att avverka all skog och sen stå där med lån långt över huvudet...

///Micke

Last edited:

Den ständiga frågan. Jag har funderat i dessa termer sedan 1999, och är glad att jag köpte något 2001 och bor nästan gratis idag. När jag tänker efter borde jag ha köpt 1995 då jag flyttade till den här stan som student, men då ansåg jag folk vara pantade som riskerade sina pengar.

Frågan är varför räntorna skulle tokhöjas. Riksbanken styr efter inflationen, går luften ur konjunkturen följer inte helt osannolikt inflationen och styrräntan med neråt. Tokhöjs räntan i framtiden pga prisökningar skulle man ha köpt idag....

Men allt kan hända, och har man då sitt jobb kvar så...

Vad gör folk av sina pengar på om dom tycker man har lite pengar kvar när man har 15 tusen kr kvar efter hus och driftskostnad??
Visst, det finns en hel del utgifter men 15 tusen när man inte har några barn?

Glöm inte bort att räntan är avdragsgill också...

Vad gör folk av sina pengar på om dom tycker man har lite pengar kvar när man har 15 tusen kr kvar efter hus och driftskostnad??

Mat, telefon, bilar, försäkringar, nöjen, småfix (denna kategorin är större än man tror), osv osv

Last edited:

Ni har inte haft hus länge , eller hur ? :D

T.ex en hoj.. En bil drift och underhåll på dem, Mobil, Hem tele, bredband, Försäkringar, Mat, El, Vatten, Sophämtning, Kläder, Sotaravgifter, Kanske någon avbetalning, Nöjen-bio,åka banåkning, gå ut och festa,

Rätt som det är så pajar frys eller kyl kanske disk eller tvättmaskin, eller pannan får knas, Du måste byta panel eller måla om huset eller lägga nytt tak. eller byta kök..

Kanske renovera ett badrum ja där rök 100 papp

Ja det finns ju massor. Pengar är inte svårt att sätta sprätt på...

///Micke

Last edited:
Jo, så här ligger det till. Har spanat in en kåk.
Månadskostnaden inkl drift kommer hamna på ca 13500 i månaden.
Jag och sambon har en inkomst på ca 28 000- 30 000 (efter skatt) tillsammans.

Så vad jag undrar är: är det för mycket att lägga på ett boende?
Vad har ni själva över när boendet är betalt?
I dagsläget ger vi 5100 + el. Så skillnaden blir rätt stor.

Eventuellt kommer vi kunna hyra ut 2 stallplatser och vinterförvaring för några fordon i kåken. Frågan är bara hur lätt det är att hitta folk som vill hyra och hur mycket det ger.

Så ge mig lite råd i största allmänhet nu!

Hur går det blir det något hus eller?

///MICKE

Nej, vi lägger ner det projektet. Alla hus kostar ju för mycket.:mad:
Ska lägga pengarna på hög nu...
Om det går...:näsblod

HEHE... ja kan vara skönt att ha lite kapital bakom sig när man handlar...
Vart har ni kollat på hus och vad ligger priserna på? kan vara kul att jämföra med här, kollar också lite...

///Micke

Jag bor ju iofs bara 2 mil ifrån dig. Men det är ju aningen billigare än inne i stan. Men man hittar väl inget under 1,5 M.

Ofan........ Har inte bott här så länge så har ingen koll på ställerna runt omkring. Men som du säger under 1,5M är nog inte lätt om man inte vill köpa ett vrak iofs.

///Micke

Var med i en budgivning i veckan, 1,5 mil norr om uppsala. Byggt 2004, 200kvm + 50kvm garage, allt nytt i toppskick.1700kvm tomt, utgångsbud 2,95 mille. Slutade igår på 3,5 mille. Helt sjuka priser. Bostadsbrist råder, säljarens marknad.

Var med i en budgivning i veckan, 1,5 mil norr om uppsala. Byggt 2004, 200kvm + 50kvm garage, allt nytt i toppskick.1700kvm tomt, utgångsbud 2,95 mille. Slutade igår på 3,5 mille. Helt sjuka priser. Bostadsbrist råder, säljarens marknad.

3,5? låter väl inte så jättemycket. Iofs utanför uppsala. Våra grannar fick 5,3 för sitt på 140kvm med 950kvm tomt, byggt på 50talet och inte speciellt fint skick :näsblod

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick