Fråga: husköp!

Rikkard

drakkiR
Gick med
30 Jul 2005
Hoj
Sjösala Rotterdam
Jo, så här ligger det till. Har spanat in en kåk.
Månadskostnaden inkl drift kommer hamna på ca 13500 i månaden.
Jag och sambon har en inkomst på ca 28 000- 30 000 (efter skatt) tillsammans.

Så vad jag undrar är: är det för mycket att lägga på ett boende?
Vad har ni själva över när boendet är betalt?
I dagsläget ger vi 5100 + el. Så skillnaden blir rätt stor.

Eventuellt kommer vi kunna hyra ut 2 stallplatser och vinterförvaring för några fordon i kåken. Frågan är bara hur lätt det är att hitta folk som vill hyra och hur mycket det ger.

Så ge mig lite råd i största allmänhet nu!

Man gör som man vill,dock skulle jag inte välja att lägga halva månadsinkomsten på boende.

Vi lägger ca 7000:- i månaden på lån och drift.

Det blir alltid dyrare än man tror.

Så sant. Men jag ökade på en tusing i mitt inlägg. Men det kan ju dra iväg.
Det är min drömkåk är det värsta.

Man gör som man vill,dock skulle jag inte välja att lägga halva månadsinkomsten på boende.

Nej känner likadant men det är så fint!

Nej känner likadant men det är så fint! Räknar med att få ner driften lite med annat värmesystem. Men det är ju också en utgift.

Last edited:
Då lägger ni alltså i princip en av era löner på boende. Det låter för mycket med tanke på era inkomster, helt spontant. Lägg er under 10 lök iaf. Kanske t.o.m. 8-9k. Ni ska ha råd med att köpa bil, resa, festa, köpa kläder, barn osv osv osv.

Annars kan du få rekommendation från din bank där du tar ditt huslån. De räknar på om er månadsboendekostnad blir "för dyr" för just er.

Edit: Du ska ju ha råd min verrsta sporthojen också föfasiken. Glömde det... :)

Måste säga att jag personligen tycker det låter i mesta laget, antar att det kan bli jobbigt att ha en buffert för kommande ev fel eller reprationer. Jag betalar ca 6000 sek för allt för mitt boende (hus) men igengäld har jag ca hälften av eran inkomst, o så mycket vet jag, inte vill jag betala mer än vad jag gör nu. Dessutom kom ihåg det blir ALLTID merkostnader i och med ett hus, gräsklippare, snöslungor o allt va faen det nu är!!
Lycka till:tummenupp

(Merkostnader = mindre soppa / däck till hojen)

När jag och frun var på banken och fick lånelöfte prata bankkvinnan om att man som par skulle ha 11000 kvar att leva för efter boendet är betalt, sen skulle man lägga på 2000 för varje unge.

Innan ni skriver på något ta kontraktet till en advokat som håller på med hustvister och be honom kolla det. Kostar 1500-2500, men det är det värt om det skulle skita sig i framtiden.

Men som tidigare sagts......det kostar alltid lite mer än beräknat.

/J

PS. Husägare i Halmstad/Skedala sedan 2,5 år.DS

Tack för alla svar.

Det är som sagt mycket pengar. Men samtidigt kostar de flesta hus här i trakten nåt liknande. Antar man kan vänta några år och spara ihop en fet kontant insats.

Sen är jag lite orolig över räntan. Den kan väl bara gå upp känns det som.

13500:-/mån med all drift? Ligger lånet på 2-2,5M då eller? Vi räknade också med att få pynta ca däromkring i månaden om vi köper loss huset vi bor i nu. Dyrt ja, men samtidigt ett drömhus.
Har man 30k/netto så tycker jag inte 13500:-/mån är för mycket. Vad har ni mer för "fasta" kostnader? Själva har vi inga lån eller så, bara telefon/bredband på 500:-/mån och då är det ju inte så blodigt.
Har man däremot övriga konstader på kanske 4-5k/mån börjar det ju svida. Man vill gärna ha några lappar kvar i plånboken när månaden är slut :(

13500:-/mån med all drift? Ligger lånet på 2-2,5M då eller? Vi räknade också med att få pynta ca däromkring i månaden om vi köper loss huset vi bor i nu. Dyrt ja, men samtidigt ett drömhus.
Har man 30k/netto så tycker jag inte 13500:-/mån är för mycket. Vad har ni mer för "fasta" kostnader? Själva har vi inga lån eller så, bara telefon/bredband på 500:-/mån och då är det ju inte så blodigt.
Har man däremot övriga konstader på kanske 4-5k/mån börjar det ju svida. Man vill gärna ha några lappar kvar i plånboken när månaden är slut :(

Kåken ligger på 1,8M men driftkostnaden är rätt hög. EL! Och mycket kvadrat o värma. Men det får ju bli en investering där ifall det blir köp.
Andra fasta kostnader vi har är: 2 bilar, 1 Mc, tele/bredband. Så det blir ju lite stålar. Måste tyvärr ha 2 bilar pga av våra jobb. Inga lån eller skulder i övrigt. Inga ungar heller.

Låter spontant som en lite för stor del. P.ga föräldraledighet har vi själva legat därikring när vi fick vårt första barn. hon föddes 10 veckor för tidigt och vi ville hålla henne hemma rätt länge innan hon började på dagis vilket innebar att gå ner i inkomst och levde då på ungefär de förutsättningar ni beskriver. Som du ser står det hojlös (nu har vi två barn...) och någon avancerad semester har det inte blivit. Jag är den tråkige ordningsmannen när det gäller ekonomi och det har blivit ett antal diskussioner om vad som går/inte går hemma.

Nu går det uppåt för vår del (båda barnen på dagis i höst, fått bättre jobb etc.) och om man ser vad vi har idag i form av att inte bo i en förväxt sommarstuga så har det varit värt det. Inse bara att om ni inte räknar med att inkomsterna går upp så kan jag garantera att utgifterna gör det. är ni beredda på att anpassa er så kör hårt. Se även till att om möjligt få bra kontakt med mäklaren. Vi hade den turen och han hjälpte oss nästan mer än brukligt (till saken hör att han fått uppdrag av svärföräldrarna tre gånger på fem år...)

Du får min högst personliga åsikt,även om du inte ber om den :)

Det är säkert ett fint hus,men vad spelar det för roll när ni kommer få vända på många slantar i framtiden för att få det till att gå ihop ?

Det om något sliter på ett förhållande.

Vi ser på vårat husägande som ett steg till huset vi vill ha,man får jobba sig uppåt är våran filosofi.

Visst det blir många renoveringstimmar,men å andra sidan så har vi hyfsat ekonomiskt utryme för hojar,resor och behöver inte vända på varje krona:

Det är iaf för oss livskvalitet.

Jo jag börjar inse att vi får strunta i det. Men man blir så laddad när man ser sin drömkåk. Har letat hus lite halvhjärtat i flera år. Tittade på mycket fint innan priserna steg så kraftigt. Ångrar att man inte köpte då.

Men det kommer väl fler kåkar. Får väl jobba på att bli befodrad.:D

Svårt att hitta något alls runt GBG under 2. En vanlig fälla många går i är att köpa ett litet hus och sedan bygga till/bygga om/riva skiten och bygga nytt på samma tomt. Min erfarenhet i bekantsskapskretsen är att detta är ett dyrt sätt att krascha förhållanden på. Är du hantverkare kan det vara en bra idé men inget som rekommenderas för dumma ingenjörer som mig själv. Jag har "bara" renoverat övervåningen och bytt kök, det räckte...

Svårt att hitta något alls runt GBG under 2. En vanlig fälla många går i är att köpa ett litet hus och sedan bygga till/bygga om/riva skiten och bygga nytt på samma tomt. Min erfarenhet i bekantsskapskretsen är att detta är ett dyrt sätt att krascha förhållanden på. Är du hantverkare kan det vara en bra idé men inget som rekommenderas för dumma ingenjörer som mig själv. Jag har "bara" renoverat övervåningen och bytt kök, det räckte...

Nej ingen risk. Trädgårds-fix gillar jag, men börjar greja med tapeter, kök, badrum och skit vill jag inte.
Men huset jag pratar om är helrenoverat.
Och egentligen för stort för våra behov.

Jag tycker inte att det är för mycket pengar. Anser att allt handlar om prioriteringar. För egen del kommer jag till en början avskaffa hojen och skippa en stor del av mina övriga utgifter för att kunna bygga drömkåken. Har även en tanke på att bygga en uthyrningsdel. Har en vän som gjorde på samma sätt och ~4k extra i månaden är alltid välkommet. När man senare ser att det blir pengar över är det bara att köpa hoj igen :tummenupp

/Ung & dum :D

Jo, så här ligger det till. Har spanat in en kåk.
Månadskostnaden inkl drift kommer hamna på ca 13500 i månaden.
Jag och sambon har en inkomst på ca 28 000- 30 000 (efter skatt) tillsammans.

Så vad jag undrar är: är det för mycket att lägga på ett boende?
Vad har ni själva över när boendet är betalt?
I dagsläget ger vi 5100 + el. Så skillnaden blir rätt stor.

Eventuellt kommer vi kunna hyra ut 2 stallplatser och vinterförvaring för några fordon i kåken. Frågan är bara hur lätt det är att hitta folk som vill hyra och hur mycket det ger.

Så ge mig lite råd i största allmänhet nu!

Nuvarande kostnad ca 6 papp. Vilket ni ökar med 7 500.

Således får du dra ner på månadskonsumtion på "övrigt" motsvarande 7 500, dvs 90 papp om året (mycket hoj för dom pengarna:tungan )

Dvs, du behöver offra en hel del och frågan är om det är värt det. Kan bara du avgöra.

Man ska ju inte bara bo, även ha lite roligt också.

Nuvarande kostnad ca 6 papp. Vilket ni ökar med 7 500.

Således får du dra ner på månadskonsumtion på "övrigt" motsvarande 7 500, dvs 90 papp om året (mycket hoj för dom pengarna:tungan )

Dvs, du behöver offra en hel del och frågan är om det är värt det. Kan bara du avgöra.

Man ska ju inte bara bo, även ha lite roligt också.

Ja va fan. Jag får skita i det.:mad:
Så köper jag en brand new hoj med alla tillbehör istället.:yoparty
Det är ju ett bra alternativ.

Bygg en kåk ist. Dels så får du ett precis skräddarsytt hus efter vad du vill ha. En låg elkostnad pga nyutvecklade värmepumpar och 100% bättre isolerade väggar. Det är där elräkningarna försvinner. Likadant med fönstren. Men jag vet ju inte om det huset ni kollade på va relativt nytt? Men så ser min plan i livet ut. Få ett färdigrest hus monterat. Sen fixar man allt utvändigt och invändigt. Du ska bara veta vad pengar snickarföretag tar ut på småskit. Men det är mitt råd iaf. Tror du fixar det även om du inte är snickare.
Mvh Fredrik

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...