Fråga din lokala politiker om MC i bussfil

Gick med
24 Jun 2007
Ort
Borlänge
Hoj
Honda VT Fury och Kawa GPZ500
SMC har ställt sju frågor till riksdagsmän i Trafikutskottet inför valet. En av dessa gäller MC i bussfil. Inget parti är negativ till detta, flera är beredda att lyfta frågan centralt men de flesta anser att detta är en lokal och regional fråga. Beslut om att inte tillåta MC i fler bussfiler och stänga oss ute från en av dem har fattats av tjänstemän i Trafikverket och kommunerna. Vi måste därför få upp frågan på politikernas bord!

Därför uppmanar jag alla som vill köra MC i bussfil i våra städer, att ställa frågor till era lokala politiker inför valet. Skicka mail, besök valstugor och få dem att förstå att detta är viktigt för oss som kör motorcykel. Det finns 45 000 motorcyklar i trafik i Stockholms län - ni kan påverka liksom de 52 000 ägarna i Västra Götaland!

Så här svarade riksdagsledamöterna: http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Fraga-infor-valet---MC-i-bussfil/
 
Varför skulle man "behöva" köra mc i bussfil ? och göra det till en politisk fråga :confused:
 
För att inte "svettas ihjäl" när trafiken går långsamt och det finns en tom fil bredvid. Nu kör man ju där ändå men kunde vara skönt att få lagstöd för styrningen
 
Är det bättre att bli påkörd av en twittrande/fäjsbokande busschaufför:rolleyes: annars dåliga argument
 
Varför skulle man "behöva" köra mc i bussfil ? och göra det till en politisk fråga :confused:

Behovet är kanske inte så alarmerande i just Örnsköldsvik, men i tättbebyggda områden uppstår något som kallas för trafikköer.

"Trafikköer" innebär att ett stort antal fordon tvingas köra saktare än vad dom normalt gör, eller rent av tvingas stå stilla eftersom någon annan längre fram behöver peta näsan.

Och ja, det är en politisk fråga. De tjänstemän i nämnderna som sätter sig på tvären kan bara påverkas via politiska beslut. Mer att läsa här.
 
Motorcyklar har fått använda bussfil i Stockholm i drygt 30 år. De som kör motorcykel i Stockholm säger till SMC att detta är den viktigaste frågan för MC-säkerhet i Stockholm. Utan förvarning förbjöds MC i en av bussfilerna för några år sedan. SL och Polisen ser inte MC i bussfil som ett problem i de flesta filer om MC-förarna visar hänsyn mot busstrafiken. Det är tjänstemän i Trafikverket och kommunerna som beslutat att även om det ökar säkerheten och framkomligheten för MC-förare är det inte tillräckligt. SMC har överklagat till vägs ände. SMC har tjatat på berörda myndigheter utan att lyckas. Argument: MC är inte ett fordon i linjetrafik. Därför lyfts frågan nu till politiker.
http://www.svmc.se/smc/Nyheter/Nej-till-MC-i-bussfil-fran-Transportstyrelsen/
 
Finns det någonstans man kan se i vilka län/städer det är tillåtet att köra i bussfilen?
 
Alla bussfiler i Norge och Grekland, 550 mil i London, mängder av andra städer i UK, Wien, Barcelona är städer och länder jag känner till.
 
Är det bättre att bli påkörd av en twittrande/fäjsbokande busschaufför:rolleyes: annars dåliga argument

Argumentet är; Det är säkrare att låta motorcyklisterna köra i bussfilen vid köbildning och de hindrar ingen trafik, de kan lätt ta sig ur vägen om utryckningsfordon eller linjefordon vill ta sig förbi dem. Något annat argument borde inte behövas.
Har du inte testat att köra i rusningstrafiken i sthlm på hoj tycker jag du ska göra det.
 
+ Att det blir mindre miljöförstöring (Sthlms län/kommun har väl nollvision på detta?)
Bör väl våra trädkramare till MP gilla?
 
Är det någon här som har åkt på en bot eller patrull när de kört i bussfil sedan nya lagstiftningen? (tänker främst i Stockholm). Själv finns det ingen bussfil vid min dagliga pendlingstur, men ibland tar jag vägen förbi slottet och upp vid slussen när jag har extra tid över. Där är det konstant stillastående och "alla" motorcyklar jag ser tar bussfilen. Jag är så skitnödig den här sommaren så jag sitter snällt och väntar
 
Köra mc i bussfil ... trodde jag redan man gjorde när man tydligen omvandlat trottoarer till cykelbanor mm om man ska tro på vad man ser i trafiken.
 
I Sverige är det bara i några filer i Stockholm det är tillåtet. SMC Väst har försökt i Göteborg men allt ligger på is p g a beslutet att stänga bussfilen i Stockholm där SMC fick avslag trots överklagande till Länsstyrelsen och slutligen Transportstyrelsen.
Jag har kontaktas av några som fått böta för att de kört motorcykel i bussfil. Inte många men några.
 
Busschaufförer är nog de skickligaste av alla yrkesförare, åtminstone i Stockholm. Dessutom har dem tjänsteföreskrifter som förbjuder dem att använda sin mobiltelefon när dom kör.

Räkna hur många privatbillister som sitter och pillar på sina telefoner i köerna.
 
Busschaufförer är nog de skickligaste av alla yrkesförare, åtminstone i Stockholm. Dessutom har dem tjänsteföreskrifter som förbjuder dem att använda sin mobiltelefon när dom kör.

Räkna hur många privatbillister som sitter och pillar på sina telefoner i köerna.

Nu blev nog MC-buden lite gramse...
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top