För ett antal år sedan träffade jag miljöförvaltningen i Stockholm stad i tjänsten. Trots annat ärende kom mc i bussfiler på tal, de närvarande tjänstemännen trodde att det var tillåtet överallt eftersom mc körde där. De var positiva till mc i kollektivtrafikens körfält, inte minst när de fick klart för sig att tomgångskörningen så gott som försvinner.
Att jag och fler med mig tar mig fram genom att eventuellt göra mig skyldig till en och annan mer eller mindre grov trafikförseelse oavsett stillastående biltrafik eller inte är en annan historia. Men att kunna köra i kollektivtrafikkörfälten med rent samvete skulle vara skönt.
Att jag och fler med mig tar mig fram genom att eventuellt göra mig skyldig till en och annan mer eller mindre grov trafikförseelse oavsett stillastående biltrafik eller inte är en annan historia. Men att kunna köra i kollektivtrafikkörfälten med rent samvete skulle vara skönt.
. Det gör ju inte direkt saken lättare... Kommer man från Nacka så får man åka i bussfilen fram till infarten till Viking-lineterminalerna, därefter är det ut i bilkön som gäller i alla fall om man ska vara laglydig. Har två gånger blivit inplockad av farbror blå vid fotografiska och passat på att diskutera det med dom om saken. Båda gångerna ansåg dom själva att det egentligen var bättre ur de flesta synvinklar (säkerhet, trafikrytm etc) att mc-åkarna skulle få åka där jag gjorde. Ett ytterligare tecken på det var kanske dessutom att dom "glömde" lämna någon böteslapp till mig 
...... klickade ner och lämnade fåntratten med ett glatt vinkande
(stackars hens fru ikväll
)