Fråga ang. ventiljustering och bladmått !

Soetnows

Vem fan e Fsonn?
Gick med
15 Sep 2006
Hoj
Husaberg 650
Som rubriken säger så har ja en fråga här, och de e så att ja hade tänkt ställa ventilerna på min husaberg i helgen, och farsan har varit och köpt ett bladmått, men så köpte han ett där man mäter i TUM och inte i MM, så min fråga är nu om de funkar med det han köpte, bara att man får tänka om lite på siffrorna och isf vilket mått i TUM ska jag använda ? :confused:

Fick svar i en annan tråd att det skulle vara 0.10mm på insug och utblås

måtten på bladmåttet är:

0.002, 0.003, 0.004, 0.005, 0.006, 0.008, 0.010, 0.012 sen e de 15, 20, 25, 30 och 35..

Tack på förhand :)

/qlimax

Som rubriken säger så har ja en fråga här, och de e så att ja hade tänkt ställa ventilerna på min husaberg i helgen, och farsan har varit och köpt ett bladmått, men så köpte han ett där man mäter i TUM och inte i MM, så min fråga är nu om de funkar med det han köpte, bara att man får tänka om lite på siffrorna och isf vilket mått i TUM ska jag använda ? :confused:

Fick svar i en annan tråd att det skulle vara 0.10mm på insug och utblås

måtten på bladmåttet är:

0.002, 0.003, 0.004, 0.005, 0.006, 0.008, 0.010, 0.012 sen e de 15, 20, 25, 30 och 35..

Tack på förhand :)

/qlimax

0.004 är ganska exakt 0.10 mm, för att vara exakt 0.1016

har varit och köpt ett bladmått

/qlimax

Det går inte bra att använda bladmått överhuvudtaget på en Husaberg. Men prova gärna.

En 1/8 varv tillbaka på skruven är lättare. Om man tänker spåret i skruven är visaren på sig en klocka så blir det 7.5 minuter tillbaka så har du rätt ventilspel.

Det går inte bra att använda bladmått överhuvudtaget på en Husaberg. Men prova gärna.

En 1/8 varv tillbaka på skruven är lättare. Om man tänker spåret i skruven är visaren på sig en klocka så blir det 7.5 minuter tillbaka så har du rätt ventilspel.

Jag ställer då alltid med bladmått. Kör i af efterkoll med bladmått så att justeringen stämmer.

åfasen :tungan Men men, den som inte frågar får inget veta men nu vet jag det iallafall :D

Tack så mycket !

Last edited:
Jag ställer då alltid med bladmått. Kör i af efterkoll med bladmått så att justeringen stämmer.

Men du är ju inte som oss andra. :D
Visst går det.

Tycker du att det går bra då med bladmått?

För jag tycker att det är krångligare till och med när motorn sitter i jigg. Och mera åtkomligt än så blir det ju aldrig. Men jag får väl prova igen med bladmått på en motor som ska vara klar på torsdag.

På nyare husa tex på min 06:a är det inte 1/6 varv, har jag för mig?

Word!
Så gör jag oxå :tummenupp

Så brukar jag göra med å det går så bra så =P 6 kanter på muttern o skåra i skruven kan inte bli lättare =P

// Jocke

Last edited:

Tackar för tippset! :tummenupp

På nyare husa tex på min 06:a är det inte 1/6 varv, har jag för mig?

Säger inte att du gör fel, men justerskruven är fingängad M6. Gängstigningen är 0.8 mm per varv. Och en 1/8 varv blir följdaktligen 0.10 mm

Men det är vanligt att en del gör det för att det är lättare att se pga, det är sex kanter på muttern.

Spelet blir då 0.8x1/6=0.13 mm. Vilket funkar bra det med.
Ber om ursäkt om jag är petig. :gnissla

"8 kanter på muttern"
// Jocke

:va

Nu är jag löjligt petig, jag vet att du inte menar det du skriver. :crash

Last edited:
Säger inte att du gör fel, men justerskruven är fingängad M6. Gängstigningen är 0.8 mm per varv. Och en 1/8 varv blir följdaktligen 0.10 mm

Men det är vanligt att en del gör det för att det är lättare att se pga, det är sex kanter på muttern.

Spelet blir då 0.8x1/6=0.13 mm. Vilket funkar bra det med.
Ber om ursäkt om jag är petig. :gnissla

:va

Nu är jag löjligt petig, jag vet att du inte menar det du skriver. :crash

hehe ops :huvet
Bidde lite fel där men är väll lite drygt 1 "kant" på muttern dt ska va?
Edit: som man skall vrida på justerskruven

Last edited:
Men du är ju inte som oss andra. :D
Visst går det.

Tycker du att det går bra då med bladmått?

För jag tycker att det är krångligare till och med när motorn sitter i jigg. Och mera åtkomligt än så blir det ju aldrig. Men jag får väl prova igen med bladmått på en motor som ska vara klar på torsdag.

Jo då det fungerar alldeles utmärkt för mig med bladmått. Lägger under bladmåttet och skruvar ner skruven så den ligger lite lätt på bladmåttet och sen låser jag låsmuttern. förtjuts inställningen så fastnar ju bladmåttet. Annars går det även bra att ställa enligt 1/6 tekniken men att jag då kikar om blad måttet går in emellan bara innan jag är nöjd. Tycker det är grymt smidigt med bladmåttet, behöver inte ens ställa alltid utan bara kontrollera spelet.

Men man kanske kommer åt aningen bättre på gamla motorn? Jag har bara lyckats kontrollera någon enstaka ventil med bladmått. Trots special med bockat mått. Själva pillet med att få in måttet emellan tar mer tid än hela ventilkollen.
Är man med med en skruvmejsel när man drar loss låsmuttern kan "känna efter" om spelet ändrat sig sedan senast. Är ju nästan det som är mest värdefullt att veta, om spelet ändrat sig.

Men man kanske kommer åt aningen bättre på gamla motorn? Jag har bara lyckats kontrollera någon enstaka ventil med bladmått. Trots special med bockat mått. Själva pillet med att få in måttet emellan tar mer tid än hela ventilkollen.
Är man med med en skruvmejsel när man drar loss låsmuttern kan "känna efter" om spelet ändrat sig sedan senast. Är ju nästan det som är mest värdefullt att veta, om spelet ändrat sig.

Är väl det kanske också att 650n har längre slag och att du på så vis får lite tightare, annars ser det ju likadant ut däruppe i toppen gällande att ställa ventilerna. Kanske bara är jag som fått in teknik med bladmåttet vem vet, för det skrivs att det även är bökigt att ställa med bladmått när motorn är ur ramen. Gällande utrymme så plockar jag alltid bort kylaren för att komma åt bra.

Jo då det fungerar alldeles utmärkt för mig med bladmått. Lägger under bladmåttet och skruvar ner skruven så den ligger lite lätt på bladmåttet och sen låser jag låsmuttern. förtjuts inställningen så fastnar ju bladmåttet. Annars går det även bra att ställa enligt 1/6 tekniken men att jag då kikar om blad måttet går in emellan bara innan jag är nöjd. Tycker det är grymt smidigt med bladmåttet, behöver inte ens ställa alltid utan bara kontrollera spelet.

Känns som att ja får testa mig fram å se vilket som e lättast:tungan
Men nu e den iallafall klar för oljebyte och justering :D

Känns som att ja får testa mig fram å se vilket som e lättast:tungan
Men nu e den iallafall klar för oljebyte och justering :D

Sen är det ju så också när man mäter med bladmåttet att man lär sig lite hur ofta man måste ställa ventilerna, beroende på vart och hur man kör. Jag ställer beroende på körning ventilerna vid olika antalet timmar men det händer ju ibland också att hojen blir lite svårstartad eller klickar lite för mycket som jag ställer ventilerna tom innan intervallerna.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!