Fråga ang. ventiljustering och bladmått !

Sen är det ju så också när man mäter med bladmåttet att man lär sig lite hur ofta man måste ställa ventilerna, beroende på vart och hur man kör. Jag ställer beroende på körning ventilerna vid olika antalet timmar men det händer ju ibland också att hojen blir lite svårstartad eller klickar lite för mycket som jag ställer ventilerna tom innan intervallerna.

Än så länge e de nog lugnt för har inte fått kortet än :/ fyller 18 i april så förhoppningsvis kommer de snart :) men sen blir de väl bara asfalt och så får man väl ta å lära sig att köra på slangen :D

Så de ska nog inte vara nåra problem :tummenupp

Säger inte att du gör fel, men justerskruven är fingängad M6. Gängstigningen är 0.8 mm per varv. Och en 1/8 varv blir följdaktligen 0.10 mm

Men det är vanligt att en del gör det för att det är lättare att se pga, det är sex kanter på muttern.

Spelet blir då 0.8x1/6=0.13 mm. Vilket funkar bra det med.
Ber om ursäkt om jag är petig. :gnissla

:va

Nu är jag löjligt petig, jag vet att du inte menar det du skriver. :crash

Då jag inte är någon expert på detta så måste jag fråga:

I handboken så så står att spelet ska vara 0,12 mm. Om man tar som jag trodde var rätt 1/6 varv vilket blir 0,13 mm.

Men om man gör som du verkar föredra 1/8 varv vilket blir 0,10 mm.

Då till min fråga, är det inte bättre att ha ett lite större glapp än att ha ett lite för lite glapp?

Mvh Johan

I handboken så så står att spelet ska vara 0,12 mm. Om man tar som jag trodde var rätt 1/6 varv vilket blir 0,13 mm.

Då till min fråga, är det inte bättre att ha ett lite större glapp än att ha ett lite för lite glapp?

Mvh Johan

Som sagt, du gör inte fel. Du gör ju till och med mera rätt än mig som tittar i specen om det nu ska vara 0.12

Jag har bara lärt mig via Husaberg att ställa ventilspelet 1/8 varv.

Det som har betydelse är att spelet inte få bli för litet. Det är under tiden som ventilen är stängd avgasventilen får sin kylning. Om du har för stort spel så frestar det på materialet. Och kamtiderna blir senare.

Så om man gör enligt boken så har du mera rätt än mig.

Mvh Johan

I min service bok står det att spelet ska vara 0,10mm! Kanske olika för årsmodell ? :va

I min service bok står det att spelet ska vara 0,10mm! Kanske olika för årsmodell ? :va

Ja då är det nog därför som man gör på olika sätt.
För den infon som jag har fått med 1/6 varv kommer från husaberg.

Det som har betydelse är att spelet inte få bli för litet. Det är under tiden som ventilen är stängd avgasventilen får sin kylning. Om du har för stort spel så frestar det på materialet. Och kamtiderna blir senare.

Så om man gör enligt boken så har du mera rätt än mig.

Där ser man, då har man lärt sig nått nytt igen :tummenupp

Tackar för infon!

Last edited:
Stämmer, tror det var 04:a dom ändrade till 0.12mm spel istället för 0.10mm.

Ja tänkte klämma in en sista fråga här nu som har uppstått !

Jag plockade loss ventilhuskåperna (eller va de heter) förut och hade tänkt börja justera ventilerna, men nu kommer problemet, hur f*n ska man mäta med bladmåttet :mad: ? fattar inte från vilken "vinkel" typ, först sitter ju justerskruv + låsmutter sen e de väl vippan som kommer under ? :confused:, så vart i hela friden ska jag sätta bladmåttet ?? ska de vara under allting eller :va

Eller e jag bara allmänt dum ? :D :huvet

Ja tänkte klämma in en sista fråga här nu som har uppstått !

Jag plockade loss ventilhuskåperna (eller va de heter) förut och hade tänkt börja justera ventilerna, men nu kommer problemet, hur f*n ska man mäta med bladmåttet :mad: ? fattar inte från vilken "vinkel" typ, först sitter ju justerskruv + låsmutter sen e de väl vippan som kommer under ? :confused:, så vart i hela friden ska jag sätta bladmåttet ?? ska de vara under allting eller :va

Eller e jag bara allmänt dum ? :D :huvet

Då klämmer jag in ett sista svar då:

Under vippan i änden på justerskruven sitter "elefantfoten" och där ska bladmåttet in, under "elefantfoten och ovanför toppen på ventilskaftet. :D

Det går att göra det, men jag föredrar en annan metod. Läs tidigare inlägg om hur jag gör. Lycka till. :)

Last edited:

Under vippan i änden på justerskruven sitter "elefantfoten" och där ska bladmåttet in, under "elefantfoten och ovanför toppen på ventilskaftet. :D

Det går att göra det, men jag föredrar en annan metod. Läs tidigare inlägg om hur jag gör. Lycka till. :)

Körde du bladmått på min när den satt i jiggen ?? eller hade du kofot:D :D

Okej då tror jag att ja fattar, får ta å kolla på de imån !:tummenupp

Och ja tror jag ska göra som du sa tidigare, men använda bladmåttet för "efterkoll" som philsson (tror jag) skrev att han gjorde, eller inte, jag får se, men bara jag vet vart jag ska mäta med de så e jag nöjd ! Tack så mycket ! :)

fig 1.

Föreställer iofs en schimsad ventil,men bladmåttet skall in under "ev justerbricka" som motsvarar din vippa.

Bifogat

• ventilkompl.jpg
    ventilkompl.jpg
    18.6 KB · Visningar: 91
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...