Fråga ang switch/router benämningar

R1 Uffe

Trafiklärare Till Yrket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSX750EF -84, GSXR 1100 -87 med Vance & Bröööl, GSXR 750 -96, R1 -99 Touring, Högruta & Handtagsvärmare, R1 -00 med Yoshi Tri-Oval
Kommer att få fiber i huset snart, det blir 100mbit från riksnet i full duplex.

Ska då dra in massa uttag i huset så jag behöver en switch som klarar 100mbit i full duplex, hittar tex massa switchar som det står så här på

"8 x Ethernet 10Base-T, Ethernet 100Base-TX"

betyder det att det bara är 100mbit åt ett håll ?? kika på den är med mer specifikationer http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?cPath=44_149&products_id=7999

Eller ska man slå på sig en router istället med där står det likvärdigt som på switchen ??

Ni kanske kan förklara vad det betyder + att ni kanske vet av nån switch/router i full duplex som ni kan länka till

Uffe

TX är full duplex. Jag skulle bli förvånad om du lyckas hitta en switch utan full duplex. :)

OK, det låter bra, men vad betyder 10base T då, är det något man behöver bry sig om

Det är att den är bakåtkompatibel med 10 Mbps, inget du är intresserad av om du inte har något sånt gammalt kort i en dator. I dag köper man gigabitswitchar för inga pengar och de är kompatibla med 100 Mbps och 10 Mbps. Jag skulle råda dig att köpa det på en gång.

Köp en Gigabit-switch för snabbare trafik mellan dina lokala datorer - dvs om du har gigabit-lan i datorerna. Prisskillnad, väldigt liten. Jag kör ca 50MB/sek mellan mina här hemma vid backup.

Här kan du läsa lite om Router/Switch: http://compnetworking.about.com/od/homenetworkhardware/f/routervsswitch.htm

Kort sagt vill du ha en Router om du skall koppla mer än 1 dator till internet. Då menar jag en helt vanlig bredbandsrouter för ett par hundra, inte en sån där för 7000 kr :)

Edit: Om du skall skyffla mycket data på dit LAN kan det som Anders ovan säger vara värt att investera i en switch. Men börja med en bredbandsrouter och se om det räcker för dig. (Sen kopplar du alltså på så att det blir router -> switch -> dina datorer)

OK, jag ska försöka förklaa mina behov här så kanske ni kan hjälpa mig bestämma vad jag ska ha.

Kommer att fixa så jag har 6 bredbandsuttag i huset.

1 uttag i 2 rum, så när ungarna blir äldre och börjar använda dator så har dom uttag i var sitt rum. (2 flickor har jag)

1 uttag där jag har datorn

1 uttag där kärringen har sin laptop för att kolla recept på nätet.

1 uttag bakom TV för Dreambox

1 uttag till i huset för att bara ha där ifall att

Jag kommer att köra lite online spel nån timme i månaden, inte mer, sen surfar jag mest bara.

Varför är router bättre än switch när man ska koppla mer än 1 dator till internet om jag förstod det där rätt.

Uffe

En router agerar gateway, vilket betyder att den håller reda på vilka paket från internet som skall till vilken dator i ditt nätverk.

En switch har inte den funktionen utan är mer som en dum grenkontakt. <- Förenkling jag vet, men försöker abstrahera här :)

Om du enbart har en switch i ditt nätverk måste någon av dina datorer ta på sig rollen som gateway för att dirigera trafiken från internet till rätt dator.

När du tittar på en routers specifikation (ta vilken internetshop som helst och titta) så ser du att den har en WAN kontakt (t.ex. 4x LAN, 1x WAN), det är alltså själva internetkontakten som du pluggar från vägguttaget till routern. För att förtydliga är WAN = Wide Area Network, eller enklare uttryckt "Internetkontakten". LAN = Local Area Network, dvs ditt lokala nätverk.

På en switch finns det ingen WAN kontakt, utan en av dina datorer måste agera WAN-plugg för att därifrån sprida internetkontakten vidare till switchen dit de andra datorerna är inkopplade. Det leder förstås också till att den datorn behöver två nätverkskontakter för att 1. vara kopplad till vägguttaget och 2. vara kopplad till switchen.

Det är alltså därför det blir enklast om du har en Router och kopplar dina datorer till den. Vid behov införskaffar du en switch och kopplar helt enkelt routern till switchen och sedan datorerna till switchen.

Hoppas svaret ger klarhet.

Edit: Det låter också som att du kan dra ner på antalet kontakter rejält om du skaffar en router med trådlös koppling, s.k. WLAN (vilket i stort sett alla routers har idag). 4 LAN kontakter + trådlöst + 1 WAN är standard.

Då kopplar du bara upp dig mot trådlösa nätverket, passar perfekt för alla som inte behöver väldigt stadig uppkoppling som vid spel.

Last edited:
Värt att tänka på om man skaffar wlan är att det kan hacka en del om man streamar film.

Det är fanimig precis att jag kan streama dvd-film här hemma. Iofs är vår router kanske inte den bästa, men ändå. Kan bara tänka mig om man vill streama hd-film eller man tankar mycket samtidigt :gnissla

Värt att tänka på om man skaffar wlan är att det kan hacka en del om man streamar film.

Det är fanimig precis att jag kan streama dvd-film här hemma. Iofs är vår router kanske inte den bästa, men ändå. Kan bara tänka mig om man vill streama hd-film eller man tankar mycket samtidigt :gnissla

Japp, om det är viktigt med väldigt stadigt dataflöde finns det inget som slår en gammal hederlig sladd :)

Oavsett hastigheten på den trådlösa linan får man alltid problem med paket som tappas bort och måste skickas igen vilket gör att det kan bli hackigt. Särskillt om man inte har helt fri sikt mellan sändare/mottagare utan det skall genom en vägg först.

Men som sagt, alla routerns har ju möjlighet både till trådlös och fast lina så det är bara att använda rätt verktyg för ändamålet.

En router agerar gateway, vilket betyder att den håller reda på vilka paket från internet som skall till vilken dator i ditt nätverk.

En switch har inte den funktionen utan är mer som en dum grenkontakt. <- Förenkling jag vet, men försöker abstrahera här :)

Om du enbart har en switch i ditt nätverk måste någon av dina datorer ta på sig rollen som gateway för att dirigera trafiken från internet till rätt dator.

När du tittar på en routers specifikation (ta vilken internetshop som helst och titta) så ser du att den har en WAN kontakt (t.ex. 4x LAN, 1x WAN), det är alltså själva internetkontakten som du pluggar från vägguttaget till routern. För att förtydliga är WAN = Wide Area Network, eller enklare uttryckt "Internetkontakten". LAN = Local Area Network, dvs ditt lokala nätverk.

På en switch finns det ingen WAN kontakt, utan en av dina datorer måste agera WAN-plugg för att därifrån sprida internetkontakten vidare till switchen dit de andra datorerna är inkopplade. Det leder förstås också till att den datorn behöver två nätverkskontakter för att 1. vara kopplad till vägguttaget och 2. vara kopplad till switchen.

Det är alltså därför det blir enklast om du har en Router och kopplar dina datorer till den. Vid behov införskaffar du en switch och kopplar helt enkelt routern till switchen och sedan datorerna till switchen.

Edit: Det låter också som att du kan dra ner på antalet kontakter rejält om du skaffar en router med trådlös koppling, s.k. WLAN (vilket i stort sett alla routers har idag). 4 LAN kontakter + trådlöst + 1 WAN är standard.

Då kopplar du bara upp dig mot trådlösa nätverket, passar perfekt för alla som inte behöver väldigt stadig uppkoppling som vid spel.

Kanske värt att tillägga att anledningen till att man behöver en router från första början är att man ofta bara får ett enda ip från internetleverantören, vill han ha fler än en internetuppkopplad burk hemma måste man således skapa ett eget nät hemma och låta routern bli det egna nätets in- och utgång mot internet. :tummenupp

Är nog rätt mkt fusk, typ som med stereo och watt.

Min Onoff köpta router som skulle klara 100mb, trycker bara ut sig ca 30 i verkligheten antar att man får vara beredd att lägga ett par tusen lappar för en router som verkligen klarar det:confused: . Min router kosta ca 600.

Kanske värt att tillägga att anledningen till att man behöver en router från första början är att man ofta bara får ett enda ip från internetleverantören, vill han ha fler än en internetuppkopplad burk hemma måste man således skapa ett eget nät hemma och låta routern bli det egna nätets in- och utgång mot internet. :tummenupp

Ja precis. Min internetleverantör kollade till och med mac-adress på det tillhandahållna nätverkskortet!

Var tvungen att köpa en router så jag kunde "Clone mac-adress" för att koppla in fler datorer. :)

Det här var förstås för en herrans massa år sedan när det var ganska nytt med bredband. Nu har dom släppt det där.

Här är ett test för dig att läsa Uffe: http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=5972&page=1

@ladbol här ser du hur det kan skilja sig åt i prestanda: http://www.sweclockers.com/articles_show.php?id=5972&page=9

Det enda skottsäkra alternativet utan att spendera skjortan är en Linksys WRT54G med någon av de alternativa distributionerna (det körs Linux i den) kopplad till en 8-portars snikig gigabit (Level1 duger bra, maxar ca 500 Mbit/sek) switch som samlingspunkt för alla anslutningar. Dvs, om du har fast bredband. För ADSL2+ skulle jag rekommendera ett bättre Zyxel-modem - kopplat till gigabit-switchen.

Det enda skottsäkra alternativet utan att spendera skjortan är en Linksys WRT54G med någon av de alternativa distributionerna (det körs Linux i den) .....

Dock måste man tänka på att 54G har usel genomströmning WAN-LAN, den klarar bara ca. 15Mbit, det har ju betydelse om man har fast bredband som du säger (fiber). Men å andra sidan köper man nog inte WRT54G längre, utan WRT54GL, L står för linux, dom har bytt operativ i den som heter G för länge sen. WRT54GL däremot klarar ca 30Mbit WAN-LAN. Vi är några på jobbet som surt fick erfara detta med dålig genomströmning när vi fick fiber indraget i husen.

Datorn behöver inte alls agera gateway och router kan man också skippa men allt är beroende på ispen (internet leverantören). Har BBB:s 100mbit själv, de har 5 dynamiska ip-adresser. Så jag kör En tp(kabel) från fiberuttaget och in i switchen (port 1) sedan har jag resten av datorerna kopplade i port 2,3,4 osv.. Men med BBB som isp kan jag max ha 5 datorer kopplade samtidigt, vill jag ha fler måste jag göra som du säger. Så det är inte säkert att uffe behöver en router ö.h.t

Edit: Kan man få fast IP-adress hos Riksnet?
Alla Riksnets kunder får ett eget fast IP-nummer. Det finns även möjlighet att vid behov erhålla ytterligare IP-nummer.

Detta innebär att du kan skita i allt jag nämt ovan :tummenupp

Last edited:
OK, det låter bra, men vad betyder 10base T då, är det något man behöver bry sig om

T i detta fall betyder "Twisted Pair", dvs koppar-kabel. Det är den vanliga datorkabeln dom de flesta använder.
Vad som kan finnas mer är F som i fiber.

Fibern finns sedan som multi-mode och single-mode med ett antal olika kontakter. Jag antar att det inte är något som du behöver bry dig om. Antar att överlämningen är koppar.

Skaffa en ordentlig brandvägg (bredbandsdelare) som orkar skyfla trafiken.
Köper du en för 500 till 1000kr så kan du aldrig utnyttja 100Mb. (Som om någon skulle köpa en Hyosung 650 MC för att köra bana med, den har ju två hjul, motor och är billig).
Har du investerat i fiber, lägg en 2-5000kr på något som funkar.
Kör själv en Cisco ASA 5505, fungerar perfekt, 1 WAN + 7 LAN, klarar ledigt 100Mb firewalling.

WRT54GL däremot klarar ca 30Mbit WAN-LAN. Vi är några på jobbet som surt fick erfara detta med dålig genomströmning när vi fick fiber indraget i husen.

Så det egentliga rock-solid snik-alternativet för 30+ Gbit/sek är en gammal P3 500MHz körandes t.ex. IpCop. Har nu kört min IpCop-burk sen i december förra året efter att först ha strulat med ett DIR-655. Maxar 98 Mbit/sek internt inom gavlegardarna.se och 30/15 utåt mot stora världen. Genomströmingen på WRT'arna visste jag om. Synd att DIR-655 bootar om stup i kvarten med lite last. Så släng inte mormors gamla lik till dator - bygg om den till en router med två snikiga 99 kronors LAN-kort. Stoppa i ett wlan-kort och man får den perfekta trådlösa routern, proxyt, brandväggen, AP't samt snort (avancerad anti-hacker blockering). Väldigt enkelt att administrera, enklare än alla köpe-burkar! Fast för snort bör man nog köra med en 1GHz burk och 512k.

T i detta fall betyder "Twisted Pair", dvs koppar-kabel. Det är den vanliga datorkabeln dom de flesta använder.
Vad som kan finnas mer är F som i fiber.

Fibern finns sedan som multi-mode och single-mode med ett antal olika kontakter. Jag antar att det inte är något som du behöver bry dig om. Antar att överlämningen är koppar.

Skaffa en ordentlig brandvägg (bredbandsdelare) som orkar skyfla trafiken.
Köper du en för 500 till 1000kr så kan du aldrig utnyttja 100Mb. (Som om någon skulle köpa en Hyosung 650 MC för att köra bana med, den har ju två hjul, motor och är billig).
Har du investerat i fiber, lägg en 2-5000kr på något som funkar.
Kör själv en Cisco ASA 5505, fungerar perfekt, 1 WAN + 7 LAN, klarar ledigt 100Mb firewalling.
Och innan man säger åt någon att köpa en Ducati med Öhlinsdämpare för bana kanske man skall kolla om han bara vill cruisa först?

Jag kommer att köra lite online spel nån timme i månaden, inte mer, sen surfar jag mest bara.
Jag vidhåller å det bestämdaste att en router för ett par hundra räcker till att börja med.

Surfa lite grann och kolla recept på nätet från lappyn i köket, då behöver du inte "Ducati med Öhlinskit och kevlar-slipon" som killarna ovan försöker lura på dig :)

Och innan man säger åt någon att köpa en Ducati med Öhlinsdämpare för bana kanske man skall kolla om han bara vill cruisa först?

Jag vidhåller å det bestämdaste att en router för ett par hundra räcker till att börja med.

Surfa lite grann och kolla recept på nätet från lappyn i köket, då behöver du inte "Ducati med Öhlinskit och kevlar-slipon" som killarna ovan försöker lura på dig :)
Men sen när han kommer på att det skulle vara coolt att streama hd-film till plasman i vardagsrummet kommer han ångra att han inte la någon hundring till :hihi

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT