Fråga ang switch/router benämningar

Om man tittar på testet så verkar D-Linke DIR-655 vara en grej för mig, nog för att jag en gång för längesedan sa att jag aldrig mer skulle ha en D-Link.

Det trådlösa skiter jag i, det får kärringen använda för att kolla recept från laptopen.

Nå annat för runt 1000 lappen ni kan rekomendera

Men sen när han kommer på att det skulle vara coolt att streama hd-film till plasman i vardagsrummet kommer han ångra att han inte la någon hundring till :hihi

Men fram tills dess kommer han ha lärt sig vad det är han vill ha och vad han inte behöver. Det är en billig läropäng jämfört med att safta ut 5'000 för grejer som inte används :D

Vill du ha det billigt, köp Linksys.
Vill du betala lite men vara medelmåtta, köp 3com.
Vill du lyxa på lite och bli en riktig bofh (bastardoperator from hell), köp Cisco.

Allt beror på hur du har tänkt bygga, vad du vill ha för möjligheter att styra och ställa trafiken och vilka behov du har.

Hur har du tänkt ha det? I en garderob eller på hyllan i hallen? Budget?

Vill du ha det billigt, köp Linksys.
Vill du betala lite men vara medelmåtta, köp 3com.
Vill du lyxa på lite och bli en riktig bofh (bastardoperator from hell), köp Cisco.

Allt beror på hur du har tänkt bygga, vad du vill ha för möjligheter att styra och ställa trafiken och vilka behov du har.

Hur har du tänkt ha det? I en garderob eller på hyllan i hallen? Budget?

Cisco gör väl Linksys om jag minns rätt, men det kanske ändå är budget. 3Com har man ju fluktat efter hela livet.

KOmmer att ha den i en garderob där fiber uttaget är. Behöver en router som har bra och stabil fart på fiber linan. Wlan bryr jag mig inte om

En bra router som tål väldigt tung belastning som du kan få för tusenlappen, well... mjäe. Jag skulle ha satsat på en gammal dator med två LAN-anslutning med IpCop installerat. Resten av prylarna hänger du på via en eller flera switchar. Rock-absolut-tungt-solid funktion som aldrig behöver startas om. DIR-655 har minnesluckor och startar om ca 1 gång i timmen om den belastas med många samtidiga anslutningar. Jag lämnade tillbaks mitt DIR-655 efter 1-1/2 vecka och plockade fram mitt gamla lik till dator från 1998 ur garderoben och installerade ett extra LAN-kort och installerade IpCop på 20 minuter. Jag maxar farten på min 30/15-anslutning körandeas ca 500 samtidiga anslutningar. Det klarar inte ett DIR-655.

Cisco gör väl Linksys om jag minns rätt, men det kanske ändå är budget. 3Com har man ju fluktat efter hela livet.

KOmmer att ha den i en garderob där fiber uttaget är. Behöver en router som har bra och stabil fart på fiber linan. Wlan bryr jag mig inte om

Jag skulle nog kollat på en schysst en-ports router med firewall funkis. Sen en 12p Cisco-switch att ställa brevid. Eftersom du har barn så vill man ju gärna ha lite koll/styra när dom ska surfa. I ciscon kan du ställa in vissa tider som deras portar är aktiverade. Sen kan du även köra ett program för att se när portarna belastas. Mycket smidigt. En schysst router går väl loss på en femhundring och en begad äldre cisco på runt lappen. Sen kanske det inte gör nått om själva routern har trådlöst? Bästa av båda världar? Linksys & Cisco i symbios? :yoparty

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT