Fråga ang. motorservice KTM exc-r -08

streetgixxer

FSRacing Supermoto/Trial
Gick med
5 Dec 2006
Ort
Eskilstuna
Hoj
KTM 500 SM -12,Orion 125cc fiddy -09
Tjena, en liten fråga ang. motor/växell.service.

ja har en ktm exc-r -08, där ja nu kört ca 57h. o ja kolla nyss i manualen ang service o såg att vid 90h körning(hobby körning) så ska man klyva växellådan o kolla alla drev mm.

min fråga är om någon därute har gjort en sådan service?
me tanke på att ja gör allt som man ska göra ang service, men de verkar vara skita jobbigt att klyva lådan. medans polarna säger att de e bara o köra tills de börjar låta eller ev gå sönder. istället för att plocka isär allt.

va tycker ni eller hur brukar ni göra?

hare gutt
 
Jag kan bara svara för enduro och lite vägbusköra typ 90% enduro på elitfart mestadels träning.. Då håller 520/525 betydligt mer än 90 tim innan man måste riva.. Ex kompisaren kör 200+ tim på kolven!! Ska testa 300 nu växellådan ses över vid ev ras eller vid byte av ramlager .. Han kommer sällan längre än ca 150-200tim innan lådan går väck. men det beror offtast pga vurpa och inget annat har gått väck än några billiga drev.. Men då vid 150-200 byter han vevlager och lager för motbalancen + utg lager. Därimot kan du för säkerhets skull byta rullagren på vipparmarna vid 100tim Och byt gärna ringarna vid 100tim för bättre tryck i bottendraget. . Kompisaren kör dock minst 150 med rulllagren gnissla

Med rätt olja och bytes intervaller ventilchech så håller dom så bra.. beror helt klart på körstil och varv också!! Denna snubbe kör fort men snällt mot motorn (låga varv)
 
Jag kan bara svara för enduro och lite vägbusköra typ 90% enduro på elitfart mestadels träning.. Då håller 520/525 betydligt mer än 90 tim innan man måste riva.. Ex kompisaren kör 200+ tim på kolven!! Ska testa 300 nu växellådan ses över vid ev ras eller vid byte av ramlager .. Han kommer sällan längre än ca 150-200tim innan lådan går väck. men det beror offtast pga vurpa och inget annat har gått väck än några billiga drev.. Men då vid 150-200 byter han vevlager och lager för motbalancen + utg lager. Därimot kan du för säkerhets skull byta rullagren på vipparmarna vid 100tim Och byt gärna ringarna vid 100tim för bättre tryck i bottendraget. . Kompisaren kör dock minst 150 med rulllagren gnissla

Med rätt olja och bytes intervaller ventilchech så håller dom så bra.. beror helt klart på körstil och varv också!! Denna snubbe kör fort men snällt mot motorn (låga varv)


tja.. mkt tacksam för svar:tummenupp jo ja kör snällt me min. mkt bakhjulskörande så ja ska nog vara mer orolig för lamellerna i kopplinen än för lådan hehe men iaf tack för svaraet
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top