Fråga ang. lackering

Fajjerblejd

Monster Ludde
Gick med
19 Sep 2006
Hoj
-99 Monster 900
Hallå alla glada sporthojjare med abstinens!

Har kommit över en monster 900 för en liten peng. ramen är lackerad i svart, ej orginal, och det har flagnat av en del pga stänk av batterissyra. lite yt rost på ett par ställen. nu undrar jag hur jag ska göra för att få ett snyggt bestående resultat. inte aktuellt att lakera om hela ramen, inte värt de helt enkelt. ska man slipa bort rosten, måste man ha rostskyddsbehandla, vilken färg lämpar sig? hammarlack kanske är ett bra alternativ??

är mkt novis som ni märker, tacksam för svar!!

kanske inte hör hemma i denna del av forumet, hoppas ni har överseende

Last edited:
Det är väl rörram på en sådan där ?

I sådana fall skulle jag lacka bara det röret (om det är synligt vill säga)

Stålborsta/slipa tills rosten är borta och mattslipa det som inte är rostigt,torka rent med aceton eller förtunning.

Lägg en rostskyddsprimer låt torka,slipa lite lätt och torka bort dammet,lacka med valfri färg.

Det bästa är en 2 kompotents lack (billack) ,har man inte det så köp en sprayburk av god kvalitet på någon känd biltillbehörs firma och kör loss.

Vad som bör tänkas på är att sprayburkslack inte tål soppa speciellt bra,eller inte alls.

Var nog med att maskera allt innan du börjar att lacka.

Som tillägg till Långa farbrons inlägg: Jag har hört att det finns butiker som blandar 2-komponents lack och säljer i trycksatt sprayburk. Har för mig det var Meca.

Som tillägg till Långa farbrons inlägg: Jag har hört att det finns butiker som blandar 2-komponents lack och säljer i trycksatt sprayburk. Har för mig det var Meca.

Inte alla , men många av billackeringsfirmorna har oxå möjlighet att trycka 2K-burkar... Bara att höra sig fram...

Vill du ha resultat så rekomenderar jag dig hästgörat. Riva ner en cykel är INTE svårt. Blästring + pulverlack får du för max. 2 k i Sthlm. Den lacken är det grym finish på och det släpper garanterat inte.

Om du för för dig att spraya maskera mer än vad du tror behövs. Skabbigt att förstöra halva cykeln för en sån grej!!!

Motorkåpor spraylackade och ram, fälgar, sving o.sv pulverlack. Bra som inspiration menar jag. :tummenupp

Bifogat

• IMG_0292.jpg
    IMG_0292.jpg
    41.5 KB · Visningar: 106
  • IMG_0335.jpg
    IMG_0335.jpg
    47.3 KB · Visningar: 99
Last edited:
Vill du ha resultat så rekomenderar jag dig hästgörat. Riva ner en cykel är INTE svårt. Blästring + pulverlack får du för max. 2 k i Sthlm. Den lacken är det grym finish på och det släpper garanterat inte.

Om du för för dig att spraya maskera mer än vad du tror behövs. Skabbigt att förstöra halva cykeln för en sån grej!!!

Word!

Men folk verkar ju vilja kosta på max 100 spänn, va dom än ska göra..

Word!

Men folk verkar ju vilja kosta på max 100 spänn, va dom än ska göra..

hehe, inte för inte som man är född i småland:D

tack för alla svar, uppskattas. får kanske kolla över finanserna och göra lite research och se vad det skulle kosta att lacka hela ramen. fast ska sanningen fram så lägger jag nog hellre dom stålarna på ett extra bakdäck då det kommer övas friskt på bakhjulsåkande te sommaren..

stort tack // L

vad du än gör, använd INTE hammarlack..
Den är siliconbaserad och då får du inte dit någon ny färg i framtiden utan en jävla massa problem.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år