Fråga ang. lackering

Fajjerblejd

Monster Ludde
Gick med
19 Sep 2006
Ort
Malmö
Hoj
-99 Monster 900
Hallå alla glada sporthojjare med abstinens!

Har kommit över en monster 900 för en liten peng. ramen är lackerad i svart, ej orginal, och det har flagnat av en del pga stänk av batterissyra. lite yt rost på ett par ställen. nu undrar jag hur jag ska göra för att få ett snyggt bestående resultat. inte aktuellt att lakera om hela ramen, inte värt de helt enkelt. ska man slipa bort rosten, måste man ha rostskyddsbehandla, vilken färg lämpar sig? hammarlack kanske är ett bra alternativ??

är mkt novis som ni märker, tacksam för svar!!

kanske inte hör hemma i denna del av forumet, hoppas ni har överseende
 
Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Det är väl rörram på en sådan där ?


I sådana fall skulle jag lacka bara det röret (om det är synligt vill säga)

Stålborsta/slipa tills rosten är borta och mattslipa det som inte är rostigt,torka rent med aceton eller förtunning.


Lägg en rostskyddsprimer låt torka,slipa lite lätt och torka bort dammet,lacka med valfri färg.


Det bästa är en 2 kompotents lack (billack) ,har man inte det så köp en sprayburk av god kvalitet på någon känd biltillbehörs firma och kör loss.

Vad som bör tänkas på är att sprayburkslack inte tål soppa speciellt bra,eller inte alls.


Var nog med att maskera allt innan du börjar att lacka.
 

Fredsfursten

Medlem
Gick med
5 Feb 2006
Ort
Göteborg
Hoj
GSX1400, -01
Som tillägg till Långa farbrons inlägg: Jag har hört att det finns butiker som blandar 2-komponents lack och säljer i trycksatt sprayburk. Har för mig det var Meca.
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Som tillägg till Långa farbrons inlägg: Jag har hört att det finns butiker som blandar 2-komponents lack och säljer i trycksatt sprayburk. Har för mig det var Meca.

Inte alla , men många av billackeringsfirmorna har oxå möjlighet att trycka 2K-burkar... Bara att höra sig fram...
 

<micke>

#647, Supermoto S1.
Gick med
20 Aug 2004
Ort
Blåsta
Hoj
Cb 985 Café-racer bygge, SXS 300 -07 Motocross, Kxf 450 -09 Supermoto, Minimoto 49 cc
Vill du ha resultat så rekomenderar jag dig hästgörat. Riva ner en cykel är INTE svårt. Blästring + pulverlack får du för max. 2 k i Sthlm. Den lacken är det grym finish på och det släpper garanterat inte.

Om du för för dig att spraya maskera mer än vad du tror behövs. Skabbigt att förstöra halva cykeln för en sån grej!!!

Motorkåpor spraylackade och ram, fälgar, sving o.sv pulverlack. Bra som inspiration menar jag. :tummenupp
 

Bifogat

  • IMG_0292.jpg
    IMG_0292.jpg
    41.5 KB · Visningar: 106
  • IMG_0335.jpg
    IMG_0335.jpg
    47.3 KB · Visningar: 99
Last edited:

Sir_Börje

Ny medlem
Gick med
8 Oct 2003
Ort
Avesta
Hoj
CRF 450 -08
Vill du ha resultat så rekomenderar jag dig hästgörat. Riva ner en cykel är INTE svårt. Blästring + pulverlack får du för max. 2 k i Sthlm. Den lacken är det grym finish på och det släpper garanterat inte.

Om du för för dig att spraya maskera mer än vad du tror behövs. Skabbigt att förstöra halva cykeln för en sån grej!!!

Word!

Men folk verkar ju vilja kosta på max 100 spänn, va dom än ska göra..
 

Fajjerblejd

Monster Ludde
Gick med
19 Sep 2006
Ort
Malmö
Hoj
-99 Monster 900
Word!

Men folk verkar ju vilja kosta på max 100 spänn, va dom än ska göra..

hehe, inte för inte som man är född i småland:D

tack för alla svar, uppskattas. får kanske kolla över finanserna och göra lite research och se vad det skulle kosta att lacka hela ramen. fast ska sanningen fram så lägger jag nog hellre dom stålarna på ett extra bakdäck då det kommer övas friskt på bakhjulsåkande te sommaren..

stort tack // L
 

Vegas

Racing, plåster för själen...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Falun
Hoj
BMW S1000XR -18 + Sv 650 (R) K2 + SV 650 K3 + Gixxer dragbike K2 + Gixxer 1000 K1 + Gixxer 1000 K3 + Honda CB125T
vad du än gör, använd INTE hammarlack..
Den är siliconbaserad och då får du inte dit någon ny färg i framtiden utan en jävla massa problem.
 
Nyheter
Distinguished Gentlemans Ride 2024

Söndagen den 19/5 var det d...

Skönt häng på Rapidos öppet hus!

Idag höll Rapido MC, Stockh...

Högsta antalet viltolyckor på tio år

Under 2023 inrapporterades ...

Värva SMC-medlem – chans att vinna MC-resa till Nya Zeeland

Foto: Miles Holden Värva...

Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Top