Fråga ang KTM/Husaberg instrumentering

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Efter ett litet överslag så gick min instrumentering åt pipan. Sitter nu och kikar lite på nya instrumenteringar som skulle passa och till min förvåning så kostar en ny husaberg instrumentering (05-06?) ca 700kr. Min fråga är då om denna är ställbar mellan 21 och 17" då jag skiftar fälgar en del. Körde tidigare med en annan modell som jag var mycket nöjd med tills den gick sönder, den kostar runt 2500kr ny.

Den finns att köpa men då får man beställa antingen för 21" eller för 17". På den gamla så kapade man en kabel för att komma åt funktionen för hjulomkrets, är det något liknande kanske på denna?
f7_2.JPG


Denna hade jag tidigare
pict2013b.jpg
 
Last edited:
Jag hade en sådan nyare modell på min husa, köpte den på E-bay. Funkade kanon! Vet att det finns olika artikelnr på dem för 17" respektive 21" men den jag hade gick att ställa om, jag är ganska säker att man kan ställa om alla.. Så jag fattar inte riktigt varför det finns olika artnr på samma produkt? Nån som vet vad det hänger ihop med?
 
wheelie82 skrev:
2413024 Jag hade en sådan nyare modell på min husa, köpte den på E-bay. Funkade kanon! Vet att det finns olika artikelnr på dem för 17" respektive 21" men den jag hade gick att ställa om, jag är ganska säker att man kan ställa om alla.. Så jag fattar inte riktigt varför det finns olika artnr på samma produkt? Nån som vet vad det hänger ihop med?
Vid en närmare titt så finns det olika artickelnummer även på min gamla instrumentering för 17 och 21". Men där var funktionen wheelsize låst om man kopplade in instrumenteringen till hoj batteriet.
Med andra ord, bara köpa och vara glad? :confused:
 
Aha låstes Wheelsize för gott då? Eller bara medans det låg ström på? Ingen aning hur det var på min, jag ställde in rätt WS för 17" och kopplade in den och körde på bara. Hann ju aldrig ställa om den för knotterdäck eftersom NÅN JÄVEL SNODDE HOJEN!!:mad: :rolleyes:
 
wheelie82 skrev:
2413068 Aha låstes Wheelsize för gott då? Eller bara medans det låg ström på? Ingen aning hur det var på min, jag ställde in rätt WS för 17" och kopplade in den och körde på bara. Hann ju aldrig ställa om den för knotterdäck eftersom NÅN JÄVEL SNODDE HOJEN!!:mad: :rolleyes:
Nej nej inte för gott utan sålängen strömmen var inkopplad. Det var 2 matningar till instrumenteringen, en till bakgrundsbelysningen och en till själva elektroniken så kapade man bara kabeln till elektroniken då att den fick jobba på det inbygda batteriet så gick den att ställa om.

Synd på din hoj :(
 
philsson skrev:
2413119 Nej nej inte för gott utan sålängen strömmen var inkopplad. Det var 2 matningar till instrumenteringen, en till bakgrundsbelysningen och en till själva elektroniken så kapade man bara kabeln till elektroniken då att den fick jobba på det inbygda batteriet så gick den att ställa om.

Synd på din hoj :(
Å det är lika på dom nyare också.Går bra att ställa om.
 
skrev en tråd om detta för ett par veckorsedan, ser i denna tråd att det verkar gå o ställa om den men hur???:confused:
 
Tattered skrev:
2428535 skrev en tråd om detta för ett par veckorsedan, ser i denna tråd att det verkar gå o ställa om den men hur???:confused:
klipp loss den svarta sladden ifrån kontakten eller koppla ur instrumenteringen ifrån batteriet medan du ställer om den. Håll inne "mode" i några sekunder och gå till funktionen WS, håll inne mode ytterligare några sekunder och du kan ställa om med + och - :tummenupp
 
hur kopplade du med kablar använde du bara dom gamla bara sätta ihop eller
hur gjorde du med hastighets mätaren är inte den trådlös på nyare
 
philsson skrev:
2428467 Instrumenteringen är nu omkopplad och fungerande.:tummenupp Tack så hemst mycket ;)

pict3499b.jpg


Beskriv gärna hur du kopplade in den på din hoj. Är själv lite sugen på att byta min stora mot en sådan liten behändig mätare!!
 
nisse skrev:
2429105 hur kopplade du med kablar använde du bara dom gamla bara sätta ihop eller
hur gjorde du med hastighets mätaren är inte den trådlös på nyare
motardnisse skrev:
2429128 Beskriv gärna hur du kopplade in den på din hoj. Är själv lite sugen på att byta min stora mot en sådan liten behändig mätare!!
Denna instrumenteringen är enligt reservdelskatalogen till en 06a. Trådlöst hade väl inte funkat så bra pga störningar från tändningen har jag hört? Detta gäller då cykeldatorer men jag kan tänka mig att det är samma med en vanlig instrumentering.

Snabb resume av kopplingen. Till att börja med så kan jag berätta att min 00a var försedd med wirestyrd instrumentering original och jag har tidigare använt mig av 03-04ans med magnet och digital visning. Det jag har gjort för att koppla in den instrumenteringen (03-04) är att jag har klipt av kontakterna och kopplat in gråa kabeln till jord i elsystemet och röd till matning, detta gör att instrumentbelysningen fungerar. Kablar till givaren köpte jag passande så där behövdes inga modifieringar göras.
När jag köpte den nya instrumenteringen (06ans) så hade kablarna samma färger så jag skalade helt enkelt en bit av kablarna för att kunna koppla vidare (ville behålla originalkontakterna av någon anledning) så det blev som tidigare brun kabel till jord och röd till +. Sen gick grå och vit till givaren och de andra kablarna som blir över är då dels till en knappsats som jag inte anser mig behöva då det finns knappar på själva instrumentet till att använda de flästa funktionerna och så är det en jordkabel kvar också som är till för att mata instrumentet med ström så det slipper gå på det inbygda batteriet, men då fungerar det inte att ändra WS så den har jag inte kopplat in då det funkar fint på batterierna.
Detta var min bästa bild på hur det såg ut innan jag började klippa.
pict3496b.jpg
 
HoOmer skrev:
2429447 Låter bra att den ligger i rätt kurs samt att den passar utan större mods:tummenupp

Art nr?
54814069000 då är den inställd på 21" men som sagt, skippa den svarta kabeln så kan du ändra WS bäst du vill. :tummenupp
Bra pris gämfört med den äldre instrumenteringen. Hur kan det skilja så mycket? från över 2k till närmare 700.. :3freak och exakt samma funktioner.
 
philsson skrev:
2429453 54814069000 då är den inställd på 21" men som sagt, skippa den svarta kabeln så kan du ändra WS bäst du vill. :tummenupp
Bra pris gämfört med den äldre instrumenteringen. Hur kan det skilja så mycket? från över 2k till närmare 700.. :3freak och exakt samma funktioner.


Tackar....Var det med hållaren? Hur är den i övrigt då?
 
HoOmer skrev:
2429488 Tackar....Var det med hållaren? Hur är den i övrigt då?
Nej hållaren är en annan artikel. Du får köpa till 54814060000 "SPEEDOMETER BRACKET" som är hållaren. Sen kanske du har hel och blinkersglasen sedan innan. Det du inte får missa är alla småskruvar som hör till för att kunna montera instrumenteringen och gummibussningarna. Det är 2 av varje och artikelnummrerna på dessa är:
Art.nr Beskrivning Antal Pris Subtotal
0014060253 HH COLLAR SCREW M 6X25 WS=8 4,55 SEK 9,10 SEK
31008060000 RUBBER SLEEVE D=8MM OPEN 4,07 SEK 8,15 SEK
0016050121 SCREW FOR PLASTIC 50X12 3,11 SEK 6,23 SEK
0021050003 WASHER DIN9021-A 5,3 1,20 SEK 2,40 SEK
58314060050 SPACER BUSH. F. SPEEDOMET.BRA. 21,55 SEK 43,10 SEK
49030090000 DOWEL 9,8 X 7 X 10 13,41 SEK 26,82 SEK
0988060121 WASHER 6X12X1 HRC 40-45 4,79 SEK 9,57 SEK

Summa
105,37 SEK
 
philsson skrev:
2429507 Nej hållaren är en annan artikel. Du får köpa till 54814060000 "SPEEDOMETER BRACKET" som är hållaren. Sen kanske du har hel och blinkersglasen sedan innan. Det du inte får missa är alla småskruvar som hör till för att kunna montera instrumenteringen och gummibussningarna. Det är 2 av varje och artikelnummrerna på dessa är:
Art.nr Beskrivning Antal Pris Subtotal
0014060253 HH COLLAR SCREW M 6X25 WS=8 4,55 SEK 9,10 SEK
31008060000 RUBBER SLEEVE D=8MM OPEN 4,07 SEK 8,15 SEK
0016050121 SCREW FOR PLASTIC 50X12 3,11 SEK 6,23 SEK
0021050003 WASHER DIN9021-A 5,3 1,20 SEK 2,40 SEK
58314060050 SPACER BUSH. F. SPEEDOMET.BRA. 21,55 SEK 43,10 SEK
49030090000 DOWEL 9,8 X 7 X 10 13,41 SEK 26,82 SEK
0988060121 WASHER 6X12X1 HRC 40-45 4,79 SEK 9,57 SEK

Summa
105,37 SEK

åh kung.

Men du svara lite snabbare nästa gång:tungan
 
Back
Top