Fråga angående garagevändning?

  • Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date

H4

Too legit to quit
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ducati 1098S -07
Farsan klarade inte uppkörningen. Han kuggade på garagevändningen. Anledningen var att han använde bakbromsen, enligt instruktören ska man bara använda kopplingen.

Är det verkligen så? Får man inte använda bakbromsen? Sjukt vad konstigt det är egentligen.
 
H4 skrev:
Farsan klarade inte uppkörningen. Han kuggade på garagevändningen. Anledningen var att han använde bakbromsen, enligt instruktören ska man bara använda kopplingen.

Är det verkligen så? Får man inte använda bakbromsen? Sjukt vad konstigt det är egentligen.


ja så e det... gas o kopling man skall ju krypköra igenom ring o fråga en trafikskola annars
 
H4 skrev:
Farsan klarade inte uppkörningen. Han kuggade på garagevändningen. Anledningen var att han använde bakbromsen, enligt instruktören ska man bara använda kopplingen.

Är det verkligen så? Får man inte använda bakbromsen? Sjukt vad konstigt det är egentligen.

Det beror helt på VV-snubben :tomten .... jag bromsade till lite vid min garagesväng och blev godkänd :tummenupp Jag frågade gubben innan och han svarade "går det för fort måste du ju bromsa"

Mer träning så fixar han det utan broms!!! :fyllisar
 
Kostet78 skrev:
Det beror helt på VV-snubben :tomten .... jag bromsade till lite vid min garagesväng och blev godkänd :tummenupp Jag frågade gubben innan och han svarade "går det för fort måste du ju bromsa"
r

Haha, precis så sa min besiktnings gubbe :D kanske var samma =)

Nåja jag bromsade och klarade ändå...
 
Naturligtvis får man bromsa (typ ett par gånger). MEN, du får inte sitta och dutta med bromsen hela tiden; du får alltså inte bromsa dig igenom svängen, utan ska visa att du klarar samspelet koppling, gas och broms.

Det låter som att farsgubben din gjorde just det, bromsade sig genom svängen.

/T
 
du ska klara svängen på ett snyggt och lätt sätt

sen hur du gör spelar inte så stor roll
han vill mest se att du har 100% kontroll på fordonet i svängen i låg hastighet :tomten
 
garage sväng

H4 skrev:
Farsan klarade inte uppkörningen. Han kuggade på garagevändningen. Anledningen var att han använde bakbromsen, enligt instruktören ska man bara använda kopplingen.

Är det verkligen så? Får man inte använda bakbromsen? Sjukt vad konstigt det är egentligen.


jag fick körkortet förra torsdag och jag använde bakbromsen och han sa inget men där imot får man inte använda båda samtidigt :banana
 
H4 skrev:
Farsan klarade inte uppkörningen. Han kuggade på garagevändningen. Anledningen var att han använde bakbromsen, enligt instruktören ska man bara använda kopplingen.

Är det verkligen så? Får man inte använda bakbromsen? Sjukt vad konstigt det är egentligen.

Låter skumt å dumt! :va
 
Snubben klagade aldrig om att det gick för "ryckigt" eller liknande. Men som sagt så sa han att man får inte använda fotbromsen.

Sen i serpentinen eller vad det heter körde han för långsamt. Innan honom var det en tjej som körde i samma tempo fast hon hade haft lektioner till skillnad från farsan som övningskörde privat. Hon klarade det men pappan kuggade på det också.

Farsan kör för övrigt en ZX9R.

Vart kan man ta reda på vad som gäller så att man kan visa den där snubben att han hade fel?
 
Last edited:
Verkar vara ett käsligt ämne detta. Under min övningskörning på skola så har min lärare lärt mig att jag ska använda fotbromsen. det ska vara ett samspel mellan dragläge gas och broms har jag lärt mig. Men men det beror kanske lite på vv gubben om han är bakis forfarande på måndagmorgonen.
 
zilver skrev:
Under min övningskörning på skola så har min lärare lärt mig att jag ska använda fotbromsen.

Samma här. Låter aningen udda om han skulle bli kuggad bara för det
 
H4 skrev:
Vart kan man ta reda på vad som gäller så att man kan visa den där snubben att han hade fel?

:) Lycka till att övertala en VV-snubbe. Han är allsmäktig gud, med rätt att döma levande och döda. Din farsa får nöta lite fler vändningar och gasa ninjan lite hårdare mellan konerna så löser det där sig! Men att börja tvista med VV har du inte mycket för....
 
Jag har själv sett ett meddelande från vägverket angående broms och garagesväng, där det står att den som håller bromsen genom hela garagevändningen skall kuggas.

Det är alltså ok att bromsa till om det går lite för fort, men man får inte hålla farten med hjälp av bromsen genom hela svängen. Det är koppling och gas som skall reglera farten, inte bromsen. Det går normalt att genomföra garagevändningen helt utan hjälp av bromsen om man övat lite.
 
Jag fick lära mej att hitta ett samspel mellan gas-koppling-fotbroms (typ samtidigt). Jag fick alltså lära mej att klara vändningen med bakbromsen och gjorde såklart likadant på uppkörningen och fick inga avhyvlingar för det.
 
äää

mjukis skrev:
Jag fick lära mej att hitta ett samspel mellan gas-koppling-fotbroms (typ samtidigt). Jag fick alltså lära mej att klara vändningen med bakbromsen och gjorde såklart likadant på uppkörningen och fick inga avhyvlingar för det.
Jag körde med bromsen i & det gick bra... det står väl ingenstans att man inte får använda bromsen!!!! "körde privat" så gnäller han be honom visa var det står!!! nog för att VV gubben tror att han är gud men han kan väl inte hitta på egna regler!! huvudsaken är väl endå ayt komma runt GV på ett stabilt sätt.( ej ryckigt & vingligt).

bara du har lite varv på motorn & använder dragläget på kopplingen & bromsar dig runt så är det ganska lätt.)
 
Va, är det verkligen så?

Nu är det ganska länge sedan jag körde upp för mc så jag kommer inte riktigt ihåg hur det var 1987 men om man tänker lite logiskt så borde man ju för sjutton få göra hur man vill bara man kommer igenom med allt under kontroll och inga fötter, eller andra kroppsedelar, i marken!!!

Själva övningen tycker jag personligen inte ger ett skit mer än att man kanske lär sig krypköra. För när i hela friden hamnar man i en sådan situation ute i trafiken när man MÅSTE vända med så snäv vändradie som möjligt och INTE kan/får sätta ner fötter eller andra extremiteter??? Aldrig skulle jag vilja säga!

Nåväl, det var min högst personliga reflektion på just den övrningen men frågan var:

- Är det verkligen sådana regler man har idag för att bli godkänd på uppkörningen?

// Niklas
 
det beror på vv snubben som sagt, själv hade jag lite lutning på vägen som jag gjorde vändningen på, så jag fick inte upp farten :)
 
Jag körde också med en ZX9R å jag bromsade en hel del , själva grejen är ju att du ska ha kontroll å kunna göra svängen sakta , och då bör man ju få använda bromsen ihop med koppling å gas om det är det som behövs..

Om kontrollanten har en dålig dag så kuggar han säkert för det också... :huvet
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top