Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Robban_C skrev:Tråda på du!
Jag har tabeller, skannar dom och lägger upp inom de närmsta dagarna, håll utkik!
Edit:
Tills dess kan du (om det gäller pinnfräsar av snabbstål) alltid utgå från de hastigheter du skulle använda för vanlig borrning och sen dra av 25% eller nåt sånt för att få lite marginal.
Edit2:
Vad är det för knarr i din avatar? Udda med bara ett luftintag.

Limstift skrev:Jag har en hel bok full, om det är något speciellt fall du undrar över så kan jag kolla upp det åt dig.
Robban_C skrev:Hallå Oscar!
Sorry att det tog tid men här är lite info:
http://hem.passagen.se/robert-carlsson/Skaerdata.zip
Ladda hem (2,5 mb, hade inte tid att finjustera storleken, scannade bara max) och packa upp.
Några erfarenheter:
Skärhastigheterna däri baseras på att du använder skärvätska.
Om du inte använder skärvätska så måste du sänka varvtalet 25-50%. Min tumregel vid fräsning med snabbstålsverktyg utan kylning är att hastigheten inte får vara högre än att spånorna precis blir missfärgade, blir de inte alls missfärgade kan du öka hastigheten lite, blir de kronblå direkt kan du behöva sänka hastigheten.
Gäller det aluminium och du inte har skärvätska så blir problemet att verktyget geggar ihop. Problemet minskar lite om du inte låter godset eller verktyget bli så varmt. Ex vis med hjälp av skärvätska. Till nöds kan lite tryckluft hjälpa lite grann. T-sprit är annars oerhört bra skärvätska vid arbeten i aluminium, helt oslagbart men kanske inte så bra i kylvätskepumpen. Dessutom dunstar det och luktar en massa.
Lycka till!
Prova ändå med att hälla T-röd i en vanlig duschflaska och duscha på medans du fräser. Visst det kanske luktar lite, men det skär som i smör och blir inte så slabbigt. Kan med fördel användas även vid borrning, sågning och gängning av alu. Du får en fin blank slät yta, inte matt och porig som när du kör torrt.oscar skrev:Tackar tackar!
Har redan satt igång med fräsandet, och eftersom alut ej blir missfärgat så kör jag på...![]()
Ugluk skrev:Du får en fin blank slät yta, inte matt och porig som när du kör torrt.

Jag kör aldrig med rätt hastighet annat än av ren slump.Limstift skrev:Det får man inte om man kör med rätt skärhastighet och skärdjup även om man kör torrt![]()

Alu blir inte missfärgat hur snabbt du än kör. Men det kleggar igen verktygen (om man inte kör med T-sprit som är rena dundermedlet i sammanhanget). Mitt tips om att kolla färg på spånor gällde alltså fräsning i stålgods.oscar skrev:Tackar tackar!
Har redan satt igång med fräsandet, och eftersom alut ej blir missfärgat så kör jag på...![]()
Ugluk skrev:Prova ändå med att hälla T-röd i en vanlig duschflaska och duscha på medans du fräser. Visst det kanske luktar lite, men det skär som i smör och blir inte så slabbigt. Kan med fördel användas även vid borrning, sågning och gängning av alu. Du får en fin blank slät yta, inte matt och porig som när du kör torrt.
Robban_C, tackar för tabellerna!![]()
)Robban_C skrev:Jag har faktiskt använt hembränt vid gängning av aluminium en gång i tiden. T-spriten var slut!
Inte lika effektivt (kanske eftersom hb innehöll typ hälften vatten) men bättre än olja.
Har även provat metanol men inte lika bra som T-sprit.

Robban_C skrev:Jag har faktiskt använt hembränt vid gängning av aluminium en gång i tiden. T-spriten var slut!
Inte lika effektivt (kanske eftersom hb innehöll typ hälften vatten) men bättre än olja.
Har även provat metanol men inte lika bra som T-sprit.

Äh, det var nog hälften vatten, resten finkel..Limstift skrev:Det är allt riktigt alkoholmissbruk![]()

Nänä, det var inte jag som hade bränt!Ugluk skrev:Äh, det var nog hälften vatten, resten finkel..![]()
Robban_C skrev:oscar:
Nej, inte vatten till alu.
|
|
Ny Suzuki-importör
Suzuki SV-7 GX var en av Su... |
|
|
Suzuki byter importör!
Suzuki SV-7 GX var en av Su... |
|
|