Fräshastigheter

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Blir kanske lite väl många trådar från mig nu, men det kan inte hjälpas!

Någon som vet var man kan få tag på/har ett diagram/en lista över vilka hastigheter man ska köra en fräs på beroende på storlek och material!?

/oscar
 
Tråda på du!

Jag har tabeller, skannar dom och lägger upp inom de närmsta dagarna, håll utkik!

Edit:
Tills dess kan du (om det gäller pinnfräsar av snabbstål) alltid utgå från de hastigheter du skulle använda för vanlig borrning och sen dra av 25% eller nåt sånt för att få lite marginal.

Edit2:
Vad är det för knarr i din avatar? Udda med bara ett luftintag.
 
Last edited:
Robban_C skrev:
Tråda på du!

Jag har tabeller, skannar dom och lägger upp inom de närmsta dagarna, håll utkik!

Edit:
Tills dess kan du (om det gäller pinnfräsar av snabbstål) alltid utgå från de hastigheter du skulle använda för vanlig borrning och sen dra av 25% eller nåt sånt för att få lite marginal.

Edit2:
Vad är det för knarr i din avatar? Udda med bara ett luftintag.


Supersnällt! Tyvärr vet jag inte vad jag ska ha för hastighet till borr heller, jag brukar bara köra på. Men jag kan vänta! :)

Det är en R1 med rejskåpor där jag skar ut ett hål för en lampa (som på bilden är övertejpad med gaffa). Det var väldigt nödvändigt eftersom jag hann ha den i ca 3 veckor på gata inna jag bestämde mig för att sluta med det! :huvet
 
Limstift skrev:
Jag har en hel bok full, om det är något speciellt fall du undrar över så kan jag kolla upp det åt dig.

Tack, men jag vill ha en liten lista så att jag kan kolla fler gånger! :tummenupp
 
Hallå Oscar!

Sorry att det tog tid men här är lite info:
http://hem.passagen.se/robert-carlsson/Skaerdata.zip
Ladda hem (2,5 mb, hade inte tid att finjustera storleken, scannade bara max) och packa upp.

Några erfarenheter:
Skärhastigheterna däri baseras på att du använder skärvätska.
Om du inte använder skärvätska så måste du sänka varvtalet 25-50%. Min tumregel vid fräsning med snabbstålsverktyg utan kylning är att hastigheten inte får vara högre än att spånorna precis blir missfärgade, blir de inte alls missfärgade kan du öka hastigheten lite, blir de kronblå direkt kan du behöva sänka hastigheten.
Gäller det aluminium och du inte har skärvätska så blir problemet att verktyget geggar ihop. Problemet minskar lite om du inte låter godset eller verktyget bli så varmt. Ex vis med hjälp av skärvätska. Till nöds kan lite tryckluft hjälpa lite grann. T-sprit är annars oerhört bra skärvätska vid arbeten i aluminium, helt oslagbart men kanske inte så bra i kylvätskepumpen. Dessutom dunstar det och luktar en massa.

Lycka till!
 
Robban_C skrev:
Hallå Oscar!

Sorry att det tog tid men här är lite info:
http://hem.passagen.se/robert-carlsson/Skaerdata.zip
Ladda hem (2,5 mb, hade inte tid att finjustera storleken, scannade bara max) och packa upp.

Några erfarenheter:
Skärhastigheterna däri baseras på att du använder skärvätska.
Om du inte använder skärvätska så måste du sänka varvtalet 25-50%. Min tumregel vid fräsning med snabbstålsverktyg utan kylning är att hastigheten inte får vara högre än att spånorna precis blir missfärgade, blir de inte alls missfärgade kan du öka hastigheten lite, blir de kronblå direkt kan du behöva sänka hastigheten.
Gäller det aluminium och du inte har skärvätska så blir problemet att verktyget geggar ihop. Problemet minskar lite om du inte låter godset eller verktyget bli så varmt. Ex vis med hjälp av skärvätska. Till nöds kan lite tryckluft hjälpa lite grann. T-sprit är annars oerhört bra skärvätska vid arbeten i aluminium, helt oslagbart men kanske inte så bra i kylvätskepumpen. Dessutom dunstar det och luktar en massa.

Lycka till!

Tackar tackar!

Har redan satt igång med fräsandet, och eftersom alut ej blir missfärgat så kör jag på... :tummenupp
 
oscar skrev:
Tackar tackar!

Har redan satt igång med fräsandet, och eftersom alut ej blir missfärgat så kör jag på... :tummenupp
Prova ändå med att hälla T-röd i en vanlig duschflaska och duscha på medans du fräser. Visst det kanske luktar lite, men det skär som i smör och blir inte så slabbigt. Kan med fördel användas även vid borrning, sågning och gängning av alu. Du får en fin blank slät yta, inte matt och porig som när du kör torrt.

Robban_C, tackar för tabellerna! :tummenupp
 
Last edited:
Limstift skrev:
Det får man inte om man kör med rätt skärhastighet och skärdjup även om man kör torrt :mattias
Jag kör aldrig med rätt hastighet annat än av ren slump. :fakta
 
oscar skrev:
Tackar tackar!

Har redan satt igång med fräsandet, och eftersom alut ej blir missfärgat så kör jag på... :tummenupp
Alu blir inte missfärgat hur snabbt du än kör. Men det kleggar igen verktygen (om man inte kör med T-sprit som är rena dundermedlet i sammanhanget). Mitt tips om att kolla färg på spånor gällde alltså fräsning i stålgods.
 
Ugluk skrev:
Prova ändå med att hälla T-röd i en vanlig duschflaska och duscha på medans du fräser. Visst det kanske luktar lite, men det skär som i smör och blir inte så slabbigt. Kan med fördel användas även vid borrning, sågning och gängning av alu. Du får en fin blank slät yta, inte matt och porig som när du kör torrt.

Robban_C, tackar för tabellerna! :tummenupp

Kan hålla med, all form av tvätt sprit fungerar bra...

( OT sorry, Jag brukar även köra med nån honungsliknande te färgad olja när jag gängar, de blir jävligt klibbigt men jag har aldrig pajat en "gängare" hittills, men så är ju oljan slut och jag vet inte vad den heter så då kan de ju vara lite lurigt att köpa ny, nån som känner igen den??? :va )
 
Jag har faktiskt använt hembränt vid gängning av aluminium en gång i tiden. T-spriten var slut!
Inte lika effektivt (kanske eftersom hb innehöll typ hälften vatten) men bättre än olja.
Har även provat metanol men inte lika bra som T-sprit.
 
Robban_C skrev:
Jag har faktiskt använt hembränt vid gängning av aluminium en gång i tiden. T-spriten var slut!
Inte lika effektivt (kanske eftersom hb innehöll typ hälften vatten) men bättre än olja.
Har även provat metanol men inte lika bra som T-sprit.

Hmm... På dig låter det som om man absolut inte ska ha vatten! :gnissla
 
Robban_C skrev:
Jag har faktiskt använt hembränt vid gängning av aluminium en gång i tiden. T-spriten var slut!
Inte lika effektivt (kanske eftersom hb innehöll typ hälften vatten) men bättre än olja.
Har även provat metanol men inte lika bra som T-sprit.

Det är allt riktigt alkoholmissbruk :tungan
 
Ugluk skrev:
Äh, det var nog hälften vatten, resten finkel.. :hihi
Nänä, det var inte jag som hade bränt! :-))

oscar:
Nej, inte vatten till alu. T-sprit är verkligen dundermedel vid skärande bearbetning av aluminium. Jag lovar, det är dunder!
Eller menade du vatten i groggen? På sin höjd i fast form! :-))
 
Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

Back
Top