Fräscha upp bromsarna!

Gimli

Medlem
Gick med
11 Mar 2007
Hoj
1996 Triumph Tiger 885
Tjena.
Jag är nybliven pappa till en gammal gixxer. Då jag bara kört nytt innan den här hojen reagerade jag direkt på bromsarna. Frambromsen känns svampig och man har liksom "noll känsla" när man bromsar. Eftersom hojen är 17 år gammal så tänkte jag att man kanske skulle ta å byta ut större delen av grejorna, skivor, klossar och slangar.

Nu till frågan, då jag är fattig(:P)-elektriker och 2-barnsfar (+terrier) och har en relativt förstående sambo så vill (eller kan) man ju inte kasta ut hur mycket som helst på det här, men samtidigt vill jag få tag på skapliga grejor!

Är det nån som vet nån bra återförsäljare som ligger bra i pris?
Är det nått speciellt märke man ska passa sej för när det gäller dessa delar?
Kanske tom är nån här som har lite fräscha grejor liggandes som dom vill bli av med =) pm:a isåfall......

(hojen är en gixxer 1100W från 93)

/HB

Tvätta bromsoken, byt till stålslangar och byt vätksa så ska du se att det blir bättre, är det fortfarande dåligt bett, byt bromsklossar. Så länge det finns stål kvar på skivorna och dom inte är sneda så är det ingen ide att byta dom.

Lycka till. // Oskar

Tvätta bromsoken, byt till stålslangar och byt vätksa så ska du se att det blir bättre, är det fortfarande dåligt bett, byt bromsklossar. Så länge det finns stål kvar på skivorna och dom inte är sneda så är det ingen ide att byta dom.

Lycka till. // Oskar

Will do. Skivorna är raka (kollat dom med klocka) och förvånansvärt lite slitna för sin ålder så då får dom leva vidare. Då är det alltså stålslang och vätska som står på listan till att börja med.

Tackar

åtgärderna som tipsats om är väl de som gäller men du kan inte jämnföra de bromsarna med nyare hojjar. Tyngre hoj sämre bromsar = väldigt stor skillnad på effekten.

Jag kör med Brembo klotsar på min busa och dom gjorde stor skillnad..
Sen som sagt var, nya slangar och fräsch bromsvätska gör stor skillnad..

En genomgång av bromscylinder och kolvar skadar väl inte heller. Det kan ju kärva och strula med gamla grejor och göra att känslan blir kass.

åtgärderna som tipsats om är väl de som gäller men du kan inte jämnföra de bromsarna med nyare hojjar. Tyngre hoj sämre bromsar = väldigt stor skillnad på effekten.

Aaaa.... så dåliga bromsar ska det inte vara på hans hoj. Rätt servade så tar dom helt OK.

På ett flertal hojar har jag varit med om att bulten/Skruven/pinnen som handbromshandtaget sitter lagrat på, gått tungt. Det känns som att det går lätt obelastat. Men vid belastning går det svintungt. Putsa upp bulten, eller hellre, byt bult. Smörj lite försiktigt så ska du se på skillnad. Det känns som att bromsverkan ökar med det dubbla!

Nya packningar i huvudcylinder och bromsok gör motsvarande skillnad det också. Ny vätska, självklart. Men byter man packningar så blir det natruligt.
Tvätta bromsskivorna med brääkelen. Nya klossar. Vipps har du bra bromsar. Slangar i alla ära. Mest för känslans skull. Det försvinner aldrig tryck i en svampig slang. Men är handtaget oroväckande nära gasruller, ja byt slangar också.

Ibland måste man ut på bana, eller köra lite hårt för att slita in bromsarna ordentligt. Då fungerar dom som dom ska sedan. Värme gör susen.

Mats

Fattig elektriker? trodde det var just den gruppen, tillsammans med rörpulare som drog in hutlösa summor under bordet....? :confused:

hehe, jo, lön kommer det in, rätt så hyfsat till å med. Men jag håller på med renovering av en kåk från 1910, bygger garage på 70 kvm, 2 döttrar som kostar litegrann, så man har fått prioritera bort ny hoj det här året :P

Har du gummislangar på nu så ska du nog byta dessa, man ska byta dom var 3 år.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back