Fräscha upp bromsarna!

Gimli

Medlem
Gick med
11 Mar 2007
Hoj
1996 Triumph Tiger 885
Tjena.
Jag är nybliven pappa till en gammal gixxer. Då jag bara kört nytt innan den här hojen reagerade jag direkt på bromsarna. Frambromsen känns svampig och man har liksom "noll känsla" när man bromsar. Eftersom hojen är 17 år gammal så tänkte jag att man kanske skulle ta å byta ut större delen av grejorna, skivor, klossar och slangar.

Nu till frågan, då jag är fattig(:P)-elektriker och 2-barnsfar (+terrier) och har en relativt förstående sambo så vill (eller kan) man ju inte kasta ut hur mycket som helst på det här, men samtidigt vill jag få tag på skapliga grejor!

Är det nån som vet nån bra återförsäljare som ligger bra i pris?
Är det nått speciellt märke man ska passa sej för när det gäller dessa delar?
Kanske tom är nån här som har lite fräscha grejor liggandes som dom vill bli av med =) pm:a isåfall......

(hojen är en gixxer 1100W från 93)

/HB

Tvätta bromsoken, byt till stålslangar och byt vätksa så ska du se att det blir bättre, är det fortfarande dåligt bett, byt bromsklossar. Så länge det finns stål kvar på skivorna och dom inte är sneda så är det ingen ide att byta dom.

Lycka till. // Oskar

Tvätta bromsoken, byt till stålslangar och byt vätksa så ska du se att det blir bättre, är det fortfarande dåligt bett, byt bromsklossar. Så länge det finns stål kvar på skivorna och dom inte är sneda så är det ingen ide att byta dom.

Lycka till. // Oskar

Will do. Skivorna är raka (kollat dom med klocka) och förvånansvärt lite slitna för sin ålder så då får dom leva vidare. Då är det alltså stålslang och vätska som står på listan till att börja med.

Tackar

åtgärderna som tipsats om är väl de som gäller men du kan inte jämnföra de bromsarna med nyare hojjar. Tyngre hoj sämre bromsar = väldigt stor skillnad på effekten.

Jag kör med Brembo klotsar på min busa och dom gjorde stor skillnad..
Sen som sagt var, nya slangar och fräsch bromsvätska gör stor skillnad..