Fräsa upp kanaler

Bosse^

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2004
Hoj
GSX-R 1000 -08, YZ125 -98
Är de någon här på SH som är facktist kan det här ordentligt? Tänker i första hand på 2 takt. Jag menar vem som helst kan väll fräsa upp ett par kanaler men det är väldigt få som facktist kan räkna ut hur mycket man kan ta ur för att uppnå högsta prestanda.
Jag är själv väldigt intresserad av det och skulle villja lära mej mer om det. Och därför undrar ja om de e nån som kan det eller nån som har bra förslag på "böcker" eller anndra bra källor att lära sej från.

"Two Stroke Performance Tuning" av A. Graham Bell är en bra bok att börja med. Man blir ingen expert på att trimma tvåtaktare av att läsa den boken (eller någon annan bok heller för den delen) men man lär sig grunderna, och framförallt, hur man inte gör. Det finns dock inget som är så lärorikt som att testa själv och lära sig av sina egna misstag... :rolleyes:
Jag kan mycket om tvåtaktstrimning jämfört med vad medelsvensson kan, men jag vet mycket väl att jämfört med de som verkligen kan sina saker kan jag inget alls. Men, men, förhoppningsvis nån dag...

Okay. Vet att man i slutändan måste testa sej fram. Men vill åtminstone veta nått innan ja börjar fräsa i cylindern. Tack för förslagen skall försöka få tag i den boken nån dag i veckan.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...