"Fräsa" ny nyckel till Ducati Monster i Göteborg?

• Thread starter Thread starter FSN
  • Start date Start date

FSN

Sporthojsnörd
Gick med
10 May 2006
Hoj
Ducati Monster 696 -10
Köpte en nytt nyckelämne och traskade iväg med min enda originalnyckel till Safeteam som är en seriös låsbutik.

Något förvånande så blev det ingen ny nyckel. Fräsmaskinen kände inte igen nyckelämnet (verkar väldigt avancerat att fräsa en nyckel nu förtiden...). Det är ingen Kinesisk fulnyckel utan ett original nyckelämne för 500 spänn.

Fick svar från Ducati att det inte är helt ovanligt att det inte funkar med Ducce-nycklar men dom hade en låssmed i Skåne som löser det.

Nu har jag ingen lust att skicka nycklar så är det nån som vet nån i Göteborg eller i närområdet som löser det så hojta till.

Gäller en Monster 696 -10

Kolla inne i nilsericsson terminalen. Vet att skogubben där även kan slipa nya nycklar samt göra kopia av nycklar med chip i.
Gör även till bilar.

Enda maskinen i landet som fixar det finns i Eslöv vad jag förstått.

Det var en i Eslöv som jag fick från Ducati så det kan vara så. Men inte fan kan det vara så illa att det bara finns en maskin i landet som kopierar en ny Ducatinyckel?

Kolla inne i nilsericsson terminalen. Vet att skogubben där även kan slipa nya nycklar samt göra kopia av nycklar med chip i.
Gör även till bilar.

Inte helt bekväm med att lämna in den till en klackbar. Tror inte på det men visst, kan kolla.

Men inte fan kan det vara så illa att det bara finns en maskin i landet som kopierar en ny Ducatinyckel?
Så är det nog. Men har du nyckelkoden/-numret, så fräser dom nog efter det, och du behöver isf inte skicka med någon originalnyckel, om det är nån tröst. Nyckeln är ju ändå oanvändbar för någon annan innan du programmerat den också.

Nä..så var det med min SF. Specialnyckel som dessutom måste programmeras. Snacka med Chrisse på IT Bike ge honom maskinkod så fixar han det. Lätt som en plätt.

Du behöver bara maskinkod, du behöver inte skicka något. Du kan dock skicka nyckelämne om du redan har ett. I SThlm fanns det iaf ingen som kunde fixa den nyckeln och då har jag kollat inte hos Turken utan hos riktig erkända lås / Larm firmor.

Last edited:
Inte helt bekväm med att lämna in den till en klackbar. Tror inte på det men visst, kan kolla.

Jag har varit där och snackat med gubben. Som sagt han gör kopior av bilnycklar också med chip.
Han kan kopiera min kawasakinyckel med chip i. Och slipa en kopia. Han har en kodnyckelmaskin.
Själv handla jag nyckel och chipet på ebay. Ska ner nu i veckan o fixa den. Jag kan ju berätta sen hur det gick o vad det kosta.

Edit: skogubben fixar transpondernyckel på nilsercisson terminalen jag var själv där med min kawasakinyckel. Han läste av den i kodmaskinen för att kolla om det gick att göra kopia. Och det gick. Jag såg själv när han gjorde det här.
Men sen tyckte jag det blev dyrt 3000 kr för att beställa den nyckel med transponder så jag kolla ebay och där hitta jag rätt grejer.

Last edited:
Som sagt.. Chrisse på Italia Bike Center i Arboga är värd en signal. Kan ordna det mesta på de moderna duccarna.

Gamla nycklarna var enkla att kopiera, men de moderna med chip är svårt. Klackbaren kanske fixar fräsningen av nyckeln så du kan öppna kuts och tanklock, men inte transponderdelen för start. Det var det jag fick av min lokala iallafall..

Så här ser min nyckel ut och chip. Ej kodad än då jag inte haft tid men nu ska jag ta mig ner till götet o göra det här.

Bifogat

• DSC_0366.jpg
    DSC_0366.jpg
    234.6 KB · Visningar: 215
  • DSC_0367.jpg
    DSC_0367.jpg
    241.8 KB · Visningar: 153
Jag har varit där och snackat med gubben. Som sagt han gör kopior av bilnycklar också med chip.
Han kan kopiera min kawasakinyckel med chip i. Och slipa en kopia. Han har en kodnyckelmaskin.
Själv handla jag nyckel och chipet på ebay. Ska ner nu i veckan o fixa den. Jag kan ju berätta sen hur det gick o vad det kosta.

Edit: skogubben fixar transpondernyckel på nilsercisson terminalen jag var själv där med min kawasakinyckel. Han läste av den i kodmaskinen för att kolla om det gick att göra kopia. Och det gick. Jag såg själv när han gjorde det här.
Men sen tyckte jag det blev dyrt 3000 kr för att beställa den nyckel med transponder så jag kolla ebay och där hitta jag rätt grejer.

Det är knappast chip eller inte som gör nyckeln kopierbar. I detta fallet handlar det om en speciell fräs och Ducati är så smalt att låsfirmorna inte brytt sig om att köpa in det som behövs för dom nya ducce-nycklarna.

Sen är det nytt tändlås så bägge nycklarna måste kodas om och det gör nog enklast hos en åf. Jag har två att välja på inom ca 50km.

Nä..så var det med min SF. Specialnyckel som dessutom måste programmeras. Snacka med Chrisse på IT Bike ge honom maskinkod så fixar han det. Lätt som en plätt.

Du behöver bara maskinkod, du behöver inte skicka något. Du kan dock skicka nyckelämne om du redan har ett. I SThlm fanns det iaf ingen som kunde fixa den nyckeln och då har jag kollat inte hos Turken utan hos riktig erkända lås / Larm firmor.

Har ingen maskinkod så nyckeln måste skickas. Men det är inte helt orimligt att IT bike också skickar den vidare till Eslöv så då kan jag skicka dit nycklarna själv istället. Var runt hos ytterligare två ställen som enligt uppgift kan fräsa nycklar till alla fordon (seriösa låssmeder). Båda provade men det funkade inte. Skickar nycklarna till Eslöv på måndag. Ca 300kr kostar det exkl frakt.

Lögn! Jag fick min nyckel fräst i Landskrona. Så det finns fler som fräser nycklar så man slipper åka till Eslöv.

Ojdå... Till att börja med så skrev han "vad jag förstått" vilket öppnar för en viss osäkerhet i uttalandet så redan där är det hårt att kalla det lögn då det inte var absolut från början.

Sen var jag som sagt runt till 3st och ingen fixade mitt nyckelämne. På det första stället jag var på (Safe Team) körde pöjken i kassan själv hyper och han hade minsann kopierat nycklar till sig själv så att det funkar i Landskrona betyder inget i detta fallet....

VAD HETER STÄLLET I ESLÖV DÅ? :huvet

Sorry, visste inte att du skulle kopiera nyckel..

Lås och Larmteknik 046-27 412 22 men det verkar som om dom ingår i Great Security 0200-29 44 05.

Kan samtidigt nämna att när jag fick tillbaka nyckeln var jag var 30 minuter ifrån att lasta upp hojen på släpet i snömodden och köra 7mil enkel resa för att få dom nya nycklarna programmerade. Det visade sig vara en baggis att göra själv.

Det tog ca 5 minuter att förstå instruktionen (och då e jag ändå jävligt trög) och 2 minuter att programmera om. Inga verktyg eller sån skit bara transponderkoden behövdes.

Kan man inte få se en bild på dom här nycklarna som ska vara så speciella och kräva maskiner som knappt finns att hitta i detta land?

Ser inte så spännande ut som man vill tro. Följande ämne passar 600, 900, S2R, S4, S4R årsmodell 1994-2005. Naturligtvis kan fler låssmeder fixa den än han i Eslöv.

CCI20140305_00000.jpg

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...