Frälst - köpa annan hoj?

erik skrev:
2318366 Jo, fast om man uppskattar körtiden utifrån vanlig klocka och "känsla" blir det ofta mer timmar än vad det i verkligheten var.

Tränar man tre gånger i veckan blir det max 6 timmar effektiv körning, så mycket kör nog inte de flesta. Att timmarna rullar på för oss örebroare beror nog mycket på att vi bor granne med banan...
det är så sant. men det blir ialf en 12-15h i månaden för min del. normalt sett om det nu inte är en massa tjej dagar osv ute på banan :D

Varför är det så korta extremt mycket service på de här super(r)motard?

Känns rätt meningslöst att köra när man bara ska skruva hela tiden eller???
Varför inte ha en retard ram och hänga på en motor från te.x Afrikatwin?? :näsblod

AdamGS500 skrev:
2318544 Varför är det så korta extremt mycket service på de här super(r)motard?

Varför inte ha en retard ram och hänga på en motor från te.x Afrikatwin?? :näsblod

För att det är tävlingsmaskiner som byggs med små marginaler för att hålla nere vikt & kunna plocka ut mkt effekt.

AdamGS500 skrev:
2318544 Varför är det så korta extremt mycket service på de här super(r)motard?

För att det är tävlingshojar och inget annat.

erik skrev:
2318386 Finns nästa alltid kompetenta "hemmapulare" som kan göra jobbet billigare, men visst känns det bättre att betala när proffs gör jobbet.

känns skönt att låta dom göra de, har ju sålt massor av Husaberg + att Martin Lind jobbat där och kan verkligen Husaberg och är verkligen serviceminded åt sina kunder sånt gillar jag och de värdesätter jag och då får de gärna kosta någon tusenlapp mer, samt behöver man något så skickar dom de direkt så man har de dagen därpå de är Service de!!!

Bra, då har jag fått lite siffror på Husa. Vad går ram & vevlager på? Hur ser det ut med KTM och Honda?

Emmi skrev:
2318718 Bra, då har jag fått lite siffror på Husa. Vad går ram & vevlager på? Hur ser det ut med KTM och Honda?
lagren isig kostar inte många kr.. men om man lämnar iväg och får det bytt så har jag hört priser från 6 till 10 k
det lär nog vara samma med KTM

Emmi skrev:
2318718 Bra, då har jag fått lite siffror på Husa. Vad går ram & vevlager på? Hur ser det ut med KTM och Honda?

Minns inte priser på lagren men det är inte speciellt dyrt, däremot är kolv och foder dyrt till husaberg. På www.karlstrommotor.se kan man mha art.nummer söka reservdelar och få priser. Art.nr hittar du i sprängskisserna på husas hemsida.

:tummenupp

Ingen som vet nåt om Honda och KTMs intervaller och priser?

Emmi skrev:
2318912 :tummenupp

Ingen som vet nåt om Honda och KTMs intervaller och priser?

KTM är ganska likt husaberg, japanska racemaskiner har i princip samma intervall på olja och filter. Vad gäller kolvbyte och totalrenovering på dessa vet jag inte exakt men yamahan verkar bara gå och gå i alla fall. Boken säger väl kolvbyte efter 15 timmar på hondan men jag vet att folk kör längre, dock inte hur länge...

erik skrev:
2318889 Minns inte priser på lagren men det är inte speciellt dyrt, däremot är kolv och foder dyrt till husaberg. På www.karlstrommotor.se kan man mha art.nummer söka reservdelar och få priser. Art.nr hittar du i sprängskisserna på husas hemsida.

Kolv till Husaberg 650 kostar 1800kr foder vet jag dock inte vad det kostar

men vill man ha extra pulver i sin Husaberg kan man kolla in denna sidan

Extra Pulver Husaberg

Geronimo79 skrev:
2314308 Den har öppen luftburk, ombestyckad och har effektdämpare. Är näst intill som crf 450r crossen fast crossen har lite vassare kam tror jag.
Det är samma kam som te crossen. HM sätter på lysen å sånt tjoller bara. (å hjul då)

Jag tycker du ska åka 450. Var ett stort steg i min utveckling att gå från 650 te 450.

På min CRF har jag gjort följande:
Olja 10-15 timmar (om den inte är nyrenoverad, då är det oftare)
Oljefilter varannan gång (om den inte är nyrenoverad, då byter jag oljefilter oftare)
Kolv 40-60 timmar
Titan-Ventiler 150 timmar
Vevstake, kamkjedja samt alla lager i motorn 220 timmar
*Edit, ventiljustering gör man första 5 timmarna efter att man bytt ventiler eller har ny motor. Har man väl kört in den behöver man inte justera innan det börjar va dags att byta ventiler.

Jag tycker personligen att CRFen har rätt okay fjädring att börja åka på redan som crossmodellen, man kan åka rätt fort på den innan man behöver bygga om den. Tex så åkte jag fortare på en cross-fjädrad CRF än en FS650. (Husa med motardfjädring. Iofs var det ett år sen minst.)

Tror att YZFen kan vara ett bra val :)

blom skrev:
2319222 HM har 10 hk mindre

Om den är såld med crosskitet så följer crosspipan med, och de tio hästarna är tillbaka.

Dock så är -05 och framåt byggda på enduron vilket även innebär annan kam=mindre effekt. Men man får elstart :3freak

Jag har en VOR 501 till salu! Har inte tid med den, har inte ens kört med den på Tre!? år. För mycket att göra och andra mc. Nya däck, knappt inkörd, LV-reg.

erik skrev:
2318937 KTM är ganska likt husaberg, japanska racemaskiner har i princip samma intervall på olja och filter. Vad gäller kolvbyte och totalrenovering på dessa vet jag inte exakt men yamahan verkar bara gå och gå i alla fall. Boken säger väl kolvbyte efter 15 timmar på hondan men jag vet att folk kör längre, dock inte hur länge...

På mindre banor så är crf:en den smidigaste och bästa motarden, saknar kanske lite vrid i jämförelse med tex husa 650 men den är lättare och varvar ut mer:yoparty Min är förövrigt till salu, 70000:- för en -05 hm som gått ca 30tim inkl. trimdämpare:tummenupp

Ingen VOR och jag har inte mycket mer än vad jag får ut från KTMen (runt 60).

Ska se om jag kan provköra lite i helgen.

Emmi skrev:
2329607 Ingen VOR och jag har inte mycket mer än vad jag får ut från KTMen (runt 60).

Ska se om jag kan provköra lite i helgen.

Jag såg det att du inte var intesserad när jag läste tråden lite nogrannare :)

Men jag skulle tippa på att 660 väger ca 30 kg mer och bromsar, väghållning heller inte väger upp riktigt! Öhlins, brembo, braking etc.

Tycker du ska köpa en Husaberg 450.
Eller en Yamaha 450 men då måste du ha en 2006a med aluram.
Kommer du förbi örebro i helgen får du säkert testa johans, då komer du att bli såld. Han kommer säkert att sälja den snart oxå.
Yamman har vunnit i princip alla tester i år. Grym gaffel, motor och chassi.

När du testat johans hoj kan du ta några varv på min Husaberg 650 och då kommer du förstå att Yamman är rätt fär dig.

Lycka till Emmi!

Back