Frälst - köpa annan hoj?

Emmi

Fortfarande orange bleeder...!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Eftersom jag e tokfrälst i det här med motard och vill köra bana så har jag insett att det nog får bli att byta bort 660n. Jag behöver en lättare, mindre hoj. Det ska vara en klar motard med rätt fjädring osv, inte nån ombyggd cross/enduro.

Jag har tänkt på t.ex. Husaberg 650, KTM 525 & 560 SMR, Honda CRF 450.

Till frågorna:
- Vilka hojar är byggda motarder från början?
- Vilka har elstart (inte hjälp/varmstart)?
- Vilka är lv-reggade?
- Hur mycket problem är det med de här hojarna jämfört med min KTM 660? Vet att det är mer service, hur ofta är det ventiljustering, byte av saker osv? Hur stor är risken att det går sönder, vad har ni haft för problem?
- Vad för årsmodeller gäller på hojarna, det är -04 och framåt som är intressant. (Eller runt -04 med min ekonomi.)

Så, ge en motardfrälst lite råd nu, har kollat tidigare trådar men svårt att få nån sammanfattning!

:banana

Helt rätt! :tummenupp

Eftersom du frågar antar jag att LV-reg är ett krav?

Alla Husabergs modeller är LV reggade & detsamma gäller Husqvarna. Honda har förvisso en färdig motard som även är reggad, men det tycker jag inte håller måttet i orginal utförande. Övriga japps har inget alls färdigt från fabrik (om man inte bygger om enduro medeller dvs). KTM's rejs motarder är inte heller reggade, vill man tvunget köra orangt på både gata & bana är det att bygga om en 450/525 exc.

Husaberg 650 är nog den bästa kombinationen för gata & bana. Men, jag tror nog dom allra flesta nybörjare skulle köra bättre/lära sig fortare på en mindre hoj. Dock är inte 450 hojarna helt optimala för gata. Husqvarna 510 kan säkert vara ett bra alternativ till husan.

Nej, LV-reg är inget krav, i år har jag bara kört max 3-4 gånger på gatan. Men jag vill veta vilka som är reggade och inte.
Jag har funderat på en 650 -04, hur är en sån? Elstart, kvalitet, service?

Emmi skrev:
2314067 Nej, LV-reg är inget krav, i år har jag bara kört max 3-4 gånger på gatan. Men jag vill veta vilka som är reggade och inte.
Jag har funderat på en 650 -04, hur är en sån? Elstart, kvalitet, service?

Hade en 650 -04 förut.
Upplevde den som en riktigt rolig hoj, men med för mycket pulver för mig. Nybörjare som man är... Mest intressanta minnet av den är från när jag körde blöt rallycrossbana. Hade inte så stor koll på hojen då kändes det som. Men är du bara lite bättre än mig på att köra (vilket jag tror att du är) så är den nog kanon. Jag kör dock bättre med en mindre hoj.
Elstarten hade jag aldrig några problem med. Funkade fint även mitt i smällkalla vintern, bara det fanns kräm i batteriet.
Kvalitet vet jag inte så mycket om, men jag hade inga problem med min hoj.
Byt olja och kolla/ställ ventiler så funkar den nog fint. Själv bytte jag olja och filter var 5:e till 10:e timme, lite beroende på vad jag gjort med hojen.
Personligen skulle jag akta mig noga för att köpa en hoj som bara gått bakhjul fram och tillbaks till korvmojjen. Skulle mycket hellre köpa en som har gått mestadels bana.

Barrett skrev:
2314060 Helt rätt! :tummenupp

Eftersom du frågar antar jag att LV-reg är ett krav?

Alla Husabergs modeller är LV reggade & detsamma gäller Husqvarna. Honda har förvisso en färdig motard som även är reggad, men det tycker jag inte håller måttet i orginal utförande. Övriga japps har inget alls färdigt från fabrik (om man inte bygger om enduro medeller dvs). KTM's rejs motarder är inte heller reggade, vill man tvunget köra orangt på både gata & bana är det att bygga om en 450/525 exc.

Husaberg 650 är nog den bästa kombinationen för gata & bana. Men, jag tror nog dom allra flesta nybörjare skulle köra bättre/lära sig fortare på en mindre hoj. Dock är inte 450 hojarna helt optimala för gata. Husqvarna 510 kan säkert vara ett bra alternativ till husan.

Suzuki har en motard färdigbyggd från fabrik, DR-Z 400SM. Tyvärr är den rätt klen och mer anpassad för att gå på gata. Om det är bana som är intressant går den nog fetbort. Som en liten leksak i stan passar den dock som handen i handsken.

Finns ju div. udda märken som passar in på din beskrivning med VOR, Vertemati, Aprilia, TM etc.

Verten tycker jag är en trevligare cykel än Husan jag hade innan...
Husans motor har en snällare karaktär (dock en -02) som jag upplevde som mer förlåtande, Verten är betydligt råare, varvilligare och hetsigare i karaktären. I övrigt föredrar jag Verten på de flesta punkter, mindre å tightare chassie, bättre fjädring, trevligare ergonomi, bättre bromsar (uppgraderade iåf), bättre detaljkvalité etc.

Reservdelstillgången är ett klart plus med Husan dock, tar mer tid å pengar å få tag i delar till Verten.

Aprilian ser lockande ut i mina ögon men den går ju ej å få tag i begagnad än så priserna ligger onekligen högre.

Har en Honda crf 450 hm -05 som är gatreggad och gått 34 tim bara. Den har öppen luftburk, ombestyckad och har effektdämpare. Är näst intill som crf 450r crossen fast crossen har lite vassare kam tror jag. Kan dock säga att den har mkt bra effekt och storleken/smidigheten tror jag inte att någon annan motard slår. Min är för övrigt till salu (finns på blocket och här) och den har inte gått varken skog eller bana, är lugnt körd och välservad! Hondan har ju enligt mig en snyggare och "modernare" design än tex husan och ktm:en :D

Mr Mac skrev:
2314171 Suzuki har en motard färdigbyggd från fabrik, DR-Z 400SM. Tyvärr är den rätt klen och mer anpassad för att gå på gata. Om det är bana som är intressant går den nog fetbort. Som en liten leksak i stan passar den dock som handen i handsken.

Hell no, ingen DRZ. Sa ju att jag ville ha en banmotard! Annars hade jag hellre haft kvar 660n än att köpa en Sukka.

Angående de mer udda märkena så har jag inte lust att bli stående hela sommaren i väntan på reservdelar om något går sönder och så är fallet med VOR och Aprilia har jag förstått. E skeptisk mot de mindre märkena pga det.

Aprilia faller utanför ditt prisintervall eftersom de bara finns som nya men annars är det ingen fara med det angående delar, kan inte importören (jag fick på 3 dagar förra veckan) fixa det så finns det andra vägar. Lite lurigare med VOR och Vertemati som båda gått i konkurs.

CRF HM som nämns ovan, även om den säljs som motard så har den varken riktig fjädring eller bromsar=bygga om.

Så ditt hopp står nog till KTM och Husaberg om du inte kan hitta en hoj som någon tävlingsförare säljer.

Ja då återstår bara Husqvarna SMR 450/510, lika bra som en KTM 525, bättre vågar jag inte skriva för då får man väll stryk, :3freak

BYAKIN skrev:
2315832 Ja då återstår bara Husqvarna SMR 450/510, lika bra som en KTM 525, bättre vågar jag inte skriva för då får man väll stryk, :3freak
Lika bra som KTM,då är dom i alla fall sämre än Husaberg då :rofl :rofl :tummenupp :blah :blah :1pajas

Vertemati är uppe och snurrar igen, däremot är VOR fortfarande nere.
Sedan är ju inget av dem stora företag så att verksamheten är ju alltid relativt jämfört med KTM mfl ;)

RookieSM skrev:
Lite lurigare med VOR och Vertemati som båda gått i konkurs.

Vad är det för serviceintervaller (och circapriser) på de olika hojarna? Ventiljustering, kolvbyte, totalrenovering?

Jag kan inte göra så mycket själv, kan förvisso lära mig, men måste ha nån att lära mig av.

enligt boken så är det väl ram/vevlager byte vid 100H på husan. skulle tro att det är samma på KTM. men 100H låter mycket. vet iofs dom som gått både mer och dom som gått betydligt färre timmar. sen är det ju olja osv runt 5h, ventiler brukar jag ställa efter 10h

Emmi skrev:
2318307 Vad är det för serviceintervaller (och circapriser) på de olika hojarna? Ventiljustering, kolvbyte, totalrenovering?

Jag kan inte göra så mycket själv, kan förvisso lära mig, men måste ha nån att lära mig av.

Kolla på husaberg.se, där går det att hitta manualer med detaljerade serviceintervaller för de olika modellerna. Räkna med olja 5 timmar, filter 10 och ventiler vid 15-20 timmar så är du inte helt fel ute. Renovering kan bli allt från 50-150 timmar beroende på hur du kör och om turen är på din sida eller inte...

Det låter ganska mycket, men om man kör med timräknare så man vet att timmarna blir exakt räknade inser man att timmarna inte rullar på så fort som man tror.

blom skrev:
2318358 själv skulle jag vilja säga att timmarna rullar på jäkligt fort :död

Jo, fast om man uppskattar körtiden utifrån vanlig klocka och "känsla" blir det ofta mer timmar än vad det i verkligheten var.

Tränar man tre gånger i veckan blir det max 6 timmar effektiv körning, så mycket kör nog inte de flesta. Att timmarna rullar på för oss örebroare beror nog mycket på att vi bor granne med banan...

erik skrev:
2318352 Kolla på husaberg.se, där går det att hitta manualer med detaljerade serviceintervaller för de olika modellerna. Räkna med olja 5 timmar, filter 10 och ventiler vid 15-20 timmar så är du inte helt fel ute. Renovering kan bli allt från 50-150 timmar beroende på hur du kör och om turen är på din sida eller inte...

Det låter ganska mycket, men om man kör med timräknare så man vet att timmarna blir exakt räknade inser man att timmarna inte rullar på så fort som man tror.

Helrenovering går på c:a 10000, men kan ju kanske variera lite beroende på slitatage.

Keva i hässleholm dom är grymt duktiga

Last edited:
Husaberg 650 skrev:
2318368 Helrenovering går på c:a 10000, men kan ju kanske variera lite beroende på slitatage.

Keva i hässleholm dom är grymt duktiga

Finns nästa alltid kompetenta "hemmapulare" som kan göra jobbet billigare, men visst känns det bättre att betala när proffs gör jobbet.

Back