FRÅGA: Ni som tävlar.

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Vad anser ni om att Ducati nu går ut och begär regeländringar i SBK pga
att de anser sig inte hänga med, trots bra placering och toppfart på Checas Ducati i Assen senast.
Under många år har ju Ducati enl min åsikt haft fördel av reglementet, suzuki 750, R7 osv.. , de trimmade ju skiten ur dessa hojar och hängde inte med ändå, vilket resulterat i mängder av mästerskap för Ducati.

De har ju givetvis haft duktiga förare också men ändå. Är det inte ganska så rättvist just nu, något högre toppfart på 1000cc, men utmärkt vrid och driv på Ducatin. På kurviga banor Ducati, raka 1000cc.

Någon som tävlar som har någon åsikt?:fakta

Jag visst inte att Ducati begärt förändringar (igen). Vad är det de vill ändra på?

Tror inte heller deras maskiner är sämre än snittet, dock är deras förarmatrial kanske inte det starkaste just nu.

...nja, det är nog mer att de inte hittar rätt just nu. Det är ju inte så att det är enbart förarmaterialet som falerar så enormt på så kort tid.

Det är nog förändringar som inte lirar helt enkelt, fabriksmaskinerna kör ju garanterat med något fräsigt privatåkarna inte får ta del av, och det lirar helt enkelt inte (eller så var Tardozzi så viktig för att det skulle fungera).

Faktum är att Haga & Fabrizio flera gånger var med längst upp bland toppfartsnoteringarna förra året, så moset är det inge fel på. Kollar man statistiken från i år så visar den att Biaggi är vidrigt snabb, men alla andra toppförare har samma fart +/- 3km/h ungefär.

Jag tror att Ducati är ledsna för att dom inte får vara överlägsna längre. Checa och Byrne bevisar gång på gång att det inte är något fel på hojen i sig utan att det är teamet (Xerox Ducati) som är problemet.

Rätta till felet istället för att gnälla säger jag.

/ Jens

Nog för att jag är partiskt i detta så tycker jag att det funkar bra nu..... visst skippa extravikten, så dom kan hyra lite feta piloter...... men för guds skull inte strypningen... då trimmar bara ducati skiten ur maskin och blir för överlägsna:tummenupp

Som sagt intressant att de klagar när de i över en lång period var helt överlägsna och det var en ren Ducati-cup.

De borde förklara oxå mer om varför de är så långsamma nu och peka på en specifik orsak. Jag tror orsaken faktiskt snarare ligger mycket i förarna oxå, men något måste ju även orsaka att de just ligger o kämpar så långt ner.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien