Fotokurvan bulten. Förbannade jävla idioti....

Status
Ej öppen för fler svar.
Det är inte bulten som är problemet, eller fotograferna heller för den delen. Är man så dum att man manglar på bara för att det står en fotograf på plats sätter man bara Darwins teorier på prov.

Att tro att diverse hinder på bulten skulle lösa några problem är väldigt kortsiktigt. Den enda effekten är att problemet flyttar och att konversationen återuppstår när någon gjort samma sak på en annan väg.

Det är väl, antar jag, i botten en fråga om inställning. Personligen gillar jag att köra fort, men ser alltid till att respektera omgivningen. Jag håller igen vid lägre hastighetszoner, vid bebyggelse, fotgängare, stall eller dylikt. När jag kör mer inspirerat håller jag mig på min sida om jag inte ser genom kurvan. Vissa av de jag kört med gör det emellertid inte. Det enda jag kan göra är att påpeka att det kanske vore bättre att inte chansa så mycket eftersom oddsen säger att du förlorar förr eller senare.

Personligen tycker jag att folk får köra i vilket tempo de vill, det är upp till var och en, inte till mig, att diktera hastighet. Däremot respekterar jag inte att de låter det gå ut över andra.

Slutligen gillar nog de flesta att köra bana, men situationen är som den är i Stockholm och det är en (ändlös) diskussion som lär pågå i all överskådlig framtid.
 
Nu är det väll ändå så att det är inte riktigt de som fotar som är problemet.
Har man inte tillräckligt vett i skallen att köra med lite marginal å vett så kanske man inte har ute på vägen att göra överhuvudtaget?

Visst är det så att det oavsett omständigheterna är föraren som ansvarar för hur fordonet framförs. Det ansvaret kan ingen elle ringet ta ifrån föraren!

MEN om jag nu som både fotograf/mc-förare/bilist VET att jag RISKERAR trigga någon/några att fatta ett dåligt beslut är det då inte vanligt vett o ettikett att då skippa stå där och plåta och i stället plåta på banåkningar/tävlingar om jag nu vill ha fräcka bilder med knäskrap!

Jag fråntar inte ansvaret från motorcyklister som kör som vettvillingar bara för en/flera bilder men jag lägger härmed ett visst ansvar även på fotograferna som de fakto har ett val. Åka dit ställa sig plåta/riskera trigga en olycka eller inte!

Hade olycksantalet varit lika högt utan fotografer?

Frågan är öppen och varken kan eller måste besvaras men det torde ligga något i statistiken där det tydligen tycks vara en överrepresentation i olyckor där fotograferna väljer att stå!

Mvh!
// Niklas
 
Visst är det så att det oavsett omständigheterna är föraren som ansvarar för hur fordonet framförs. Det ansvaret kan ingen elle ringet ta ifrån föraren!

MEN om jag nu som både fotograf/mc-förare/bilist VET att jag RISKERAR trigga någon/några att fatta ett dåligt beslut är det då inte vanligt vett o ettikett att då skippa stå där och plåta och i stället plåta på banåkningar/tävlingar om jag nu vill ha fräcka bilder med knäskrap!

Jag fråntar inte ansvaret från motorcyklister som kör som vettvillingar bara för en/flera bilder men jag lägger härmed ett visst ansvar även på fotograferna som de fakto har ett val. Åka dit ställa sig plåta/riskera trigga en olycka eller inte!

Hade olycksantalet varit lika högt utan fotografer?

Frågan är öppen och varken kan eller måste besvaras men det torde ligga något i statistiken där det tydligen tycks vara en överrepresentation i olyckor där fotograferna väljer att stå!

Mvh!
// Niklas

Med all respekt, om den formen av logik användes universellt, hade inte motorcyklar tillåtits överhuvudtaget.
 
Jag vet inte om dubbelmoralen blir så mycket tydligare här på Sporthoj? :D

bulten08_41.jpg

zvwqjt.jpg
 
Hur är det med poliser och sådant där uppe?
Hjälper det något om man ställer ut ett par st sådana där för syns skull?
 
MEN om jag nu som både fotograf/mc-förare/bilist VET att jag RISKERAR trigga någon/några att fatta ett dåligt beslut är det då inte vanligt vett o ettikett att då skippa stå där och plåta och i stället plåta på banåkningar/tävlingar om jag nu vill ha fräcka bilder med knäskrap!

Mvh!
// Niklas

Känns lite som att det inte riktigt gott framm att 4 utav dessa 6 olyckor var i andra kurvor än den beryktade kurvan, 6 olyckor totalt på en sträcka under en dag är en katastrof.
 
Håller med Ezzo till 100%


Kan inte vara långt kvar tills det sitter en sån här skylt på den "slingan" och det är ingen annans fel än motorcyklisterna själva.

/J
 

Bifogat

  • C5-1.jpg
    C5-1.jpg
    9.1 KB · Visningar: 1,551
skippa stå där och plåta och i stället plåta på banåkningar/tävlingar om jag nu vill ha fräcka bilder med knäskrap!


Mvh!
// Niklas

Jag fotar inte för att få ett ballt knäskrap. Jag fotar för att jag gillar att fotgrafera.... och jag gillar hojjar. Alltså fota hojjar.... plåtar kråmslädar, sporthojjar, touringmaskiner, fyrhjulingar och t.o.m bilar. Har aldrig bett nån att köra som en galning, utan tvärtom pratat med folk som stannat för ett snack att det blir jäkligt mycket snyggare och bättre bilder om dom inte kör så jäkla fort.
 
Visst är det lustigt, alla andra trådar om bulten så ska bilister slaktas, vägen är fri, inget får stoppa oss.
Men nu när en tråd startas om hur hojåkare beter sig på bulten så är alla med på samma sida.

Ja, moralens högborg, sporthoj. Varför är man förvånad?

Nu vet jag inte vilka som skrivit i andra trådar och om dom håller sig borta från den här tråden, o jag bryr mig inte heller faktiskt, bara tonen i trådarna som bli r så enormt olika så det är skrattretande.
 
Jag vet inte om dubbelmoralen blir så mycket tydligare här på Sporthoj? :D

hahaha :rofl

Vad har Ts att säga till sitt försvar? "Det var inte jag, MR hamrén ville provköra"

Dubbelmoral visar väl alla nån gång.. Men man ska nog inte kasta spjut i radhus.

Mina 500 spänn.
 
Jag kan bara hålla med trådskaparen:tummenupp
Vill man ha SNYGGA knäskraps bilder så har vi mycket bra och fina
banor att köra på.:yoparty
Och det bästa är att man inte riskerar att hamna i fronten på nån bil.
 
Nu har jag aldrig varit där och vet inte var det är men tycker mig känna igen kurvan från andra foton. Är inte denna kurvan helt öppen med fri sikt runt hela? Bara en liten notering till TS försvar, viss skilnad att möta MC i en halvskymd sväng på sin egen sida och köra fort i en sväng med fri sikt åt bägge håll. (med reservation mot att kurvan inte är den jag nu tänker på)

Det pratades inte om att köra med knäskrap utan över sin förmåga och köra rent farligt. Det verkar inte dessa 2 bilder direkt visa att Ezzo gör, tycker inte hans post kontra dessa bilder tyder på någon dubbelmoral alls men det kanske bara är jag.

Jag vet inte om dubbelmoralen blir så mycket tydligare här på Sporthoj? :D

bulten08_41.jpg

zvwqjt.jpg
 
Tyvärr är det och kommer fortsätta vara så att folk kör över sin förmåga.

Jag har vart en av de "idioterna" som pressat framför kamerorna för att få med mitt knäskrap. Dock inte över min förmåga. Över vägens förmåga helt klart!

Var på väg att smälla med en bil idag som låg i vänster körfält i en vänstersväng för o köra om en cyklist... Tyvärr kommer vi fortsätta ha olyckor och folk kommer att försvinna från oss...

Kör med insidan skallen!!

Bra skrivet och bra att det uppmärksammas lite nu och då :)

Haha, du låg ju o bomba fram o tillbaka som en vettvilling....jag har bildebevis. ;):banana
 
Jag är inte dum. Förstod att de där bilderna skulle dyka upp.

Försvar. Det har jag inget hållbart i era ögon.
Men kolla då på bilderna. Jag lånar inte hela mötande körfält.
Hastigheten är inte hög, ca 100 knutar... Det ser ut att gå betydligt fortare än det gör.
Samt så är bilderna tagna i mitt apex. Dvs där jag ligger ner som mest.

Vilket säkerligen fotograferna kan intyga.

Jag behöver dessutom inte ta i för fulla muggar för att uppnå det där...

Har du någonsin mött någon som har sitt apex inne vid vänster vägkant... Jag har... Det är en jävla skillnad. Allra helst när personen kommer i 35-45m/s
 
Last edited:
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top