Foten på fotbromsen?

Konstigt, skolans motorcykel Honda XR 125 och min egna är fyrtakt och körskoleläraren sa inget sådant, utan bara att jag ska påbörja inbromsning med att dra in kopplingen vad kag minns. Men han kan ju ha menat bara när jag bromsar till stop som du sa.. men det blir ju lite så att jag drar in kopplingen även då eftersom oftast är en sådan inbromsning (inte till stop) för att göra en sväng och då ska väll kopplingen vara inne iallafall när man svänger..

Varför hålla in kopplingen när du kan motorbromsa :tummenupp

efter att ha läst en del av inläggen så undrar man varför hojar har bakbroms överhuvudtaget:va

Det är en bra fråga, om man inte använder bakbromsen, varför inte plocka bort den istället? borde ju minska vikten en del sedan minimerar man då risken att "råka" bromsa med bakbromsen och på så sätt undviker man sladd :tummenupp

Förövrigt om bakbromsen är så hemsk och farlig, varför har då moto gp-hojarna fortfarande bakbroms? dom om någon bör ju då insett hur "farlig" en bakbroms är och genast plocka bort den :va

Motogpförare använder bakbromsen för att initiera en "slide" i ingången av en kurva för att få bättre riktning på hojen. :fakta

Ungefär som grusåkare, fast på asfalt :gnissla

Tror inte det är många av oss som behärskar den tekniken.
Innan ni gör det, låt bli bakbromsen på era sporthojar :ajjabajja

Jag har nästan aldrig använt bakbromsen på min hoj...
Gjorde det de få gångerna man var tvungen på körskolan (första gången bromsning från 70 låste jag den säkert fem sex meter... Hehe). Använde den inte ens på uppkörningen. Hade dock foten där och mer eller mindre låtsades att använda den.

Den enda gången ajg använder den är när jag sk krypköra o svänga samtidigt där det är lite trångt.
annars aldrig...

Försök att använda bakbromsen så lite som möjligt, helt inte alls. Använder man bakbromsen på fel sätt doserar man vikten på hojen fle vilket ökar risken för däckssläpp. Extra viktigt på bana! Men det är klar, åker du när det regnar eller av någon anledning känner att underlaget är halt så är det bara att trycka på !!

Personligen försöker jag använda båda bromsarna så mycket som möjligt. Har du för vana att använda bakbromsen i läget precis innan den låser och övar på hårda inbromsningar så sitter det i då man måste bromsa hårt utan att tänka, i varje fall för min del. (Även om jag har en förmåga att få en liten låsning vid maxbromsning).

Edit: Blev f.ö. lärd att alltid dra in kopplingen och bromsen samtidigt vid hårdare inbromsning, för att inte riskera att råka svänga om det skulle uppstå en situation som kräver snabb max-bromsning. Det är tydligen inte helt ovanligt att folk drar in någon av handtagen först och vrider styret, vilket inte är någon riktig höjdare.

Last edited:
Den absolut bästa bromsberedskapen du kan ha är din kroppshållning och hur du sitter på din Sporthoj. (och att alltid ha en eller ett par fingrar på bromsen)
Om du sitter ända framme vid tanken kommer viktfördelningen vara ofördelaktig vid en akut situation. Alltid sitta en liten bit från tanken (ca en knytnäve mellan dig och tank generellt)
Alltid ha beredskap med knäna. Om du glider fram samtidigt som du bromsar hårt kommer din bromssträcka att öka pga viktfördelningen skjuts framåt.
Jag är en stor förordare av stompgrips, tycker det är en helt suverän uppfinning. Det gör att du har ett riktigt bra grepp med knäna/benen om tanken när du bromsar hårt och kroppen stannar på rätt ställe fördelningsmässigt.
Du kommer inte heller att trycka med händerna mot styret lika hårt om du har ett bra fäste i tanken.
Sedan om du bromsar med bakbroms eller motorbroms är nog en väldigt stor smaksak men varför körskolan lär ut en teknik är främst att dom lär ut grunderna och dom lär inte ut specifikt sporthojskörning. Bakbroms är olika, mer eller mindre effektiv beroende på hjulbas och gaffelvinkel på en hoj, HD eller en RC8, man måste bruka bromsen olika. Den % fördelning av broms man lär sig är rätt om man ser generellt men "mindre rätt" om du bara tittar på sporthoj, du kan inte använda så mycket bakbroms på extremhojar men det är bra på mer touring hojar....

Last edited:
Ligger man och marschar så har jag inte foten där alls. Kör blandat men inte särskilt aktivt, samma. Vid aktiv körning har jag tåspetsen emot ytterdelen på pinnen så bromsen inte ligger an men gör att jag kan använda den blixtsnabbt om jag behöver.

Vid slangning bör du ha foten på bromsen som en säkerhetsgrej även om jag själv slarvar när det kommer till det.

EDIT:
Vid stadskörning kan den vara bra att ha.

Kanske en dum fråga men får man kortare bromssträcka om man går upp på framhjulet eller blir det bara att man inte kan bromsa lika hårt då man riskerar att slå över?

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra