Foten på fotbromsen?

1. Nej det är helt OK (men lämpligheten varierar såklart beroende på omständigheter, vilket många här kommer att påpeka)
2. Dra in kopplingen, lägga fotbroms och sedan använda handbromsen? Du hinner köra in i det du vill bromsa för på det sättet. Använd bromsarna, punkt!
Ta med dig både kopplingshandtaget och bromshandtaget in på samma gång, det blir enklare så och dessutom kommer du att stanna ganska omgående. Detta oavsett typ av hoj. i 90 km/h kommer man ganska långt på den sekund det tar att göra allt det andra, tid som man kan använda till att bromsa effektivt istället.
3. Bromsverkan skiljer sig bak och fram beroende på hoj, en custom har generellt mer bromsverkan på bakhjulet än en sporthoj eftersom den inte ställer sig på näsan på samma sätt. Bäst bromsverkan har du dock ALLTID fram på en mc, och mest nytta gör den i början av bromsningen.

Nej, om inte foten naturligt hamnar ovanför bromspedalen när du sitter på hojen ska du inte ha foten där. Att ha bromsberedskap där gör inte samma nytta som en bil alltså utan är i stort sett bortkastad möda i allt utom låg fart (typ 30 km/h och lägre). Använd den uppmärksamheten till att ha bromsberedskap på handbromsen istället.

Okej, men går det bra att göra som jag sa vid en vanlig inbromsning, dvs inte nödbromsning? Eller blir det fel även där? Spelar väll mindre roll antar jag, men alltså ger jag fan i fotbromsen vid nödbromsning, eller som mest lägger jag lite tyngd på den bara (om man fixar detta i paniken) även om hojen varken är modern eller sportig?
 
Okej, men går det bra att göra som jag sa vid en vanlig inbromsning, dvs inte nödbromsning? Eller blir det fel även där? Spelar väll mindre roll antar jag, men alltså ger jag fan i fotbromsen vid nödbromsning, eller som mest lägger jag lite tyngd på den bara (om man fixar detta i paniken) även om hojen varken är modern eller sportig?

Du får bromsa som det känns bäst för dig, smartast är nog dock att ha inne vanan
att använda både fram och bakbroms samtidigt,

Tänk även på det när du kör fyrtakt sen att du inte drar in kopplingen när du bromsar in,
bara vid nedväxling och när du ska stanna helt.

(Det går ju, men det är helt onödigt och bidrar bara till en ojämnare körning)
 
Öööh. Har inte den där hojen kombibromsar, dvs när du bromsar frambromsen så tar bakbromsen också lagom mycket? Bromsar du med fotbromsen bromsar den däremot bara bak. Så är det på min iaf....

Jag har hört från folk i branschen att en hoj utrustad med kombibromsar faktiskt bromsar bäst om man låter hojen sköta fördelningen mellan bak-/framfroms, varför man egentligen borde ge tusan i fotbromsen helt och hållet. Förutom på grus då.

Men visst. Foten är ju alltid där ändå av gammal vana.


Nej, den har inte kombibromsar. Hederliga sepererade stålomspunna Brembobromsar. Hade dock kombi på min förra VFR så jag vet vad du menar.

Övar man bromsning med både fram och bak tillräckligt mycket så sitter det där även i en paniksituation. Övar man då också att bromsa till med bakbromsen först så kommer även det att sitta där.
Med ABS så slipper man risken för lås.
 
Jag brukar enbart använda den när jag skjutsar, gäller dock att man är vaken... låser sig relativt lätt då också.

Under dom första månaderna när jag tog kort -01 hände ett par incidenter både med och utan passagerare som fick mig att låta bli den ett bra tag.
Primalbromsa med bakbromsen i paniksituationer (läs: ställa sig på den) som resulterade i bakkas som skulle få Rossi att likna en nybörjare. :yoparty

I mitt fall var det dock enbart tur som redde upp situationerna...

Tycker att nybörjare ska låta den vara helt i början av sin "karriär" så att det man får inpräntat från körskolan att köra med 70/30 (har för mig att det var så) blir bortsuddat...
 
Skitfränt att låsa upp bakhjulet!!!! Hojjen dansar från sida till sida och det ryker och luktar!!!! :yoparty
 
Exakt vart du har foten är egentligen inte det mest viktiga. Du ska ha foten så att du sitter bekvämt och stabilt. Uppstår situationer där du känner att det finns en risk att en hård bromsning kan behövas så slår man av på takten och lägger upp foten så att man har den ovanför bromspedalen.
Det är i alla fall så jag gör. Om du inte kan sitta avslappnat med foten ovanför bromspedalen så ha foten så att det känns bekvämt istället.

Huruvida man skall använda fotbromsen eller inte är en fråga med lika många svar som det finns förare tror jag.
På många sporthojar så har man ingen tyngd på bakdäcket alls vid en hård inbromsning, på dom flesta customhojar så har man tyngd på bakdäcket. Sedan finns alla hojar däremellan.
Min egen hoj lyfter bakdäcket om jag klämmer åt frambromsen med varma däck så bakbromsen gör ingen egentlig nytta vid en panikbromsning.
Dock använder jag den vid medelhårda bromsningar eftersom det gör att hojen sätter sig lite och framgaffeln inte komprimeras lika drastiskt. Sen känns det som att det stabiliserar hojen lite när inte all bromsverkan hamnar på framhjulet.

Öööh. Har inte den där hojen kombibromsar, dvs när du bromsar frambromsen så tar bakbromsen också lagom mycket? Bromsar du med fotbromsen bromsar den däremot bara bak. Så är det på min iaf....

Jag har hört från folk i branschen att en hoj utrustad med kombibromsar faktiskt bromsar bäst om man låter hojen sköta fördelningen mellan bak-/framfroms, varför man egentligen borde ge tusan i fotbromsen helt och hållet. Förutom på grus då.

Men visst. Foten är ju alltid där ändå av gammal vana.

Jag har fattat det som att dom flesta system med kombibromsar inte använder båda bromsarna fullt ut om man bara klämmer på handtaget eller kliver på fotbromsen utan bara lägger på viss bromsverkan. Med andra ord får man fortfarande en bättre inbromsning om man själv lägger på tryck på båda bromsarna (Om man nu inte har en hoj som genast lyfter bakhjulet vill säga).

Men jag kan ha fel. Jag har bara fått den informationen från tidningar och internet.
 
Last edited:
varför använder folk så lite fotbroms? jag använder nästan jämt båda.. lätt tryck vanligtvis men vid hårdare stämplar jag gärnet,, om bakhjulet låser sig lite gör väl inget. nu menar jag rakt fram alltså,, i kurva alltid försiktigare. :va
 
Kör foten lite till höger om fotbromsen, eller bakom.
Min ligger dessutom så högt upp att skulle jag köra med tårna på den skulle det nog bli smygbromsningar rätt ofta...
 
Du får bromsa som det känns bäst för dig, smartast är nog dock att ha inne vanan
att använda både fram och bakbroms samtidigt,

Tänk även på det när du kör fyrtakt sen att du inte drar in kopplingen när du bromsar in,
bara vid nedväxling och när du ska stanna helt.

(Det går ju, men det är helt onödigt och bidrar bara till en ojämnare körning)

Konstigt, skolans motorcykel Honda XR 125 och min egna är fyrtakt och körskoleläraren sa inget sådant, utan bara att jag ska påbörja inbromsning med att dra in kopplingen vad kag minns. Men han kan ju ha menat bara när jag bromsar till stop som du sa.. men det blir ju lite så att jag drar in kopplingen även då eftersom oftast är en sådan inbromsning (inte till stop) för att göra en sväng och då ska väll kopplingen vara inne iallafall när man svänger.. hm, det är ju lite svårt att veta allting när inte läraren går in på så mycket detalj. Men jag ska nog i fortsättningen ha foten av från pedalen och flytta vid bromsning därför jag tror jag smygbromsar eftersom den tar i fotens viloläge så då måste jag tänka på att hålla foten uppe, och jag tror att det var anledningen till att några högersvängar blev dåliga (satte ner foten av reflex) för att jag möjligen kom åt fotbromsen i högersvängen så att den tappa fart eller något, och sen ska jag även tänka på att dra in handbroms och fotbroms samtidigt istället för foten först som jag tidigare gjort, men blir inte hojen mindre stabil då eftersom man bromsar på båda hjulen?
 
Last edited:
Ut och öva i olika farter. Börja lungt och lär känna dina bromsar, sen när du vet hur mkt de tar så kan du börja göra kraftigare bromsövningar. Man kan inte läsa sig till exakt hur man ska göra, utan det är något man måste öva sig fram till. Se till att inte det är några bilar bakom bara.

Men du ska inte frikoppla när du svänger såvidare du inte växlar samtidigt.
 
Fotbroms??:confused: ?? Vad har man den till? Det är väl när man är på väg att styra av eller nåt??? Som gammal zweitakter så använder jag inte fotbroms alls.... tror det var 1989 ellernåt sånt som jag använde den senast. Brukar få bassning på besiktningen om att bakbromsen kärvar :D
 
Fotbromsen ÄR bra att använda från höga farter men verkan avtar när farten går ner och samtidigt vill de flesta sporthojar resa upp bakhjulet i luften men det brukar inträffa i farter från "typ" 110 och nedåt.

När man kör ett så oskyddat fordon som MC så SKALL man behärska fram och bakbromsarna till så nära fulländning som möjligt och bromsövningar är något man bör göra med jämna intervall om man inte kör bana. När jag utbildar mot MC-KK är jag väldigt krävande på just bromshantering och vill se eleverna låsa framhjulet i 50, 70 och 90 och reda upp det samt även bromsa upp hojen på framhjulet kontrollerat. Jag brukar säga att eleverna skall vara bromsspecialister i 1:a hand, kurvfantomer i andra och bakhjulskung kommer lång långt ner på listan och sådant får de lära sig själva men bromsa och svänga skall man kunna och träna på kontinuerligt.
 
Konstigt, skolans motorcykel Honda XR 125 och min egna är fyrtakt och körskoleläraren sa inget sådant, utan bara att jag ska påbörja inbromsning med att dra in kopplingen vad kag minns. Men han kan ju ha menat bara när jag bromsar till stop som du sa.. men det blir ju lite så att jag drar in kopplingen även då eftersom oftast är en sådan inbromsning (inte till stop) för att göra en sväng och då ska väll kopplingen vara inne iallafall när man svänger.. hm, det är ju lite svårt att veta allting när inte läraren går in på så mycket detalj. Men jag ska nog i fortsättningen ha foten av från pedalen och flytta vid bromsning därför jag tror jag smygbromsar eftersom den tar i fotens viloläge så då måste jag tänka på att hålla foten uppe, och jag tror att det var anledningen till att några högersvängar blev dåliga (satte ner foten av reflex) för att jag möjligen kom åt fotbromsen i högersvängen så att den tappa fart eller något, och sen ska jag även tänka på att dra in handbroms och fotbroms samtidigt istället för foten först som jag tidigare gjort, men blir inte hojen mindre stabil då eftersom man bromsar på båda hjulen?

NEJ NEJ NEJ! Du ska absolut inte ha inne kopplingen när du svänger, du får ju ingen balans

för att få mest flyt i körandet så kör du så:

Svängar: In med koppling, växla ner, ut med koppling, sväng med grundgas

Inbromsning: In med koppling, växla ner samtidigt
som du håller inne bromsarna, ut med koppling, motorbromsa,
in med koppling, växla ner, ut med koppling, motorbromsa,
in med koppling och stanna helt.


Så som du skriver, inte för att klaga på dig, det är din lärare som är dålig,
men du kör som en moppefjortis :confused:
 
Fotbromsen ÄR bra att använda från höga farter men verkan avtar när farten går ner och samtidigt vill de flesta sporthojar resa upp bakhjulet i luften men det brukar inträffa i farter från "typ" 110 och nedåt.

När man kör ett så oskyddat fordon som MC så SKALL man behärska fram och bakbromsarna till så nära fulländning som möjligt och bromsövningar är något man bör göra med jämna intervall om man inte kör bana. När jag utbildar mot MC-KK är jag väldigt krävande på just bromshantering och vill se eleverna låsa framhjulet i 50, 70 och 90 och reda upp det samt även bromsa upp hojen på framhjulet kontrollerat. Jag brukar säga att eleverna skall vara bromsspecialister i 1:a hand, kurvfantomer i andra och bakhjulskung kommer lång långt ner på listan och sådant får de lära sig själva men bromsa och svänga skall man kunna och träna på kontinuerligt.

Fast man missar inte mycket bromsverkan om man hoppar över bakbromsen. Kör man bana och ska bromsa och missar 2:an och får i friläget istället så märker man en liten skillnad. Men ska man bromsa i en panik situation så är det inte om man kan bromsa med bakbromsen som gör att man överlever eller inte. Har man brottom att få stopp så vill jag påstå att bakbromsen gör mer ont än gott.
 
Har inte orkat läsa tråden så here goes

Jag har lärt mig att man ska använda bakbromsen för att flytta fram tyngdpunkten så att man får bättre grepp fram
Vid vissa tillfällen har jag kört utan bakbroms, har hänt att jag fått en mindre låsning fram för att jag inte använt bak

Har jag fel så får någon förklara för mig hur jag låste fram just då men inte annars

1 jag förklarar som en kråka ungefär
2 jag förklarar sämre när jag är trött :tungan
 
Med risk för att repetera vad andra har skrivit.

Lägg inte för mycket tankar kring bakbromsen, ett skäl till att lägga på lite broms bak är för att stabilisera hojen.

Men detta löses minst lika bra med motorbroms och har man slirkoppling blir det ännu enklare:yoparty

Och en sak till, koppling ska bara användas vid växelbyte (i bästa fall), start och när hojen står still.

Va fan, det viktigaste i en kurva är att ha grundgas för att flytta tyngdpunkten bakåt samt kompensera den mindre rulldiametern som blir vid nedlägg och skapar en bromsande effekt.

/Magnus
 
Använder ALDRIG fotbromsen(har ju en Aprilia så den fungerar ju ändå aldrig) möjligen saknar jag den när jag står stilla i en uppförsbacke eller i krypfart på en parkeringsplats för att den tar lite mjukare i det läget, vid aktiv körning har bakhjulet ändå så lite kontakt med asfalten vid inbromsning så bakbroms ställer bara till det tycker jag..men det är ju jag det.. iofs med passagerare o packning då det blir mer tyngd bak kan det ju ge lite extra bromsverkan, mitt råd är annars att ge fan i att pilla på den om du inte vet vad du gör..
 
varför använder folk så lite fotbroms? jag använder nästan jämt båda.. lätt tryck vanligtvis men vid hårdare stämplar jag gärnet,, om bakhjulet låser sig lite gör väl inget. nu menar jag rakt fram alltså,, i kurva alltid försiktigare. :va

Håller med dig helt o hållet.....
jag använder alltid fotbromsen..... för det går o styra hojjen när du bromsar vilket jag tycker e viktigt som skolan alltid sa börja med fotbroms sedan handbroms in med kopplingen släpp bakbromsen...

fotbromsen / bakbromsen e guld värd....
lär dig använda det....
sporthoj min körstil håller trampdynorna på pedlarena / fotpinnarna...
i skymda kurvor eller områden med högre risk för jag ner foten o har beredskap...
bättre att kunna bromsa o styra undan en att ta i med handbromsen o köra rakt fram i kurvorna....

men som sagt det e bara hur jag kör.....
jag e ingen expert men alla andra på sporthoj verkar ju vara det.... :tummenupp
 
NEJ NEJ NEJ! Du ska absolut inte ha inne kopplingen när du svänger, du får ju ingen balans

för att få mest flyt i körandet så kör du så:

Svängar: In med koppling, växla ner, ut med koppling, sväng med grundgas

Inbromsning: In med koppling, växla ner samtidigt
som du håller inne bromsarna, ut med koppling, motorbromsa,
in med koppling, växla ner, ut med koppling, motorbromsa,
in med koppling och stanna helt.


Så som du skriver, inte för att klaga på dig, det är din lärare som är dålig,
men du kör som en moppefjortis :confused:

Kört motorcykel 4 gånger, varav två privat på parkering, ingen erfarenhet av moppe. En sak bara, jag kör för A1, kan det inte vara skillnad på lätt motorcykel när den dessutom inte är en sporthoj? och med svänga då menar jag svänga runt helt och hållet, men ska kopplingen fortfarande vara ute? har aldrig märkt problem med balansen där förutom vid krypfart.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top