1. Nej det är helt OK (men lämpligheten varierar såklart beroende på omständigheter, vilket många här kommer att påpeka)
2. Dra in kopplingen, lägga fotbroms och sedan använda handbromsen? Du hinner köra in i det du vill bromsa för på det sättet. Använd bromsarna, punkt!
Ta med dig både kopplingshandtaget och bromshandtaget in på samma gång, det blir enklare så och dessutom kommer du att stanna ganska omgående. Detta oavsett typ av hoj. i 90 km/h kommer man ganska långt på den sekund det tar att göra allt det andra, tid som man kan använda till att bromsa effektivt istället.
3. Bromsverkan skiljer sig bak och fram beroende på hoj, en custom har generellt mer bromsverkan på bakhjulet än en sporthoj eftersom den inte ställer sig på näsan på samma sätt. Bäst bromsverkan har du dock ALLTID fram på en mc, och mest nytta gör den i början av bromsningen.
Nej, om inte foten naturligt hamnar ovanför bromspedalen när du sitter på hojen ska du inte ha foten där. Att ha bromsberedskap där gör inte samma nytta som en bil alltså utan är i stort sett bortkastad möda i allt utom låg fart (typ 30 km/h och lägre). Använd den uppmärksamheten till att ha bromsberedskap på handbromsen istället.
Okej, men går det bra att göra som jag sa vid en vanlig inbromsning, dvs inte nödbromsning? Eller blir det fel även där? Spelar väll mindre roll antar jag, men alltså ger jag fan i fotbromsen vid nödbromsning, eller som mest lägger jag lite tyngd på den bara (om man fixar detta i paniken) även om hojen varken är modern eller sportig?