Foten på fotbromsen?

Selim

Ny medlem
Gick med
22 May 2008
Hoj
1980 Honda CM125
Frågar snabbt, ska foten vara på fotbromsen/precis ovanför hela tiden eller är det som med bil att man snabbt ska flytta den dit vid inbromsning? isåfall, vart bör man ha foten?

tårna på fotpinnen o flytta ner den om du vill bromsa/använda fotbromsen

Foten på fotpinnen.
Var du placerar den på fotpinnen beror på hur du kör och vilken utformning din hoj har.

Har du foten på bromsen hela tiden kan du tjuvbromsa vilket du säkert inte vill så tårna på fotpinnen(alla kör sporthoj på SH) och vid inbromsning så tryck nätt på fotbromsen. ;)

(duckies avatar är fulast på SH)

Jag använder i princip aldrig fotbromsen, skulle isåfall vara vid rejält regn eller när man mot förmodan kör grusväg, brukar dutta o bromsa ibland för att det inte skall kärva igen totalt..

Jag försöker lära mig att låta bli att använda fotbromsen. Vid en panikbromsning i 110 km/h (ja, man får inte köra fortare) så är det nog inte så roligt med bakhjulssladd...
Men visst, om man är så iskall så man kan dosera den rätt i en oförberedd bromssituation så kanske man sparar några meter.

Jag försöker lära mig att låta bli att använda fotbromsen. Vid en panikbromsning i 110 km/h (ja, man får inte köra fortare) så är det nog inte så roligt med bakhjulssladd...
Men visst, om man är så iskall så man kan dosera den rätt i en oförberedd bromssituation så kanske man sparar några meter.

Det är ju just fotbromsen du ska träna på.
För vid en panikinbromsning så är det fotbromsen som avgör som du träffar eller ej ;)

Om inte däcken gör så du kanar av istället - eller om du kör i 220 :tungan

Lär dig använda fotbromsen, inte för att den har så stor verkan vid maxbromsningar men pga att man har glädje av den i lite högre hastigheter och speciellt då är det viktigt att använda den på bästa sätt och om man aldrig skaffat sig vanan att använda den så är det nog svårt att börja använda den när den verkligen behövs:näsblod

Personligen har jag bromsberedskap när det kan behövas och då vinklar jag in/fram foten så jag precis nuddar pedalen. Själv anser jag att mitt sätt att hantera bromsarna räddat mig många gånger och då mest beroende på att jag är beredd att bromsa i situationer där det kan behövas och genom att ha foten rätt placerad vinner jag tid.

Risken men att inte ha lärt sig använda bakbromsen korrekt är att man riskerar att låsa upp bakhjulet i paniksituationer men det är ju samtidigt då man vill få ner farten så snabbt det bara går så mitt råd är att du LÄR dig använda fram & bakbromsarna korrekt.

Personligen kör jag bara bana numera och fotbromsen använder jag extremt sällan men bromsar inte tidigare för det utan använder istället motorbroms så mycket det går och har då för min egen del bättre kontroll på bakhjulet. Detta är individuellt men om det regnar eller inte spelar för mig mindre roll, vid regn blir det tidigare motorbroms och mindre frambroms, fortfarande ingen bakbroms.
Men precis som sportlover använder jag bakbroms ibland i rent underhållssyfte för att den ska fungera ordentligt.

Prova håll lite tryck på fotbromsen när du kör på ettan och tvåan i låg fart på parkeringar mm. Då går hojen mkt lugnare, ett tips bara.

Har ABS på bumsen och har på grund av/tack vare ABSen börjat utforska exakt var gränsen går innan bakhjulet låser sig i olika situationer. Märker ett markant bättre "bromssug" när jag använder både hand- och fotbroms tillsammans. Bäst blir det om man trycker till lite på fotbromsen först så att hojen "sätter sig", och sedan bromsar med bägge. Då undviker man att gaffeln komprimeras lika mycket och behåller mer dämpning.
Använder bara bägge vid kraftiga inbromsningar, under vanlig färd räcker frambromsen.

Ang. fotens placering så är den strax utanför pedalen, men vid bromsberedskap så placerar jag den så den precis nuddar pedalen.

Se till att öva in rätt körställning vid bromsning. Att lägga an bakbroms för att undvika komprimering av gaffel osv är säkert jättebra i teorin men prova det när det uppstår en situation och du måste få stopp på skrotet. Jag använder aldrig bakbroms, vid maximal broms är det för lite vikt över bakhjulet för att jag ska tycka det ger nån fördel jämfört med risk för att låsa upp.

Öööh. Har inte den där hojen kombibromsar, dvs när du bromsar frambromsen så tar bakbromsen också lagom mycket? Bromsar du med fotbromsen bromsar den däremot bara bak. Så är det på min iaf....

Jag har hört från folk i branschen att en hoj utrustad med kombibromsar faktiskt bromsar bäst om man låter hojen sköta fördelningen mellan bak-/framfroms, varför man egentligen borde ge tusan i fotbromsen helt och hållet. Förutom på grus då.

Men visst. Foten är ju alltid där ändå av gammal vana.

Har ABS på bumsen och har på grund av/tack vare ABSen börjat utforska exakt var gränsen går innan bakhjulet låser sig i olika situationer. Märker ett markant bättre "bromssug" när jag använder både hand- och fotbroms tillsammans. Bäst blir det om man trycker till lite på fotbromsen först så att hojen "sätter sig", och sedan bromsar med bägge. Då undviker man att gaffeln komprimeras lika mycket och behåller mer dämpning.
Använder bara bägge vid kraftiga inbromsningar, under vanlig färd räcker frambromsen.

Ang. fotens placering så är den strax utanför pedalen, men vid bromsberedskap så placerar jag den så den precis nuddar pedalen.

Hm, är det fel att både använda fotbromsen och handbromsen samtidigt? När jag bromsar brukar jag dra in kopplingen, lägga lite tryck på fotbromsen och sist ta tag i frambromsen, har för mig att det var så jag lärde mig på körskolan, och jag kör inte sporthoj ÄNNU, så skiljer det sig imellan?

Med modern sporthoj,glöm fotbroms.

Bakhjulet är inte i kontakt med backen vid en paniksituation och det är endast då du skulle kunna tänkas behöva använda den,i alla andra fall räcker det med fram,iaf på gata.

Ska den användas(oavsett hojmodell)så leta upp läget vid kraftig broms fram där du inte låser upp bak och öva så du kan det(utan foten på reglaget,flytta in vid bromsning)för att sen vid en paniksituation upptäcka att du förmodligen trycker allt vad du har iaf. och låser upp bak.

Därför,enligt mitt sätt att se på det,öva in att kontrollera hojen med låst bakhjul så du inte lägger den eller öva in att ge fan i den!

För att inte tala om risken att tända bromsljuset om man ligger med foten på pedalen utan vetskap så bakomvarande inte upptäcker att nu nyper han där framför förrän han känner lite på ditt bakdäck om man har foten över pedalen för att ha beredskap.

Henrik

Hm, är det fel att både använda fotbromsen och handbromsen samtidigt? När jag bromsar brukar jag dra in kopplingen, lägga lite tryck på fotbromsen och sist ta tag i frambromsen, har för mig att det var så jag lärde mig på körskolan, och jag kör inte sporthoj ÄNNU, så skiljer det sig imellan?
1. Nej det är helt OK (men lämpligheten varierar såklart beroende på omständigheter, vilket många här kommer att påpeka)
2. Dra in kopplingen, lägga fotbroms och sedan använda handbromsen? Du hinner köra in i det du vill bromsa för på det sättet. Använd bromsarna, punkt!
Ta med dig både kopplingshandtaget och bromshandtaget in på samma gång, det blir enklare så och dessutom kommer du att stanna ganska omgående. Detta oavsett typ av hoj. i 90 km/h kommer man ganska långt på den sekund det tar att göra allt det andra, tid som man kan använda till att bromsa effektivt istället.
3. Bromsverkan skiljer sig bak och fram beroende på hoj, en custom har generellt mer bromsverkan på bakhjulet än en sporthoj eftersom den inte ställer sig på näsan på samma sätt. Bäst bromsverkan har du dock ALLTID fram på en mc, och mest nytta gör den i början av bromsningen.

Nej, om inte foten naturligt hamnar ovanför bromspedalen när du sitter på hojen ska du inte ha foten där. Att ha bromsberedskap där gör inte samma nytta som en bil alltså utan är i stort sett bortkastad möda i allt utom låg fart (typ 30 km/h och lägre). Använd den uppmärksamheten till att ha bromsberedskap på handbromsen istället.

Last edited:
Med modern sporthoj,glöm fotbroms.

Bakhjulet är inte i kontakt med backen vid en paniksituation och det är endast då du skulle kunna tänkas behöva använda den,i alla andra fall räcker det med fram,iaf på gata.

Ska den användas(oavsett hojmodell)så leta upp läget vid kraftig broms fram där du inte låser upp bak och öva så du kan det(utan foten på reglaget,flytta in vid bromsning)för att sen vid en paniksituation upptäcka att du förmodligen trycker allt vad du har iaf. och låser upp bak.

Det många även inte tänker på är att ett hjul i rotation genererar en stark gyrokraft som hjälper till att hålla upp hojen tillsammans med cykelns styrgeometri.

(Ni har säkert sett på tv, tävlingar mm. där föraren kastats av hojen vid en highsider och hojen rätat upp sig själv fortsatt utan förare tills det tar stopp.)

Låser man upp bakhjulet med fotbromsen vid en paniksituation och samtidigt laddar allt man kan med frambromsen så att det låser sig även fram, lägger sig hojen säkerligen, och den som sitter på, som en död häst på asfalten. :död

Bäst att låta bli fotbromsen helt och hållet. Det minskar risken för överdosering som orsakar ovanstående situation.

Trixande med fotbromsen påverkar även förmågan att kunna knipa åt effektivt om tanken vid kraftig inbromsning. En fördel av ett korrekt knäslut är att kunna "låsa" fast sig i hojen med hjälp av att spänna upp benen mellan fotpinnarna och tanken samtidigt som man kniper åt ordentligt med knäna.

Slarvar man med det medför att man glider fram på hojen och till slut automatiskt spänner upp armarna som stöd mot styret, vilket inte är så lyckat... :ajjabajja

Det är viktigare att koncentrera sig på att sitta rätt på hojen än att pilla med fotbromsen. Punkt!

Last edited:
Det många även inte tänker på är att ett hjul i rotation genererar en gyrokraft som håller upp hojen.

(Ni har säkert sett på tävlingar mm. där föraren kastats av hojen vid en highsider och hojen fortsatt av sig utan förare)

Låser man upp bakhjulet med fotbromsen vid en paniksituation och samtidigt laddar allt man kan med frambromsen tills det låser sig även fram, lägger sig hojen, och den som sitter på, som en död häst. :död

Bäst att låta bli fotbromsen helt och hållet. Det minskar risken för överdosering som orsakar ovanstående situation.

Benen ska användas för att knipa om tanken, punkt.

Går att hålla balansen med bakan i luften låst,upptäckte det när jag släppte ner och de började vandra i sidled för foten tryckte allt vad jag hade på ren(körskole)reflex.

Är ganska säker på att det blir samma resultat om(eller när)det blir ett nytt tillfälle men det skyller jag på att det GÅR fan inte lära gamla hundar sitta(låta bli fotbromsen,alltså!).

Henrik

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...