Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Jag försöker lära mig att låta bli att använda fotbromsen. Vid en panikbromsning i 110 km/h (ja, man får inte köra fortare) så är det nog inte så roligt med bakhjulssladd...
Men visst, om man är så iskall så man kan dosera den rätt i en oförberedd bromssituation så kanske man sparar några meter.
Har ABS på bumsen och har på grund av/tack vare ABSen börjat utforska exakt var gränsen går innan bakhjulet låser sig i olika situationer. Märker ett markant bättre "bromssug" när jag använder både hand- och fotbroms tillsammans. Bäst blir det om man trycker till lite på fotbromsen först så att hojen "sätter sig", och sedan bromsar med bägge. Då undviker man att gaffeln komprimeras lika mycket och behåller mer dämpning.
Använder bara bägge vid kraftiga inbromsningar, under vanlig färd räcker frambromsen.
Ang. fotens placering så är den strax utanför pedalen, men vid bromsberedskap så placerar jag den så den precis nuddar pedalen.
1. Nej det är helt OK (men lämpligheten varierar såklart beroende på omständigheter, vilket många här kommer att påpeka)Hm, är det fel att både använda fotbromsen och handbromsen samtidigt? När jag bromsar brukar jag dra in kopplingen, lägga lite tryck på fotbromsen och sist ta tag i frambromsen, har för mig att det var så jag lärde mig på körskolan, och jag kör inte sporthoj ÄNNU, så skiljer det sig imellan?
Med modern sporthoj,glöm fotbroms.
Bakhjulet är inte i kontakt med backen vid en paniksituation och det är endast då du skulle kunna tänkas behöva använda den,i alla andra fall räcker det med fram,iaf på gata.
Ska den användas(oavsett hojmodell)så leta upp läget vid kraftig broms fram där du inte låser upp bak och öva så du kan det(utan foten på reglaget,flytta in vid bromsning)för att sen vid en paniksituation upptäcka att du förmodligen trycker allt vad du har iaf. och låser upp bak.
Det många även inte tänker på är att ett hjul i rotation genererar en gyrokraft som håller upp hojen.
(Ni har säkert sett på tävlingar mm. där föraren kastats av hojen vid en highsider och hojen fortsatt av sig utan förare)
Låser man upp bakhjulet med fotbromsen vid en paniksituation och samtidigt laddar allt man kan med frambromsen tills det låser sig även fram, lägger sig hojen, och den som sitter på, som en död häst.
Bäst att låta bli fotbromsen helt och hållet. Det minskar risken för överdosering som orsakar ovanstående situation.
Benen ska användas för att knipa om tanken, punkt.
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden
Ett stort oberoende test ut... |