Fotbromsen vid lågfart

När jag körde upp förra sommaren fick jag endast i nödfall dutta till på bakbromsen snabbt , alltså om det började gå för snabbt. Men jag gjorde inte det alls utan klarade mig fint med enbart gas och koppling, det går, bara att få in känslan.
 
Du kan till och med få sätta ner foten någon gång, utan att kugga. Bara de ser att du har god kontroll på fordonet.
Jag var helnervös och satte i foten, men det gick vägen ändå. Tror att de brukar var rätt så justa.
 
vilken lågfartsbana fick ni göra på uppkörningen då? Den ena tycker jag ju är lättare än den andra. xD
 
Var och körde en lektion på körskolan idag och han sa att man ej fick andvända bakbromsen på uppkörningen, då blir man kuggad !!! Vem ska man tro på ?? Ni som kört upp hur gjorde ni ?

förmodligen vill körkskole läraren att du ska lära dig rätt sätt. vet att jag me använde bakbromsen under min uppkörning på lågfarts provet. körskole läraren vet nog att du får använda den men han vill inte att du ska använda den helt enkelt för att man igentligen inte ska använda den.
 
Jag använde bakbromsen, största myten om att man inte får använda bakbromsen, hur fan ska man annars stanna till lite om det går för snabbt?
 
förmodligen vill körkskole läraren att du ska lära dig rätt sätt. vet att jag me använde bakbromsen under min uppkörning på lågfarts provet. körskole läraren vet nog att du får använda den men han vill inte att du ska använda den helt enkelt för att man igentligen inte ska använda den.

så du anser att det är fel att använda bromsen om du kör lågfat och hojen börjar trilla när du krypkryper i en jävligt skarp sväng runt en kon och du räddar med gas för att inte trilla och sen vill få ner farten igen.
För mig så är det kontroll att kunna rädda hojen med gas och sen bromsa ner farten igen?

Fattar inte vad du menar med att det är rätt att bara köra med kopplingen på krypköning :confused:
 
Last edited:
så du anser att det är fel att använda bromsen om du kör lågfat och hojen börjar trilla när du krypkryper i en jävligt skarp sväng runt en kon och du räddar med gas för att inte trilla och sen vill få ner farten igen.
För mig så är det kontroll att kunna rädda hojen med gas och sen bromsa ner farten igen?

Fattar inte vad du menar med att det är rätt att bara köra med kopplingen på krypköning :confused:

Ber om ursäkt att jag va så otydlig. vad jag mena va att enligt vad jag fått info om så skal man inte använda fotbromsen när man gör lågfarts provet. Men om man nu måste så e det ok vid något tillfälle det bedömer ju uppkörningsledaren. men om du gör det vid flera tillfällen för att rädda dina situationer så tror jag nog du blir kuggad i allafall. tanken med lågfarts provet e väl att man ska visa att man kan köra i låg fart o anända sig av gas o koppling? rätta mig om jag har fel. Tror inte att man skulle klarar det om man tex använde bromsen vid varge kon tex för att man känner att det går lite för fort.
 
Ber om ursäkt att jag va så otydlig. vad jag mena va att enligt vad jag fått info om så skal man inte använda fotbromsen när man gör lågfarts provet. Men om man nu måste så e det ok vid något tillfälle det bedömer ju uppkörningsledaren. men om du gör det vid flera tillfällen för att rädda dina situationer så tror jag nog du blir kuggad i allafall. tanken med lågfarts provet e väl att man ska visa att man kan köra i låg fart o anända sig av gas o koppling? rätta mig om jag har fel. Tror inte att man skulle klarar det om man tex använde bromsen vid varge kon tex för att man känner att det går lite för fort.


Min körlärare säger att man får använda bromsen men dem vill helst inte att bromsljuset ska lysa rött hela tiden på uppkörningen, blir kuggad då sa han. :P
 
Min körlärare säger att man får använda bromsen men dem vill helst inte att bromsljuset ska lysa rött hela tiden på uppkörningen, blir kuggad då sa han. :P

det va lite så jag mena.. man kan väl använda den vid ett tillfälle för att rädda en situation det skulle man ju bara få beröm för men att ölampan lyser under halva krypkörningen tror jag inte uppkörningsledaren skulle gilla...
 
det va lite så jag mena.. man kan väl använda den vid ett tillfälle för att rädda en situation det skulle man ju bara få beröm för men att ölampan lyser under halva krypkörningen tror jag inte uppkörningsledaren skulle gilla...

tror inte jag heller :P
 
Ber om ursäkt att jag va så otydlig. vad jag mena va att enligt vad jag fått info om så skal man inte använda fotbromsen när man gör lågfarts provet. Men om man nu måste så e det ok vid något tillfälle det bedömer ju uppkörningsledaren. men om du gör det vid flera tillfällen för att rädda dina situationer så tror jag nog du blir kuggad i allafall. tanken med lågfarts provet e väl att man ska visa att man kan köra i låg fart o anända sig av gas o koppling? rätta mig om jag har fel. Tror inte att man skulle klarar det om man tex använde bromsen vid varge kon tex för att man känner att det går lite för fort.

Du har missuppfattat vad jag skrev.
Rädda varje kon med bromsen har jag aldrig skrivit.
Man räddar ett nedlägg med gasen och sen bromsar man ner farten.
När jag fick köra lågfart i skolan var jag skolad till att köra riktigt sakta med men jag har sätt andra på uppkörningar som kört rätt fort och ändå inte kuggat.
Hur som skall du va bra på lågfar så lär du kunna hantera alla reglars på hojen samtidigt enligt mig.
Sen får andra ha andra åsikter om det som får stå för dom.
Huvudsaken är att det är kontrollerat av föraren.
 
Fick göra om min lågfartsdel eftersom jag låg med bromsen på hela tiden, så då körde jag en vända utan att använda varesig broms eller gas utan rullade runt med lite lätt driv på tomgången.
Då var han nöjd :3freak

Förstår dock inte anledningen till varför det ska vara så :va
 
Du har missuppfattat vad jag skrev.
Rädda varje kon med bromsen har jag aldrig skrivit.
Man räddar ett nedlägg med gasen och sen bromsar man ner farten.
När jag fick köra lågfart i skolan var jag skolad till att köra riktigt sakta med men jag har sätt andra på uppkörningar som kört rätt fort och ändå inte kuggat.
Hur som skall du va bra på lågfar så lär du kunna hantera alla reglars på hojen samtidigt enligt mig.
Sen får andra ha andra åsikter om det som får stå för dom.
Huvudsaken är att det är kontrollerat av föraren.

jo jag såg sen att jag missuppfattat dig med:P sry:krama men jag tror endå att det du menar med o rädda situtionen med bromsen går bra nån gång i uppkörningen, Men om man gör det vid flera tillfällen så tror jag fortfarande du kuggar. Ser uppkörningsledaren att du e duktig på att köra så brukar dom släppa lite på en sån grej men ser dom med en gång att du behöver övningsköra mer o gör sånna tabbar mer än en gång då tror jag nog att du kuggar i allafall. Nu e inte jag nån uppkörningsledare men det e vad jag tror:)
 
Fick göra om min lågfartsdel eftersom jag låg med bromsen på hela tiden, så då körde jag en vända utan att använda varesig broms eller gas utan rullade runt med lite lätt driv på tomgången.
Då var han nöjd :3freak

Förstår dock inte anledningen till varför det ska vara så :va

tror att det e för att dom vill att man ska kunna reglera hastighet med koppling o gas bara tex för sånna situtioner som man får när man e ute o kör. tex innan rondeller rödljus om det rullar på o man inte behöver stanna om du e med på hur jag tänker.
 
meningen med lågfarten är att du ska ha kontroll på hojen och kunna reglera farten med hjälp av gasen och kopplingen. behöver man använda bakbromsen går det för fort enligt mig. dock när jag gjorde lågfartsbanan så sa han kontrollanten till mig halvvägs att jag kunde öka farten han tyckte det gick för sakta =)
 
så du anser att det är fel att använda bromsen om du kör lågfat och hojen börjar trilla när du krypkryper i en jävligt skarp sväng runt en kon och du räddar med gas för att inte trilla och sen vill få ner farten igen.
För mig så är det kontroll att kunna rädda hojen med gas och sen bromsa ner farten igen?

Fattar inte vad du menar med att det är rätt att bara köra med kopplingen på krypköning :confused:

dock är det ännu mer kontroll att kunna rädda det med rätt mängd gas så det inte går för fort och du måste bromsa

Edit: men så kontrollerad behöver man inte va på uppkörningen. man blir säkert godkänd endå
 
Last edited:
dock är det ännu mer kontroll att kunna rädda det med rätt mängd gas så det inte går för fort och du måste bromsa

Edit: men så kontrollerad behöver man inte va på uppkörningen. man blir säkert godkänd endå

Där har du en poäng.
Men jag vart skolad med broms på körskolan i lågfart, dock var det några år sen.

Känns som det vart en väldigt löjlig debatt nu om lågfart.
Alla gör som dom vill och alla har möt olika spelregler och man får anpassa sig till de spelregler som råder där man skall ta kort.

Anledningen till att jag öppna truten var för det lät så fel för mig att inte kunna använda bromsen när man vill dra fram en hoj under 4km/h eller vad som nu klassas som lågfart
Jag bodde i Norge och fick norska sheriffen på mig för stuntträning på ett hjul och fick lägga ner det, började roa mig med att träna balans i lågfart och lek på parkeringar.
Inte det roligaste men dög som tidsfördriv och då brukades bromsarna flitigt ihop med gas och koppling
 
Jag hade lektion i måndags och då kom detta upp. Instruktören sa att det är helt ok att använda bakbromsen vid lågfart för att ta ned farten. Detta kallas att aktivt arbeta med balansen och är helk ok. Vad som inte är ok är att ligga an med bromsen konstant för att reglera farten.

Vidare är det helt ok att komma upp i fart tillfälligt för att återfå balansen, speciellt när du svänger.

Kontrollanten på körprovet kommer inte att kugga dig på petitesser utan kommer istället att göra en samlad bedömning på hur du balanserar hojen. Jag har hört talas om personer som fått godkänt på lågfarten trots fotnedslag.

Har min uppkörning den 29/5 så vi sitter i samma båt =) Lycka till! :tummenupp
 
Känns skönt att ha kortet fixat, så att man kan sätta ner foten och bromsa hur mycket man vill. Jag förstår inte varför de lägger så mycket vikt vid detta. Det är ju knappast trafikfarligt att sätta ner foten ibland under krypkörning.
 
Jag hade lektion i måndags och då kom detta upp. Instruktören sa att det är helt ok att använda bakbromsen vid lågfart för att ta ned farten. Detta kallas att aktivt arbeta med balansen och är helk ok. Vad som inte är ok är att ligga an med bromsen konstant för att reglera farten.

Vidare är det helt ok att komma upp i fart tillfälligt för att återfå balansen, speciellt när du svänger.

Kontrollanten på körprovet kommer inte att kugga dig på petitesser utan kommer istället att göra en samlad bedömning på hur du balanserar hojen. Jag har hört talas om personer som fått godkänt på lågfarten trots fotnedslag.

Har min uppkörning den 29/5 så vi sitter i samma båt =) Lycka till! :tummenupp

Kör också upp den 29/5 :) i Avesta.
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top