Fotbromsen vid lågfart

Tycker det funkar rätt bra att dra in koppling och varva till lite då blir gyro effekten i motorn att den vill räta på sig. Alla sätt är bra utom dom dåliga :P
 
Där har du en poäng.
Men jag vart skolad med broms på körskolan i lågfart, dock var det några år sen.

Känns som det vart en väldigt löjlig debatt nu om lågfart.
Alla gör som dom vill och alla har möt olika spelregler och man får anpassa sig till de spelregler som råder där man skall ta kort.

Anledningen till att jag öppna truten var för det lät så fel för mig att inte kunna använda bromsen när man vill dra fram en hoj under 4km/h eller vad som nu klassas som lågfart
Jag bodde i Norge och fick norska sheriffen på mig för stuntträning på ett hjul och fick lägga ner det, började roa mig med att träna balans i lågfart och lek på parkeringar.
Inte det roligaste men dög som tidsfördriv och då brukades bromsarna flitigt ihop med gas och koppling

absolut jag håller med dig förövrigt :)
 
Var och körde en lektion på körskolan idag och han sa att man ej fick andvända bakbromsen på uppkörningen, då blir man kuggad !!! Vem ska man tro på ?? Ni som kört upp hur gjorde ni ?

Jag tog kort för 6 månader sedan, och bakbromsen får användas! Men farten ska ju regleras med kopplingen och gasen, man får alltså inte gasa på som fan sen bromsa ner etc...
 
Kontrollanten på körprovet kommer inte att kugga dig på petitesser utan kommer istället att göra en samlad bedömning på hur du balanserar hojen. Jag har hört talas om personer som fått godkänt på lågfarten trots fotnedslag.

Ja, om inte kontrollanten har en otroligt pissig dag, så borde han släppa småsaker. Min kontrollant måste ha haft en toppendag, för han släppte en hel del. Motorstopp med fotnedsättning i lågfarten, fick ner en kona i högfarten, och det första han sa när vi åkte ur i trafiken var: "Hörrö, det är bara 50 här!" :lol Men han var hygglig, och bedömde helheten, så kortet blev mitt. :tummenupp

Mvh Tompten
 
Handbroms? Är det ingen som har det på sin hoj eftersom det inte nämns någonstans?

Det får ju ganska otrevliga konsekvenser att slå till den i låg fart med fullt styrutslag.
Har jag hört...
 
Last edited:
Lätt att vi fixar skiten =) Har du nött manöverproven mycket eller?

Har nött lågfarten ett par dagar nu, högfarten och bromsningen har jag gjort en gång på körskola och han tyckte det behövdes finslipas lite bara så i helgen blir det att nöta på högfarten och bromsningen :yoparty
 
tror att det e för att dom vill att man ska kunna reglera hastighet med koppling o gas bara tex för sånna situtioner som man får när man e ute o kör. tex innan rondeller rödljus om det rullar på o man inte behöver stanna om du e med på hur jag tänker.

Mjo visst.
Men varför skulle man inte använda fotbromsen då?
Då kan man ju lika gärna ta bort den :tungan
 
Det får ju ganska otrevliga konsekvenser att slå till den i låg fart med fullt styrutslag.
Har jag hört...

Hahaha jag skulle va tyst men kan inte låta bli att undra vem som använder bromsen på fullt styrutslag i lågfart?:rofl
Då får man fan skylla sig själv om man slickar asfalt sen
 
Hahaha jag skulle va tyst men kan inte låta bli att undra vem som använder bromsen på fullt styrutslag i lågfart?:rofl
Då får man fan skylla sig själv om man slickar asfalt sen

Noobs? Vilka tydligen läser den här tråden...
 
men vad är den optimala hastigheten som kontrollanten vill ha?

Min körskolelärare sa att gåfart är lagom. Och det är ju faktiskt ganska fort, om man tänker efter. Väldigt många, inklusive mig själv, försöker att köra snigelfart, när man i själva verket kan hålla en lite högre fart, och samtidigt få en mer kontrollerad krypkörning. Det värsta är inte själva balansen, utan att köra banan på rätt sätt. Ta ut svängarna på rätt ställe osv, så att man hamnar rätt vid nästa kona, samt att man hamnar rätt inför vändningen. Fel position kan försvåra det ganska markant.

Jag fick väldigt många bra tips av min lärare. Ta ut svängen rejält innan första konan, utnyttja hela banbredden, så blir det enklare inför nästa. Sen vid sista konan innan vändningen går du ut så brett du kan, så tidigt som möjligt.

Och en sak till, när du leder cykeln i början av övningen, och backar till "startpositionen", parkera cykeln så nära det bakre och yttre strecket som möjligt, så blir första svängen lättare.

Och så gäller det att nöta. :)

Med vänlig hälsning, Tompten
 
Jag körde lågfart med min tzr, vilken har rätt stor svängradie. Blev då tvungen att ligga med fullt styrutslag i princip varje sväng för att hålla mig någorlunda mellan sträcken. Då fick man såklart gasa ibland för att inte vurpa och sedan bromsa ned igen, vilket var okej på båda uppkörningarna!
 
Noobs? Vilka tydligen läser den här tråden...

Frågan för tråden var "Är det sant att man får trycka till på fotbromsen emellanåt på lågfartsbanan ?" Fullt styrutslag var inte med i den ekvationen. Inte heller att man skulle tvärnita.

Ska man krypköra går det utmärkt att använda handbromsen för att mjukt justera hastigheten. Finns ingen anledning att "slå till" handbromsen på "fullt styrutslag". Precis som man inte bör ge full gas vid lågfartskörning...

Gas och koppling är dock det som i huvudsak ska reglera hastigheten. Precis som vid vanlig landsvägskörning.
 
om man får eller int får använda bakbromsen är stor skillnad runt i landet , vissa förarprövare underkänner minsta lilla man trycker och hävdar att man ska "bara" använda gas och koppling , en del förarprövare nästan uppmanar eleverna att använda bakbromsen för att få bättre balans , det står i föreskrifterna för provet att farten ska styras med gas och koppling men sunt förnuft säger att man använder bakbromsen om den behövs , oftast använder man kopplingen för mycket innan man bromsar så då är det ju kopplingens fel att det gick för fort

farten ska vara jämn gångfart , de är mer petiga på att farten är jämn än att den är låg , i kilometer så är mellan 3 och 5km/h bra , under 3 blir det för svårt och över 5 så är det ju farten som håller balansen och det är fel

såg en kille på bananpiren som tränade krypkörning och han körde i typ 1-2 km/h och jag frågade varför han körde så sakta , han trodde att det skulle vara så , stackaren , sen visade jag hur "fort" han kunde köra och då blev han glad "men då är det ju lätt"

blicken lagom långt fram,jämn hastighet,planera svängarna,glöm för Guds skull int att ha kul oxå
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top