Fotbromsen vid lågfart

Sarrow

Ny medlem
Gick med
7 Feb 2012
Ort
Arvslindan
Hoj
Honda Hornet 600 FA -11
Är det sant att man får trycka till på fotbromsen emellanåt på lågfartsbanan ?
 
Ja, men du ska övervägande reglera farten med kopplingen. Trycka till bakbromsen hjälper dig att "stötta upp" hojen.
 
Tack :) Är hemma och nöter på en asfalts bit uppe i skogen !! en och halv vecka kvar så det är bara att nöta på.
 
Var och körde en lektion på körskolan idag och han sa att man ej fick andvända bakbromsen på uppkörningen, då blir man kuggad !!! Vem ska man tro på ?? Ni som kört upp hur gjorde ni ?
 
Jag tror inte man blir kuggad om man använder bakbromsen "nån gång", är rätt säker på att ja gjorde det vid nåt tillfälle på min uppkörning och var även vad min lärare sa vill jag minnas.
Det man däremot INTE ska göra är att ligga och peta på bakbromsen hela tiden, utan syftet är att reglera med gas och koppling, men om du vid nåt tillfälle slinter med kopplingen så bör det inte vara någon fara att kort peta på bromsen.

Mvh
 
Var och körde en lektion på körskolan idag och han sa att man ej fick andvända bakbromsen på uppkörningen, då blir man kuggad !!! Vem ska man tro på ?? Ni som kört upp hur gjorde ni ?

Jag körde upp förra veckan på onsdagen och när jag kände att jag fick lite för hög fart eller började tippa tryckte jag till bakbromsen och det såg instruktören helt klart. Fick även beröm för att jag "redde" ut det snyggt. Du ska ju inte ligga och reglera farten med den utan det ska kopplingen göra men känner du att oj nu går det snabbt kan ett litet tryck på den fixa det. Det fick jag höra utav min körskolelärare.
 
Man ska helst inte använda den, men man blir inte kuggad, lär dig köra utan så slipper du tänka på det.
 
Tack :) Då fick vi lite klarhet i det. Hur fäster ni blicken när ni kör lågfarten, På en fast punkt åt det håll ni svänger eller har ni hela tiden rörlig blick ??
 
Tack :) Då fick vi lite klarhet i det. Hur fäster ni blicken när ni kör lågfarten, På en fast punkt åt det håll ni svänger eller har ni hela tiden rörlig blick ??

Upp med blicken och rör på huvudet. Du kommer dit du ser...
 
Använd sunt förnuft och behåll lugnet så kommer det gå kalas!

Lycka till och jag håller tummarna för dig!! :banana
 
Gör som Rauken79 säger. Upp med skallen och blicken!
Tittar du i diket när du kör på vägen i sommar kommer du hamna i diket. (Tro mig, Apex är inte i diket, många har letat) :fakta

Jag fick skäll när jag för några år sedan använde fotbromsen på konbanan. Som tidigare nämnt, kopplingen ska användas.

Skitlöjligt med tanke på att det är lättare att använda fotbromsen. (Vilket du gör om du har dålig balans i skogen på en Enduro tex) Regler är regler, skapade av de som inte förstår verkligheten för dem som lever i den. :fyllisar
 
Inte använda hela tiden men lågfarten ska ju gå långsamt så får du lite för hög fart är det helt OK att du bromsar ner farten.

Som tillägg var dom iaf här i stan VÄLDIGT noga med att man ska använda fotbromsen ute på vägen sen.
Även om den knappt gör någon skillnad så ska den tryckas ner tillsammas med handbromsen varje gång.
 
Banan i Uppsala lutar lite så där är det inge konstigt om man behöver den ngn gång men som tidigare sagts i tråden det är kopllingen som skall reglera farten!
 
Är det nått jag nött mycket och törs säga jag är bra på så är det lågfart och jag använder bakbromsen när jag kör, dock använder jag även frambromsen med för att utnyttja dämparen om jag skall stanna och stå helt still.

Men man räddar inte upp hojen med bakbromsen utan det gör du med gas, och varför du väljer bakbromsen för att bromsa ner hastigheten är för att hojen inte niger då.
Du blir alltså inte kuggad om du använder bromsen.
Lycka till
 
Last edited:
Jag blev uppmuntrad till att använda (bak)bromsen om det gick för fort, gjorde det säker 4-5ggr på uppkörningen för både A1 och A och han sa inget om det. Detta var senast i höstas.
 
Kör man upp i Dec-Feb så är det väl ok.

Frambroms sliter man Mars till Nov, bakbroms när det är is eller snö.
 
Som Lindev skrev, när det var dax för mig att köra upp så hade jag enbart övat med att ha koppling i samma dragläge hela tiden och reglerade med handbromsen, sen när jag väl stod där på den stora dan så frågade jag bara av ren nyfikenhet och fick svaret att nej enbart koppling ska du reglera hastigheten med!

Hade provat med bara koppling dagen innan och de sket sig fullständigt! Haha

Men det gick bra så nu har men ytterligare några siffror på körkortet!
 
Men du kommer aldrig kunna köra krypkörning kontrollerat om du inte får använda gas och broms som hjälpmedel till kopplingen, i alla fall inte dom där konbanorna som ändå är rätt trånga om man inte har ultimata hojen för dom.

Grej är att man skall krypköra kontrollerat och sen spelar det väll ingen roll hur man gör
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top