Fotboll, motorcyklar, gamla gubbar och våt, röd asfalt.

Zigge

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda VFR 750 F -91
Det kanske är någon här som gillar anekdoter:

Var och kollade på en fotbollsmatch tidigare ikväll. :cool:
När den är slut sätter jag mig på hojen, på med hjälmen och igång med motorn. Precis när jag lägger i ettan ser jag i ögonvrån någon som kommer fram lite för nära för att bara vara någon som passerar. Där står Gubben (och föreställ er östgötskan här): :hej

- Erm, förlåt om jag stör men jag blir så nyfiken...finns det ingen kick på de där numera...?

[friläge i, händerna på tanken, detta kan ta tid...] :crash

- Njae, inte på den här typen... :rolleyes:
- Är det elektrisk start menar du...?
- Jajamen, bara att trycka på knappen och köra serru!
- Jaså, oj, mmm...(tystnad)
- Jepp!

[händerna på styret, i med ettan, det gick ju smidigt!] :tummenupp

- ...du vet, jag trodde...när jag var...osv....bara kick...
- Mmm, men numera är det nästan bara elstart, i alla fall på sådana som den här med mycket plast på. Men det finns sådana med bara kick och även de med både och såvitt jag vet.
- Jaså, jajo, det kanske blir lite jobbigt att kicka...
- Mmm, på offroad(vet Gubben vad det är?!)-modeller kan det finnas kick (nu blir han nog glad :) ).
- Jaså, jaha minsann... (plötsligt pekar han på bromsvätskebehållaren)..och det här är hydraulolja till bromsen?!

[friläge i, händerna på tanken, Gubben har ju koll!] :bow

- Javisst, och det här till kopplingen (pekar på den behållaren).
- Oj då....är det skivor både fram och bak alltså...(tittar på framhjulet)...ja, dubbla skivor fram ser jag...ojoj...
- Stämmer bra det, men det är bara en bak.
- Jaha du, men går det att få stopp på en sådan här egentligen...när man kör över 100...? (ler med alla sina 4 inte så vita tänder).
- Jodå, man får göra så gott man kan, hittills har det gått bra!
- Ja, det är väl tur det...mummel mummel...

[händerna på styret, i med ettan, trevlig Gubbe!] :)

- ....men de är dyra i försäkring de där va..?

[friläge i, händerna på tanken, here we go again] :crash

- Ja, priserna har gått upp kraftigt men de finns de som är mycket värre än min.
- Där ser man...får man fråga vad man får ge för en sådan där, om man får vara lite nyfiken, räcker det med hundrafemti...?
- Haha, oh ja, jag gav trettinie för den här men det får jag absolut inte ut idag.
- Ahaja, jaså, men den där kan väl bara vara något år gammal va...
- Hehe, nej, den är här gamla skorven är tolv år gammal (woohoo!!!! :rock ).
- Menar du det?! (STORA ögon) Det är svårt att tro, den ser ju fin och ny ut.
- Jodå, den har allt några år på nacken, men tack ska du ha. :rodnar
- Ja, oj, den är jättefin...
- Den är ok, jag gillar den!

[händerna på styret, i med ettan, nudå?!]

- Jaha, kör försiktigt nu då...!
- Det ska jag, trevlig helg!

Och iväg kom jag.

Roligt med folk som kommer fram och är intresserade, men det är nästan alltid Gubbar. Man ser att ungarna tittar stort men de vågar inte fråga, de tror man är livsfarlig bara för att man har skinnkläder på sig. Man vet ju hur det var när man själv var liten och imponerades av killarna med motorcykel men man vågade inte fråga om man fick provsitta... :rolleyes:

Nästan hemma stannar jag för ett rödljus där jag ska svänga höger. Gult, grönt och rullar. Svängen klar, vajar lite med hojen som man gör för att inte dö av tristess. Gasar till lite för att känna draget och OJOJOJ vad det varvar till och jag känner bakändan driva ut. Dock, innan jag ens fattar vad som händer släpper jag gasen och cykeln rätar lugnt upp sig.
:skrämd reagerar jag då. Det är tydligen halt med fuktig, röd asfalt. :fakta

Så, fredagkvällar kan bjuda på både det ena och det andra. :p
Hur matchen gick? Fel lag vann.

:notme

Last edited:
:tummenupp

Väntar fortfarande på min "Gubbe". Hittils har det bara varit förmanande medelålders människor... :rolleyes:

Rolig läsning.
Det där med äldre män som kommer fram och pratar har man ju stött på. "när jag var ung.....BSA.....500.....skakade mycket....kickstart....trumbrom osv. osv."

En gång var det en kille som berättade att han hade haft en Indian, en sån med gasen på vänster sida, så man hade skjut-handen fri, med sidovagn dessutom. En dag då han var ute och åkte körde han av vägen, och träffade rätt på en lyktstolpe. När han kom hem undrade hans fru vart sidovagnen hade tagit vägen :)

Var med om en gubbe som jag lagade bilen åt när jag var bilmakaniker. Han hade haft en silverpil och han hade jobbat i Västerås då det var åkrar där erikslund ligger nu han var kalvvakt eller nåt.
Han körde till och från stockholm en gång på lunchen en gång, tror han gjorde det på 2 timmar så han var ju nästan den tidens Gr:)
Han berättade att hojen Började wobbla över 140km/h så fortare än så gick det inte:)

Men alla gubbar som kommer och beundrar ens hoj är ju inte alla lika snälla, t.ex det kom fram ett fyllo en gång kom och frågade en massa saker om hojen min en sen framgick det att han hade haft en suzuki 125:a med 160 kw. :crash

Ungdjävlar...

Visa respekt för gamlingarna..En del är tuffare än ni någonsin kommer att bli..
Snackade med en 78 år, hade sidovagn med värme där förvarade han hustrun. Han gjorde inget annat än åkte hoj ÅRET OM!
Hade varit i alla europeiska länder!
Minns inte hur många tusen mil per år det hade blivit men jag tvivlade inte på honom för nån posörhoj (GW ..:zpy) var det inte han hade utan den såg verkligen ut som den hade blivit använd..länge och mycket..

Btw, en Silverpil var sin tids standardvärstingcross, 9.5hk och 175cc, massor av vrid och aluminium och den vägde UNDER 75kg!
Värsting, javisst, den hade dessutom bromsen på vänster sida..:crash

Har en liten rolig unge som bor vid mitt garage ungefär, när jag går till garaget så korsar jag en "gård" med radhus och han bor där. En liten invandrarunge. Så fort jag går förbi så ser jag att han springer och ställer sig så han ser när jag rullar ut hojen och kör iväg, ascool grabb! "Hej Hej" brukar han stå och vinka.

Alltid skoj med fans. :crash

Jag har träffat "Gubben" utanför OK när vi köpt dricka så möts man av en närgången gubbe som luktar sprit..

-Ohh ni ska veta vad avundsjuk jag är på er grabbar, det är väldigt bra väder för att åka va?
-Ja det är kalas väder idag kommer bli många mil.. :p *drar på mig handskarna*

-Men vilka fina skinnställ ni har *börjar känna på min polare och jag har svårt att hålla mig :D *
-Jo dom är fina men väl användbara om man går omkull.. :rolleyes:

-Vilken är din MC då?
-Det är den där till höger..*men kom till skott gubbe*
-Ja jag har en MC själv hemma, en gammal rackare tråkigt nog är den trasig...ska rusta upp den och sälja den, funderar på nån nyare.

-Jaha okay vad kul. *No shit Sherlock här kommer Silverpilen :D *
*gubben känner lite mer på polarn*
-Ehh..ja hur fort går den då,frågar han mig?
-160 där i krokarna :crash

-Oj vad fort!Det är ju som en bil, men hur är försäkringen på den?
-*suck*..Jo men det är ju en liten MC bara dom större går ju fortare och är effekt starkare, men försäkringen på den här är går att svälja den är försäkrad på farsan :p
-*gubben vinglar lite nickar och ser förstående ut*

-Näää om vi ska ta och fara nu vi har lite bråttom, men det var kul att prata med dig.
-Jo ha så kul nu pojkar *klappar polarn på axeln :crash * och kör försiktigt det är JÄTTE farligt och så mycket som kan gå galet..
-Mjo det ska vi!Hej då!..*ÄNTLIGEN!!!*

Och när vi sätter oss på hojarna så börjar jag garva åt polarn.
-Fan du har nog fått en beundrare :D
-*mummel*..Ja han stog där och kladda på mig!Homo-gubbe..

:D

Tyro skrev:
Rolig läsning.
Det där med äldre män som kommer fram och pratar har man ju stött på. "när jag var ung.....BSA.....500.....skakade mycket....kickstart....trumbrom osv. osv."

Prova att köra BSA då .... :D

Apropå hårdningar:
Farsan kusin (nu pensionär) körde BSA GoldStar.
Klotade över ett tjälskott i 150 och bröt båda benen,
När bågen kom hem på lastbilsflak var han först ut
på gården med kryckor och 2 gipsade ben för att
kolla skadorna på sin älskling. :cool:

Har ni nånsin blivit utskällda av en gubbe för att ni haft hjälm på er då?
Det har iaf jag, man blev lite småchockad när han börja skrika o gapa om att det var minsann pinsamt och, "Man ser ju inte ens hur ni ser ut" blablabla.
"Vet du hur tjockt kraniet är?" (Så måttar han upp typ 3 cm med fingrarna).
Det var knappt att man kom därifrån.. Det ska tilläggas att han var en aning förfriskad..

Jag har blivit stoppad av gamla damer ett antal gånger som berättat att de minsann varit spetta på en sån där...
Fast på 30 talet då!! :p

Tycker de är härliga... :tummenupp

FolkE <TM> skrev:
Har ni nånsin blivit utskällda av en gubbe för att ni haft hjälm på er då?
Det har iaf jag, man blev lite småchockad när han börja skrika o gapa om att det var minsann pinsamt och, "Man ser ju inte ens hur ni ser ut" blablabla.
"Vet du hur tjockt kraniet är?" (Så måttar han upp typ 3 cm med fingrarna).
Det var knappt att man kom därifrån.. Det ska tilläggas att han var en aning förfriskad..

Den var ny.
Möjligtvis hade gubbskrället vaderat hjärnan med ett lager på 3cm sprit kring hjärnbarken. :crash

gladh

gladh skrev:
Den var ny.
Möjligtvis hade gubbskrället vaderat hjärnan med ett lager på 3cm sprit kring hjärnbarken. :crash

gladh

Hehe, ja, den var ny, och skapligt oväntad! :p
Borde vara skapligt svårt att argumentera för, onykter eller inte! ;)

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 &#8211; ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph