Det kanske är någon här som gillar anekdoter:
Var och kollade på en fotbollsmatch tidigare ikväll.
När den är slut sätter jag mig på hojen, på med hjälmen och igång med motorn. Precis när jag lägger i ettan ser jag i ögonvrån någon som kommer fram lite för nära för att bara vara någon som passerar. Där står Gubben (och föreställ er östgötskan här):
- Erm, förlåt om jag stör men jag blir så nyfiken...finns det ingen kick på de där numera...?
[friläge i, händerna på tanken, detta kan ta tid...]
- Njae, inte på den här typen...
- Är det elektrisk start menar du...?
- Jajamen, bara att trycka på knappen och köra serru!
- Jaså, oj, mmm...(tystnad)
- Jepp!
[händerna på styret, i med ettan, det gick ju smidigt!]
- ...du vet, jag trodde...när jag var...osv....bara kick...
- Mmm, men numera är det nästan bara elstart, i alla fall på sådana som den här med mycket plast på. Men det finns sådana med bara kick och även de med både och såvitt jag vet.
- Jaså, jajo, det kanske blir lite jobbigt att kicka...
- Mmm, på offroad(vet Gubben vad det är?!)-modeller kan det finnas kick (nu blir han nog glad
).
- Jaså, jaha minsann... (plötsligt pekar han på bromsvätskebehållaren)..och det här är hydraulolja till bromsen?!
[friläge i, händerna på tanken, Gubben har ju koll!]
- Javisst, och det här till kopplingen (pekar på den behållaren).
- Oj då....är det skivor både fram och bak alltså...(tittar på framhjulet)...ja, dubbla skivor fram ser jag...ojoj...
- Stämmer bra det, men det är bara en bak.
- Jaha du, men går det att få stopp på en sådan här egentligen...när man kör över 100...? (ler med alla sina 4 inte så vita tänder).
- Jodå, man får göra så gott man kan, hittills har det gått bra!
- Ja, det är väl tur det...mummel mummel...
[händerna på styret, i med ettan, trevlig Gubbe!]
- ....men de är dyra i försäkring de där va..?
[friläge i, händerna på tanken, here we go again]
- Ja, priserna har gått upp kraftigt men de finns de som är mycket värre än min.
- Där ser man...får man fråga vad man får ge för en sådan där, om man får vara lite nyfiken, räcker det med hundrafemti...?
- Haha, oh ja, jag gav trettinie för den här men det får jag absolut inte ut idag.
- Ahaja, jaså, men den där kan väl bara vara något år gammal va...
- Hehe, nej, den är här gamla skorven är tolv år gammal (woohoo!!!!
).
- Menar du det?! (STORA ögon) Det är svårt att tro, den ser ju fin och ny ut.
- Jodå, den har allt några år på nacken, men tack ska du ha.
- Ja, oj, den är jättefin...
- Den är ok, jag gillar den!
[händerna på styret, i med ettan, nudå?!]
- Jaha, kör försiktigt nu då...!
- Det ska jag, trevlig helg!
Och iväg kom jag.
Roligt med folk som kommer fram och är intresserade, men det är nästan alltid Gubbar. Man ser att ungarna tittar stort men de vågar inte fråga, de tror man är livsfarlig bara för att man har skinnkläder på sig. Man vet ju hur det var när man själv var liten och imponerades av killarna med motorcykel men man vågade inte fråga om man fick provsitta...
Nästan hemma stannar jag för ett rödljus där jag ska svänga höger. Gult, grönt och rullar. Svängen klar, vajar lite med hojen som man gör för att inte dö av tristess. Gasar till lite för att känna draget och OJOJOJ vad det varvar till och jag känner bakändan driva ut. Dock, innan jag ens fattar vad som händer släpper jag gasen och cykeln rätar lugnt upp sig.
reagerar jag då. Det är tydligen halt med fuktig, röd asfalt.
Så, fredagkvällar kan bjuda på både det ena och det andra.
Hur matchen gick? Fel lag vann.

Var och kollade på en fotbollsmatch tidigare ikväll.

När den är slut sätter jag mig på hojen, på med hjälmen och igång med motorn. Precis när jag lägger i ettan ser jag i ögonvrån någon som kommer fram lite för nära för att bara vara någon som passerar. Där står Gubben (och föreställ er östgötskan här):

- Erm, förlåt om jag stör men jag blir så nyfiken...finns det ingen kick på de där numera...?
[friläge i, händerna på tanken, detta kan ta tid...]

- Njae, inte på den här typen...

- Är det elektrisk start menar du...?
- Jajamen, bara att trycka på knappen och köra serru!
- Jaså, oj, mmm...(tystnad)
- Jepp!
[händerna på styret, i med ettan, det gick ju smidigt!]

- ...du vet, jag trodde...när jag var...osv....bara kick...
- Mmm, men numera är det nästan bara elstart, i alla fall på sådana som den här med mycket plast på. Men det finns sådana med bara kick och även de med både och såvitt jag vet.
- Jaså, jajo, det kanske blir lite jobbigt att kicka...
- Mmm, på offroad(vet Gubben vad det är?!)-modeller kan det finnas kick (nu blir han nog glad

- Jaså, jaha minsann... (plötsligt pekar han på bromsvätskebehållaren)..och det här är hydraulolja till bromsen?!
[friläge i, händerna på tanken, Gubben har ju koll!]

- Javisst, och det här till kopplingen (pekar på den behållaren).
- Oj då....är det skivor både fram och bak alltså...(tittar på framhjulet)...ja, dubbla skivor fram ser jag...ojoj...
- Stämmer bra det, men det är bara en bak.
- Jaha du, men går det att få stopp på en sådan här egentligen...när man kör över 100...? (ler med alla sina 4 inte så vita tänder).
- Jodå, man får göra så gott man kan, hittills har det gått bra!
- Ja, det är väl tur det...mummel mummel...
[händerna på styret, i med ettan, trevlig Gubbe!]

- ....men de är dyra i försäkring de där va..?
[friläge i, händerna på tanken, here we go again]

- Ja, priserna har gått upp kraftigt men de finns de som är mycket värre än min.
- Där ser man...får man fråga vad man får ge för en sådan där, om man får vara lite nyfiken, räcker det med hundrafemti...?
- Haha, oh ja, jag gav trettinie för den här men det får jag absolut inte ut idag.
- Ahaja, jaså, men den där kan väl bara vara något år gammal va...
- Hehe, nej, den är här gamla skorven är tolv år gammal (woohoo!!!!

- Menar du det?! (STORA ögon) Det är svårt att tro, den ser ju fin och ny ut.
- Jodå, den har allt några år på nacken, men tack ska du ha.

- Ja, oj, den är jättefin...
- Den är ok, jag gillar den!
[händerna på styret, i med ettan, nudå?!]
- Jaha, kör försiktigt nu då...!
- Det ska jag, trevlig helg!
Och iväg kom jag.
Roligt med folk som kommer fram och är intresserade, men det är nästan alltid Gubbar. Man ser att ungarna tittar stort men de vågar inte fråga, de tror man är livsfarlig bara för att man har skinnkläder på sig. Man vet ju hur det var när man själv var liten och imponerades av killarna med motorcykel men man vågade inte fråga om man fick provsitta...

Nästan hemma stannar jag för ett rödljus där jag ska svänga höger. Gult, grönt och rullar. Svängen klar, vajar lite med hojen som man gör för att inte dö av tristess. Gasar till lite för att känna draget och OJOJOJ vad det varvar till och jag känner bakändan driva ut. Dock, innan jag ens fattar vad som händer släpper jag gasen och cykeln rätar lugnt upp sig.

Så, fredagkvällar kan bjuda på både det ena och det andra.

Hur matchen gick? Fel lag vann.

Last edited: