Forum för stulna fordon

Mortus

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2005
Hoj
Har bil
Hej hoj-åkare! Ursäkta jag skriver på erat forum, men var tvungen att berätta min idé!

Satt och läste tråden om den stulna Aprilla Mille´n som wonderwizard hade sett i på nattliga race i HBG efter stöldtillfället. Även jag la märke till deras idiotiska åkning(utan hjälm). Då slog mig följande idé:

Om man hade öppnat ett forum tex. på adressen www.stulnafordon.nu så hade det kanske varit effektivare än att alla klubbar har varsin efterlysningstråd.

Om man får med de stora märkesklubbarna(STCS, TPC, Sporthoj. osv....) på denna idén så tror jag nog att det hade fungerat. Måste ju vara smartare att samla alla efterlysningar på stulna fordon på ett ställe.

Tänk hur många hoj/bilintresserade som letar efter just DIN stulna hoj då, om folk bara tar sig tid att gå in o kolla där lite då o då.

Om ni tycker att detta är en bra idé och kan det här med att bygga hemsidor med forum kan ni väl mejla mig(kommer även lägga ut trådar på TPC och STCS).

MVH

Eddy
tw_swe@hotmail.com

Last edited:
Jag registrerade just domänen. Tack, skall ta och se till att nånting kommer upp där inom kort! Hoppas att andra större sajter kan länka till sajten för att få igång den. Tror inte det blir något forum där (isåfall ett litet).

Tips m.m tas gärna emot för funktioner och användbarhet.

Kanonbra idé och strålande snabb start på praktisk omsättning av idén. :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp

Det är bara att sätta igång tankeverksamheten och presentera idén ju, så tråkigt att bli av med sina fordon.
Något förslag var jag mer kan posta för att få ännu fler intresserade?

Hoppas det inte gör något att jag skriver på erat forum, fastän jag kör bil :gnissla

Last edited:
Sök funktion är mycket viktigt. RegNr, färg, fordon, område etc. Folk är lata av naturen, så snabba och enkla sökningar som möjligt.

Sen vet jag inte om ett forum är optimalt för just det. Kanske vore smart att bygga upp en egen site? Om ASP är ett alternativ för det, kan jag bistå med hjälp.

iuridae skrev:
Sök funktion är mycket viktigt. RegNr, färg, fordon, område etc. Folk är lata av naturen, så snabba och enkla sökningar som möjligt.

Sen vet jag inte om ett forum är optimalt för just det. Kanske vore smart att bygga upp en egen site? Om ASP är ett alternativ för det, kan jag bistå med hjälp.

precis. och även chassi/ram-nummer, kännetecken, kontaktuppgifter mm...

mycket bra idé.

om PHP är ett alternativ så kan jag bistå med hjälp...

Ett snabb formulär som man fyller i med dom vanligaste uppgifterna, lite samma typ som du har i annonsdelen Swedie där man kan välja typ av fordon, reg nr, färg, chassienr, ramnr, motornummer(om man har tillgång till det), vart objektet försvann, årsmodell osv. Ett plus är ju om man kan bifoga bilder.

Jag kan PHP som sådant. Behöver mest veta önskade exakta och detaljerade önskemål vad gäller funktioner. Jag kommer ta och ha fält för färg, chassi, ramnr, motornr m.m. Ska även se om jag kan lyckas med något samarbete med Larmtjänst. De har ju redan en stor databas med faktiskt alla senaste stulna fordon... dock skillnaden med att för mig starta är att Larmtjänst har nada personlighet. På denna kommande sajt ska det vara möjligt att få hjälp direkt via informationssidor lite snabbare och .. ja om fler önskemål finns på sådant så äre bara o säga till så får jag kämpa för det.

- Se till att inte det postas tusen inlägg som "jag lider med dig" etc etc, alla förstår vad stackaren går igenom. Och lider med honom.

- Ta bort efterlysningar som inte är aktuella om fordonet är hittat, uppbränt osv.

Fler idéer kommer...hjärnkontoret måste svalna lite :rolleyes:

Det kräver att personen i fråga som anmäler återkommer och rapportera om den är återfunnen m.m.

-Man har en max tid på låt oss säga 2 mån sedan får inlägget förnyas

-Kontaktmän i de olika delarna av landet som man kan kontakta om man sett något. Telefonnummer till de stackars som blivit av med sina saker(som kontaktpersonerna har)

-Givetvis polisen först! :)

Last edited:
Någonting jag saknar på t ex Larmtjänst hemsida är hyfsat detaljerad information om var stölden skedde och där objektet hittades. Det kunde ju vara bra att ha med på forumet. Att det endast står Stockholm, Göteborg etc hjälper ju ingen.

Som resande kan det ju vara bra att veta att parkeringen vid t ex Stora torget är ett dumt val pga stöldstatistiken.

Tack för tipsen. Låter som bra sådana! Jag har börjat på en snabb-design så kan iaf har strukturen som sådan redo. Funktioner påbörjas ikväll.

Strålande idé SWEDIE!!

Hoppas bara du inte tar dig vatten över huvudet och får för MYCKET att göra. Men uppenbarlilgen vet du vad du ger dig in på. :tummenupp

// JKay

Ja det ända som vore tråkigt är ju om ingen kommer använda sajten. Men det tror jag med rätt sorts marknadsföring.

Swedie skrev:
Jag registrerade just domänen...
:tummenupp
Tips.
Att man kan söka på reg nr, stad, samt fordonssort.
Ungefär som en annonsdel.
Det måste ju vara det bästa.... :va
Så kan man gå in och lägga ett tips på just den hojen om man sett en.
Och då kan ju den som blivit av med hojen och gjort efterlysningen få in tips genom att ha email-bevakning på just den efterlysningen/annonsen.
Edit: Jag var på tok för sen. sorry.
Även info om exrtautrustning och bild är ju bra om det ges plats för.

Last edited:
Swedie skrev:
Ja det ända som vore tråkigt är ju om ingen kommer använda sajten. Men det tror jag med rätt sorts marknadsföring.

Säj till om du vill ha lite hjälp att sprida det! Står gärna till tjänst. Går pappaledig hemma så man har lite tid över......;)

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman