Fortsättningen på tråden om den friande våldtäktsdomen...(Fy F**)

korvgubbe skrev:
Jag tycker iofs det som drabbar dig låter som den självklara följden av marknadspriser.. I det fallet tror jag snarare ett regimskifte skulle göra det ännu dyrare för dig!

Då missförstår du, jag har inget som helst emot att min brf betalar marknadshyra på marken vi hyr av sthlm stad. Det jag tycker är märkligt är att det räknas som en beskattningsbar förmån att vi får hyra den. Vad annat kan man hyra av staden? lokaler kanske? Om du hyr en lokal till din 30-årsfest för 10.000:- av staden, tycker du det är okej att du även får skatta för förmånen att få hyra? Om du hyr ett garage av ett företag till din hoj, tycker du det är en förmån att få hyra som skall beskattas.
Men det som är nästan mest störande, det är att det är så tydligt att det är ett straff mot brf - då hgf är undantagna.

Markus skrev:
Då missförstår du, jag har inget som helst emot att min brf betalar marknadshyra på marken vi hyr av sthlm stad.

Njae, alltså jag håller med om att kreativiteten i skattereglerna går till överdrift i vissa fall... som ert fal. Menade snarare att jag tror väldigt många skulle få det väldigt mycket dyrare om det plötsligt skulle bli marknadspriser som gällde..

....däremot stöär jag mig som f-n på att de ens diskuterar att kräva mig på förmånsskatt för att jag kan parkera gratis på jobbet. trots att mitt företag äger hela tomten där parkeringen ligger...

korvgubbe skrev:
Njae, alltså jag håller med om att kreativiteten i skattereglerna går till överdrift i vissa fall... som ert fal. Menade snarare att jag tror väldigt många skulle få det väldigt mycket dyrare om det plötsligt skulle bli marknadspriser som gällde..

Jo, hyresgästerna skulle väl få finna sig i att betala vad det kostar. Staden skulle bli mer segregerad. Nuvarande system fungerar inte så bra heller känns det som. Känner du någon som fått ett förstahandskontrakt utan svarta pengar som är under 40 och inte har kontakter, dvs inte fått det av en släkting eller kompis? Staden är redan segregerad.

.
korvgubbe skrev:
...däremot stöär jag mig som f-n på att de ens diskuterar att kräva mig på förmånsskatt för att jag kan parkera gratis på jobbet. trots att mitt företag äger hela tomten där parkeringen ligger...

Diskuterar? Är inte det klart? Arbetsgivaren en kompis till mig har var så hyggliga att de började dra skatten innan det trädde i kraft, schysst va? En av hans vänsterkollegor hade gått till VD:n och bråkat så folk hörde och då hade han sagt att: "Det där kan du ta upp med din polare Ohly eller någon" var av alla runt omkring skrattade åt den uppretade kommunist-tanten. :rofl

korvgubbe skrev:
Hrm.. Och du tror att moderata lagstiftare hade skrivit lagen annorlunda på den tiden den skrevs?

Valmers har rätt i att lagen skrevs under en (S) regering, nämligen 1998. Det är också samma (S) som nu skrivit om lagen.

benrangel skrev:
Valmers har rätt i att lagen skrevs under en (S) regering, nämligen 1998. Det är också samma (S) som nu skrivit om lagen.

JO, det kan jag tänka mig att de gjorde. Sossarna har väl stiftat de flesta lagarna eftersom de varit styrande så länge., Det jag undrar är om Valmers på allvar tror att lagen hade sett anorlunda ut om det suttit moderater vid ratten...

korvgubbe skrev:
JO, det kan jag tänka mig att de gjorde. Sossarna har väl stiftat de flesta lagarna eftersom de varit styrande så länge., Det jag undrar är om Valmers på allvar tror att lagen hade sett anorlunda ut om det suttit moderater vid ratten...
Ja, det tror jag. Om man tar av sig palestinaschalen och slutar sjunga We shall overcome ett tag, och istället tar sig en titt på den verkliga världen, inser man att vår lagstiftning är otroligt menlös. I sann sosseanda.

valmers skrev:
Ja, det tror jag. Om man tar av sig palestinaschalen och slutar sjunga We shall overcome ett tag, och istället tar sig en titt på den verkliga världen, inser man att vår lagstiftning är otroligt menlös. I sann sosseanda.

Förvisso har vi många gånger menlösa straff men tror du på allvar att en borglig regering minsan hade kämpat hårdare och verkligen säkerställt att situationer som denna inte kunnat uppstå? ....

valmers skrev:

Om man höjer blicken upp ur den mörklå avgrunden så inser man att Birgit "allsångsledaren" Friggebo var Folkpartist. Fast det kanske är suspekta vänstermänniskor i din värld.

benrangel skrev:
Om man höjer blicken upp ur den mörklå avgrunden så inser man att Birgit "allsångsledaren" Friggebo var Folkpartist. Fast det kanske är suspekta vänstermänniskor i din värld.
Ja, utan tvekan. Jag röstar på Moderaterna i brist på ett riktigt och seriöst högerparti.

benrangel skrev:
Hur menar du att strafftiden är ett skämt?

Hur jag menar? Hur menar du då? Jag menar så klart att tre års sluten ungdomsvård är för lite för ett överlagt, politiskt, rasistiskt terrormord begått av någon som är straffmyndig.

Markus skrev:
Hur jag menar? Hur menar du då? Jag menar så klart att tre års sluten ungdomsvård är för lite för ett överlagt, politiskt, rasistiskt terrormord begått av någon som är straffmyndig.

Det var ett barn som dog och det var ett barn som mördade. Om förövaren är under 18 och över 15 tas detta med som hänsyn i straffsatsen.

benrangel skrev:
Det var ett barn som dog och det var ett barn som mördade. Om förövaren är under 18 och över 15 tas detta med som hänsyn i straffsatsen.

Ja, det kan tas med i straffsatsen. Därför kunde han t.ex. sluppit livstids fängelse och fått strafftiden bestämd till 30 år. När man är 16 vet man skillnad på rätt och fel, en 16 åring och en 6 åring kan inte antas ha samma medvetandegrad trots att de enligt vissa mått båda betraktas som barn. Det är en ungdom vi talar om, gammal nog att övningsköra och gammal nog att veta att man hugger inte ihjäl sina politiska motståndare.

Markus skrev:
Ja, det kan tas med i straffsatsen. Därför kunde han t.ex. sluppit livstids fängelse och fått strafftiden bestämd till 30 år. När man är 16 vet man skillnad på rätt och fel, en 16 åring och en 6 åring kan inte antas ha samma medvetandegrad trots att de enligt vissa mått båda betraktas som barn. Det är en ungdom vi talar om, gammal nog att övningsköra och gammal nog att veta att man hugger inte ihjäl sina politiska motståndare.

En 16åring har inte samma medvetandegrad som en 20 åring, eller för den delen som en 30åring.
För övrigt har vi 10 år eller livstid som straff för mord, utöver detta kommer strafflindring pg av ålder.

benrangel skrev:
En 16åring har inte samma medvetandegrad som en 20 åring, eller för den delen som en 30åring.
För övrigt har vi 10 år eller livstid som straff för mord, utöver detta kommer strafflindring pg av ålder.
Det borde vara det dubbla.

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...